• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • mummy40
    Tibell skrev 2010-03-04 16:15:37 följande:
    Ni som har barn som reagerar med eksem vid reaktion både via intag och kontakt! Hur lång tid tar det innan de försvinner! Dottern eksem blossade upp ordentligt i förrgår och vi misstänker att hon fått i sig något med mjölk i. Hur vet vi inte då hon endast äter Althera och mjölkfri gröt från apoteket! Men idag har hon fortfarande utslag kvar. Dock inte ilsket röda som de var här om dagen! Men just nu verkar det som om hon inte ens kan bita i leksaker som man hållt i med mjölkrester på händerna. Blir till att tvätta upp alla typleksaker. Storasyster går ju gärna och klämmer på dem och det är inte alltid man hunnit tvätta henne om händerna! Fast denna reaktion kanske var bra i allafall..nu fick sambon se med egna ögon hur lite hon fixar! Men sen en annan fråga. Hon har ju ätit den mjölkfria gröten sen i fredags men sedan i måndags är hon sååå gnällig och missnöjd hela dagarna. Är tok svår att natta och när hon väl somnat sover hon bara korta korta stunder! Nu har hon vägrat gröten i 2 dagar. Detta kan såklart vara i samband med tänder eller utvecklingsfas..vad vet jag ! Men har ni upplevt att era allergibarn är lite känsligare i magen än andra?! Med stora dottern kan jag inte komma ihåg att hon var sådan här när smakisar introducerades! Jobbigt är det i allafall!!
    hej,det låter lite som med vår son. Han är mjölk,ägg,soja,alla sädesslag och nu även majsallergiker.Isomras,vid ca 5-6 månader började han få smakisar av bla  den mjölkfria gröten från apoteket, och det var då allt började bli mycket, mycket värre med sömnen tex, uppvak exakt varje timme varje natt sen dess och framtills nu när majsen är borttaget. I den gröten finns nämligen majs så väl som sojalecitin som man kan reagera på om man är känslig vilket vår son är. Han gillade heller aldrig den gröten, så det jag funderar över är  om din flicka kanske är känslig för majs och /eller soja med? vidare är vår son så mjölkallergisk att det räcker med en droppe på huden så blossar det upp nässelutslag inom 5min.Althera och peptijunior fungerade aldrig heller på honom, där finns trots hydolysering små mängder protein kvar som känsliga kan reagera på om jag förstått det hela rätt,så vi fick neocate utskrivet men den totalvägrar han också,så jag har fortsatt amma istället.
  • EL I

Jag måste ha lite hjälp som jag hoppas ni kan fixa trots att detta är en "bebistråd".

Jag har ju en 14 månaders som inte tål mjölk och soja som ni vet. Anledningen till att jag misstänkte det så tidigt var att stora sonen haft problem med sin mage också. Tar hans historia lite kort (men antar att den blir rätt lång ändå för det är ju 3.5 år...)

Han fattade inte att amma alls utan fick ersättning (semper) redan på BB. Försökte pumpa och ge blandat med ersättning och fixade det i 5 veckor sen gav jag upp. När han var 1 vecka gammal blev han förstoppad första ggn (det var då jag drog ner kraftigt på den pumpade mjölken). Vi har sedan hållt på med allehanda olika saker.
    När han var bara någon/några månader så kunde han få 30 ml laktulos, messmör, olja, katrinplommon you name it! Inte mycket hände trots det. Han skrek när han bajsade och var stenhård. Han kunde äta en hel katrinplommon burk utan att han bajsade.

Försökte få hjälp av BVC men allt  de sa var "en del barn ÄR sådana" hmm. När han var 6 månader och han skrek varje gång han bajsade och jag gav massvis med laktulos, så fick jag nog. Slutade med ersättning (Hade då bytt till NAN vid ca 1-2 månaders ålder) eftersom han åt bra av annan mat. Det blev då bättre och han bajsade självmant för första ggn, men långt ifrån bra. I samband med detta så sökte jag akut till barn mottagningen och fick bara rådet att ge mer laktulos för "en del barn ÄR såhär..."

När han var ca 14 månader så började han få diarré... han bajsade ner sig från topp till tå VARJE dag i en månad, det bara rann om honom. PÅ detta fick han magsjuka och kaskadkräktes massor (vi tror det var magsjuka). Då åkte vi in akut och fick efter detta komma till en läkare och en utredning påbörjades.
    Där sa de att vi skulle testa laktosfritt(?!) för de trodde han blivit sekundärt laktosintolerant efter en magsjuka... fast jag försökte förklara att detta varit sen han föddes...
    Sen blev han lite bättre på laktosfritt och diarréerna slutade, då kom förstoppningen tillbaka och vi började med laktulos igen. Någon gång emellanåt har misstanken om mjölkproteinallergi tagits upp av läkare men de har inte trott så mkt på det. Eftersom jag varit så osäker (innan jag fick son nr 2 som MÅSTE  ha mjölkfritt) så körde vi på med laxermedel. Vid drygt 3 års ålder fick han Movicol som funkade mkt bättre. Han har nu blivit bättre i sin förstoppning och vi kunde fasa ut movicolen. Nu har han dock börjat bli förstoppad igen. När han blir förstoppad så kissar han på sig (kan väl inte hålla sig när det trycker på blåsan) och han bajsar i kalsongerna...små kluttar men inte stenhårda...men när man sätter honom på toa kommer inget. Enda ggn han har nåt annat symtom än förstoppning är ibland då han får TOKONT i magen. Han blir alldeles kallsvettig, blek och skakar, skriker och mår dåligt. Kan gå över på allt från 10min till flera timmar! Detta kommer kanske en gång varannan månad. Vi har varit hos läkare 2 ggr med detta men inte just när han haft ont utan dagen efter, de har då inte hittat något "fel" utan antar att det beror på förstoppningen men inget vi vet säkert.

De enda testerna de velat göra är gluten som de testat 2 ggr...i övrigt INGENTING!

Vad tror ni??? vet att det är långt och att det är svårt att gissa, men? har inte fått något vidare förslag  på barn mott direkt... De säger bara "så länge det funkar med laxermedel så..." men hur länge ska vi hålla på med det liksom...

• Tibell
    mummy40 skrev 2010-03-04 17:55:05 följande:
    hej,det låter lite som med vår son. Han är mjölk,ägg,soja,alla sädesslag och nu även majsallergiker.Isomras,vid ca 5-6 månader började han få smakisar av bla  den mjölkfria gröten från apoteket, och det var då allt började bli mycket, mycket värre med sömnen tex, uppvak exakt varje timme varje natt sen dess och framtills nu när majsen är borttaget. I den gröten finns nämligen majs så väl som sojalecitin som man kan reagera på om man är känslig vilket vår son är. Han gillade heller aldrig den gröten, så det jag funderar över är  om din flicka kanske är känslig för majs och /eller soja med? vidare är vår son så mjölkallergisk att det räcker med en droppe på huden så blossar det upp nässelutslag inom 5min.Althera och peptijunior fungerade aldrig heller på honom, där finns trots hydolysering små mängder protein kvar som känsliga kan reagera på om jag förstått det hela rätt,så vi fick neocate utskrivet men den totalvägrar han också,så jag har fortsatt amma istället.
    ja majs är kanske ett alternativ! Hon har nämligen fått majskrokar att suga lite på i dagarna! Dock ingen idag men hon har varit tokgrinig hela dagen ändå! Men vilken gröt ska jag då testa ?! Eller är det kanske lika bra att göra egen! Kan ju vara så att eksemen hänger i hop med en ny allergi?!
    Altheran verkar funka bra på våran tjej! Hon var ju helt eksemfri för några dagar sedan men så blossade det upp igen efter kontakt eller intag av mjölk
  • mummy40
    Tibell skrev 2010-03-04 18:33:54 följande:
    ja majs är kanske ett alternativ! Hon har nämligen fått majskrokar att suga lite på i dagarna! Dock ingen idag men hon har varit tokgrinig hela dagen ändå! Men vilken gröt ska jag då testa ?! Eller är det kanske lika bra att göra egen! Kan ju vara så att eksemen hänger i hop med en ny allergi?! Altheran verkar funka bra på våran tjej! Hon var ju helt eksemfri för några dagar sedan men så blossade det upp igen efter kontakt eller intag av mjölk
    Ja,  sonen gillade majskrokar till en början, med efterhand så började han rata dom med och på slutet alldeles innan vi fick majsallergin konstaterad genom lapptest så bsra han satt och smulade med dem.Fick förklarst för mig att barn är finurliga, för det kan faktiskt vara så,att det dom inte tål, det undviker dom!

Du kan ju göra tex rismjölsgröt med olja  och nån frukpure och berika den med althera.
  • Tibell
    mummy40 skrev 2010-03-04 18:41:21 följande:
    Ja,  sonen gillade majskrokar till en början, med efterhand så började han rata dom med och på slutet alldeles innan vi fick majsallergin konstaterad genom lapptest så bsra han satt och smulade med dem.Fick förklarst för mig att barn är finurliga, för det kan faktiskt vara så,att det dom inte tål, det undviker dom!Du kan ju göra tex rismjölsgröt med olja  och nån frukpure och berika den med althera.
    Ja de är smarta de små liven. Hon gjorde precis likadan med Nan ersättningen. Började matvägra. Då såg vi inte sambandet men nu kommer man nog ha ögonen lite mer öppna! För gröten har hon börjat vägra nu med. Ska ta bort gröten nu någon dag och se om det blir bättre. Men majsallergi känns väldigt ovanligt..eller ?! Kan ju vara tand med..Syns lite vitt under tandköttet. Har det iofs gjort ett bra tag nu!
    Aja..får se hur det bli närmsta dagarna utan gröt. Jag blir nog knäpp annars om det fortsätter såhär ;)
  • mummy40

Ett litet tips:På www.vitavera.se kan man köpa olika färdiga grötar( till bättre pris än på ekologiska barnmatsbutiken upptäckte jag),jag har köpt hirs m äpple o päron, och risgröt, dom är inte fullvärdiga som dom vanliga andra köpegrötarna i affär o apotekets vad gäller näring, men man kan ju som sagt berika själv med tex althera eller vad man nu har.

• Tibell

Hur vanligt är det att ett barn får mer än 1 allergi?! Och kan man ha påverkat under graviditeten ?! Jag drack väldigt mycket mjölk under graviditeten med Bella..framför allt i början och slutet. Kan det ha påverkat hennes mjölkallergi?! lite små funderingar bara =)

• mummy40
    Tibell skrev 2010-03-04 19:07:54 följande:
    Hur vanligt är det att ett barn får mer än 1 allergi?! Och kan man ha påverkat under graviditeten ?! Jag drack väldigt mycket mjölk under graviditeten med Bella..framför allt i början och slutet. Kan det ha påverkat hennes mjölkallergi?! lite små funderingar bara =)
    Undrar jag med.Sonen hade eksem  från sitt 2a levnadsdygn,titta i mitt galleri. varken jag eller maken har ngr allergier, däremot dom flesta andra i hans familj och släkt,vår allergikonsulent sa att det räcker att ngn i släkten kan ha ngn allergi eller tom bara haft något  säsongsbetonat ngn gång.men här känns det som att när jag tog bort mjölk och eratte med havredryck o alla andra produkter m havre då kickades sädesslagsallergin i gång.När sädesslagen togs bort o jag ersatte med majsprodukter-majsmjöl mm då kickades den allergin igång.så nu hoppas vi för allt i världen att vi inte står med en risallergi om ngr mån...
  • Tibell
    mummy40 skrev 2010-03-04 19:07:12 följande:
     Ett litet tips:På www.vitavera.se kan man köpa olika färdiga grötar( till bättre pris än på ekologiska barnmatsbutiken upptäckte jag),jag har köpt hirs m äpple o päron, och risgröt, dom är inte fullvärdiga som dom vanliga andra köpegrötarna i affär o apotekets vad gäller näring, men man kan ju som sagt berika själv med tex althera eller vad man nu har.
    Kan man göra välling på dem med tro?! Fundera på att beställa hem samma sorter du beställt hem! Jag tror nog inte det är majs hon reagerar på men det skulle ändå vara skönt att variera mellan flera olika grötar!
  • Tibell

Fast nu när jag tänker efter har hon varit mycket mer gasig än förra veckan. Hon fes jätte mycket innan mjölkallergin upptäcktes och nu har hon börjat igen. Men kan det verkligen vara majs?! Känns som en väldig ovanlig allergi ?! Aja..ska beställa hem de gröterna du tipsade om så får vi se. Väntar i allafall med gröten tills magen lugnat sig igen!

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar