• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Dalkulla74

Jo kom på en sak som jag fick veta idag hos doktorn. Jag har inte gett Lisa någon ersättning än så länge men jag önskade få recept på Althera för att ev ha att blanda gröten med eller så var tanken. Hon skulle ordna recept på det sa hon, men så kom hon efter oss till väntrummet (vi skulle sitta där och vänta medans pricktestet verkade). Bestämmelserna hade tydligen ändrats så man kan inte få det på recept längre . Jag vet inte om detta är någon nyhet för er eller ej men tänkte nämna det nu när jag fått veta det.

• Amulett
    guldplutt skrev 2010-03-02 19:24:37 följande:
    Hej! Jag har precis börjat fundera på ifall vår pojke (4mån) har mjölkproteinallergi. Ska till BVC på torsdag, men tänkte fråga er lite först eftersom jag såg er tråd...Varför jag misstänker detta är främst för att när vi ger honom ersättning så kaskadkräker han massor, allt kommer upp tills han är helt tom och bara kräks grön galla. Detta även om vi bara blandat 10 ml ersättning i i övrigt ren bröstmjölk. Normalt helammas han, och då kräks han inte. Dock sover han ganska dåligt om nätterna, vaknar minst varannnan timme, ibland oftare, och bökar väldigt hela tiden där emellan. Dessutom är han väldigt torr, på gränsen till eksem om vi inte smörjer honom med fet kräm varje dag. Jag äter väldigt lite mjölkprodukter, det är bara ifall jag får i mig det via ngn ost eller sås eller så, dricker inte mjölk eller fil eller yoghurt alls. Kanske är det därför han inte har så våldsamma symptom normalt, men kräks när han får ersättning?(varför vi försökt ge ersättning flera gånger är för att jag ska opereras och han måste äta flaska. jag pumpar nu ur för att spara bröstmjölk i frysen istället, men det hade känts bra med en reserv ifall ngt händer så att det tar längre tid än nödvändigt. vi har fått nutramigen nu, men det vägrar han att äta. det luktar ju skit, så det kan jag förstå...)
    Låt bli att lukta
    Blanda typ 90-95 procent bröstmjölk och liiiite Nutra och sedan ökar du mängden nutra. De vänjer sig snabbare än man tror - bara du ler och glatt säger att det smakar mums mums
    Det är ju värt att testa om det gör att han kräks mindre.
    Det kan ju vara så att han reagerar på mängden precis som du skriver, men jag tycker att jag hör från de flesta att deras ammande barn även reagerar på att de äter mjölkprodukter (dvs även dåld mjölk som choklad, maizenaredning osv). Kan hända att han skulle sova ännu bättre om du verkligen uteslöt ALL mjölkprotein (det finns länkar till listor med mjölknamnen i trådstarten)?
    Kaskadkräkning av ersättningen låter ju misstänkt som att han inte tål den i alla fall!
  • Amulett
    Dalkulla74 skrev 2010-03-02 19:42:34 följande:
    Jo kom på en sak som jag fick veta idag hos doktorn. Jag har inte gett Lisa någon ersättning än så länge men jag önskade få recept på Althera för att ev ha att blanda gröten med eller så var tanken. Hon skulle ordna recept på det sa hon, men så kom hon efter oss till väntrummet (vi skulle sitta där och vänta medans pricktestet verkade). Bestämmelserna hade tydligen ändrats så man kan inte få det på recept längre . Jag vet inte om detta är någon nyhet för er eller ej men tänkte nämna det nu när jag fått veta det.
    Jag gissar nu, men jag skulle tro att det är något som varje landsting bestämmer självt. De har listor över vad de får och inte får skriva ut, av kostnadsskäl, och då får läkarna restriktioner. En gissning, men jag tycker mig ha hört liknande angående andra läkemedel.
    Jag kan t.ex inte få Locobase LPL utskriven längre eftersom kostnaderna för mjukgörande tydligen ska tas av mottagningen som skriver ut och då skriver de inte ut den längre (annat än om man lyckas övertyga dem ...)
  • Dalkulla74
    Amulett: Aha så det kan variera var i landet man bor med . Doktorn nämnde att det var färre att välja på bland mjukgörare med men eftersom vi köper A-derma nu så kvittade det så jag fick inte veta något närmare om vilka sorter som var möjliga att få på recept. Vi hör till Sthlms landsting. Tycker det låter helgalet iaf att man inte ska få vilken sort man nu vill, iaf inte om priserna är ung de samma då är det ju bara byrokrati!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-02 10:07:27 följande:
    Nu behöver jag eran hjälp och stöd. Nästa vecka ska jag tillbaka till barnmottagningen och disskutera Bellas allergi. Läkaren vill att vi ska göra en ny provocering om bara nån månad. Jag VILL inte detta. Jag vet att hon inte klarar mjölk och att det ska ha växt bort om 2-3 månader känns inte riktigt realistiskt! Visst kan det ha gjort det men eftersom Bella haft så svårt med förstoppning och extremt dålig viktuppgång vill jag inte mixtra för mycket med hennes hälsa! För 1½ vecka sedan gjorde vi en hudprovocation för att se om det var allergi via kontakt..och jag anser att det är det! Så här såg hon ut innan : Och efter Och då har jag bara duttat pytte lite mjölk på armbågen. Men som ni ser spred det sig upp över axlen! Kan jag vägra en provocering ?! Eller kommer vi bli tvingade att utsätta henne?! Receptet på ersättningen räcker i 2 månader till så jag antar att de vill provocera när det är slut!
    Du behöver inte vägra en provocering. Förmodligen så ber de dig göra en provocering i hemmiljö och då berättar du att du har provocerat henne. En provocering i form av ämnet på huden ska absolut räcka. Gör det inte det så hade jag hotat med att byta läkare för att få en "second opinion". Det brukar få dem att inse att du menar allvar och tro på dig. Konstigt men sant.
    Men tror de inte på er så tycker jag att ni ska byta läkare. Helt idiotiskt att provocera så ofta på en sådan liten som reagerar så tydligt på enbart kontakt!
  • Kavat
    loujac skrev 2010-03-02 10:38:21 följande:
    Hej Alla! Jag har en son som hade mjölkproteinallergi från födseln, det växte bort vid ca 11 månaders ålder och han har kunnat äta mjölk sedan dess. Nu har han i ca en veckas tid uppvisat samma symptom som han hade när var allergisk. Finns det någon som har varit med om att ett barn har blivit av med allergin och sedan fått tillbaka den? Vet ju att det kan vara 100 andra saker han reagerar på, men med hans bakgrund så är ju mjölken det första man tänker på. Det är ju så himla svårt att få till ett pricktest ( vet även att de inte är helt tillförlitliga). Han har nu fått vara mjölkfri i två dagar och magen verkar ha lugnat ned sig lite, men det kan ju lika gärna bero på något annat... Har någon nått att säga om detta?  Tacksam för tips och råd!
    Jag har hört om andra barn där allergin blivit bättre och sedan kommit tillbaks.
    Visade det sist på pricktest?
    Det är ju rätt lätt att göra själv, med en ren nål och lite mjölk. Rispa lite på huden och på med lite mjölk. En röd kvaddel (bula) på 5 mm inom 15 minuter är ett positivt pricktest. Gör även en kontroll rispa med ren nål. Inte för att läkarna eller ev. dagis kanske godkänner det men det kan ge er en vägledning.
    Annars så är ju det enda sättet att veta att utesluta och provocera, precis som ni gör.
  • Kavat
    Dalkulla74 skrev 2010-03-02 11:32:08 följande:
    Hej, vi är nyss hemkomna från sjukhuset där vi pricktestat barnen igen. Lisa (11mån) visade måttlig allergi mot mjölkprotein än så det är bara att fortsätta med mjölkfri kost. Återbesök för pricktest igen om ett halvår. Martin (snart 5år) hade kvar sin äggallergi på samma nivå och mjölkproteinet ger inte utslag på pricktest men där är läkaren och vi överens om att vi ska prova mjölk igen så snart han ser bra ut på kroppen så vi märker någon skillnad, hoppas på i vår-sommar. Martins doktor föreslog att vi skulle prova hårdost eller ev laktosfri produkt då vi testar sen. Vad tror ni om det? Laktosfritt innehåller samma mängd mjölkproteiner men blir "snällare" mot tarmarna i starten. När kroppen inte har fått mjölkproteiner och laktos på så länge så kunde magen/tarmarna kanske reagera bara därför, att det inte finns så mycket laktAs som bryter ner laktOset sa hon. Martin reagerar "endast" med eksem och ev lite magont (osäker då han var så liten sist han fick mjölk pch inte kunde förklara så bra) så vi behövde inte smygstarta lika som man kanske gör på de som har allvarligare reaktioner med andnöd mm tyckte hon.
    Vi gjorde så med dottern. Men hon reagerade också tydligt på laktos innan vi tog bort mjölkproteinet helt.
  • Kavat
    Vangelia skrev 2010-03-02 05:58:02 följande:
    Halloj tjejer! Hur allergiska dom är verkar vara väldigt olika, men lilltjejen här (Melina 4½ månad) tål inte att få minsta lilla mjölk ens på utsidan av kroppen har vi upptäckt, iaf inte rena mjölkprodukter. Håller på för fulla muggar och lär mig allt jag behöver. Ni som har haft superallergiska barn, har det växt bort för er? Hur har ni gjort provokationerna? Läkarna här har bestämt att lilltjejen inte kommer att provoceras för ens upp emot 3 års åldern och det kommer då ske på sjukhuset under övervakning. Är der något ni varit med om? Har för mig att det disskuterats om sempers mjölkfria välling från 6 månader tidigare i tråden. Någon som provat den tex gått över från nutra/neocate till den? Har den funkat bra för er iaf? Ska man göra spm vanligt om man tex funderar på att byta till den och blanda neocate tillsammans med den? Alltså jag känner mig så himla osäker ibland och ni ska veta att det är ingen duvunge som sitter här bakom tangenterna utan en 39 årig 4+1 barns mamma :) Vilken gröt har era småttingar tyckt bäst om av dom mjölkfria? Ha det bäst!
    Hej och välkommen!
    Jag tycker det är och har varit väldigt smidigt att kunna ge Profylac som vi ger till sonen och kunnat berika välling och gröt med det. Sen är han allergisk mot havre bl.a så det har inte funnits färdiga vällingar och grötar när han var liten och sen när jag testat så har han vägrat.
    Det är superbra att de kommer med nya vällingar osv, men för att kunna ha lite variation och inte bara ge samma sak (om den t.ex blir restad, fel i fabrik osv, vilket händer titt som tätt)  så är det bra om man har några olika som funkar.

Sempers mjölkfria välling har bara funnits på marknaden ett par veckor så den är jätte ny.

Sinlac innehåller sojasläkting (sojaallergi är vanligt i kombination med mjölk) så det är en viss risk att ge den. Nestles är inte mjölkfria, de görs i samma maskiner som mjölk med rengöring, så de får inte märkas "mjölkfri", så om hon är jätte känslig kanske även de bör undvikas.
    Så då finns Enago och Sempers kvar.

Se till att försöka variera havre, ris och kokos är mitt tips sen i maten, lätt att det bara blir mycket havre till mjölkallergiska. Nyttigt javisst, men inte för mycket och tyvärr så finns det en del mjölkallergiker som även utvecklat havreallergi (bl.a min son).
  • Tibell

Kavat: Ja jag får nog prata med läkaren nästa vecka och ha med mig bilderna. Och skulle hon inte tro mig ringer jag en annan barnmottagning som ligger några mil bort. Där är de jätte duktiga och tar en alltid på allvar. Ångrar att jag inte ringde dit först..men ibland tänker man inte längre än näsan räcker! Hur tidigt har ni gjort provocering via intag ?! Som det känns nu vill jag inte göra det tidigare än 1 år. Bella är extremt liten i växten och behöver få en ärlig chans att växa till sig! Och det får hon inte om vi ska provocera så ofta som läkaren vill! Men jag hoppas hon kommer ändra åsikt när hon ser bilderna! Annars är hon ju inte mänsklig!

• saffe
    Dalkulla74 skrev 2010-03-02 19:42:34 följande:
    Men kunde ni inte få Altheran på livsmedelsanvisning istället? Jag har för mig att när vi började med Nutramigen så fick vi 1:an på recept och sen när det var dags att gå över till 2:an så gick det bara att få på livsmedelsanvisning. Blev ingen skillnad för oss, samma pris...
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar