Vangelia skrev 2010-03-02 05:58:02 följande:
Halloj tjejer! Hur allergiska dom är verkar vara väldigt olika, men lilltjejen här (Melina 4½ månad) tål inte att få minsta lilla mjölk ens på utsidan av kroppen har vi upptäckt, iaf inte rena mjölkprodukter. Håller på för fulla muggar och lär mig allt jag behöver. Ni som har haft superallergiska barn, har det växt bort för er? Hur har ni gjort provokationerna? Läkarna här har bestämt att lilltjejen inte kommer att provoceras för ens upp emot 3 års åldern och det kommer då ske på sjukhuset under övervakning. Är der något ni varit med om? Har för mig att det disskuterats om sempers mjölkfria välling från 6 månader tidigare i tråden. Någon som provat den tex gått över från nutra/neocate till den? Har den funkat bra för er iaf? Ska man göra spm vanligt om man tex funderar på att byta till den och blanda neocate tillsammans med den? Alltså jag känner mig så himla osäker ibland och ni ska veta att det är ingen duvunge som sitter här bakom tangenterna utan en 39 årig 4+1 barns mamma :) Vilken gröt har era småttingar tyckt bäst om av dom mjölkfria? Ha det bäst!
Hej och välkommen!
Jag tycker det är och har varit väldigt smidigt att kunna ge Profylac som vi ger till sonen och kunnat berika välling och gröt med det. Sen är han allergisk mot havre bl.a så det har inte funnits färdiga vällingar och grötar när han var liten och sen när jag testat så har han vägrat.
Det är superbra att de kommer med nya vällingar osv, men för att kunna ha lite variation och inte bara ge samma sak (om den t.ex blir restad, fel i fabrik osv, vilket händer titt som tätt) så är det bra om man har några olika som funkar.
Sempers mjölkfria välling har bara funnits på marknaden ett par veckor så den är jätte ny.
Sinlac innehåller sojasläkting (sojaallergi är vanligt i kombination med mjölk) så det är en viss risk att ge den. Nestles är inte mjölkfria, de görs i samma maskiner som mjölk med rengöring, så de får inte märkas "mjölkfri", så om hon är jätte känslig kanske även de bör undvikas.
Så då finns Enago och Sempers kvar.
Se till att försöka variera havre, ris och kokos är mitt tips sen i maten, lätt att det bara blir mycket havre till mjölkallergiska. Nyttigt javisst, men inte för mycket och tyvärr så finns det en del mjölkallergiker som även utvecklat havreallergi (bl.a min son).