• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Tibell
    Amulett skrev 2010-03-04 20:23:06 följande:
    Min nu 7,5 månaders har som mest ätit 1/3 smakportion gröt ("mjölkgröt" för att testa visserligen). Sedan ville hon inte ha mer. Vanligtvis åt hon ca 1/6 smakportion. Tillslut slutade vi med gröt och gick vidare med vanliga smakisar. Detta var vid ca 5,5-6 månader. Så ta det lugnt med gröten ni en stund och börja med övriga smakisar i lugn och ro, och så kan du testa gröt på nytt längre fram och se om du får samma problem med övriga smakisar eller med gröten.Det är vad jag skulle göra i alla fall (och vad jag gjort med min dotter. Nu äter hon ca 1/2 burk "vanlig" mat och det känns som att hon tycker om att äta så nu kommer vi snart att börja testa gröt igen). Hon har blivit hård i magen (ger nu aprikospuré) av all mat. Av katrinplommon blir hon enormt gasig så det är inget alternativ för oss. Därför gör vi också egen aprikospuré så att vi kan ta det lite lugnt med intro av päron.
    Okej. Då vet jag lite mer hur jag ska gå tillväga. Med stora dottern hade vi aldrig dessa problem. Vi kunde snabbt öka mängden och vi märkte aldrig några reaktioner. Kanske kan vara så att hennes tarmar är extra känsliga ioch med mjölkallergin?!

Hur har det fresten gått med provoceringen ?!
  • Dalkulla74
    älsklingen87: När Martin får nya eksemprickar som vi ser kan bero på att han fått i sig något han inte tål så tar det oftast upp till 3 veckor innan de läkt ut (vi smörjer morgon och kväll med kortison och mjukgörare). Han är så pass gammal att han kliar sig blodig (bebisar gör ju kanske inte det oftast utan blir istället missnöjda) och i och med det så tar det längre tid att bli av med dem för honom. Hade han låtit eksemen vara ifred och vi fått smörja och ha på hydrocollplattor som fått sitta så hade det kanske gått fortare.
  • Tibell
    Dalkulla74 skrev 2010-03-04 20:56:35 följande:
    älsklingen87: När Martin får nya eksemprickar som vi ser kan bero på att han fått i sig något han inte tål så tar det oftast upp till 3 veckor innan de läkt ut (vi smörjer morgon och kväll med kortison och mjukgörare). Han är så pass gammal att han kliar sig blodig (bebisar gör ju kanske inte det oftast utan blir istället missnöjda) och i och med det så tar det längre tid att bli av med dem för honom. Hade han låtit eksemen vara ifred och vi fått smörja och ha på hydrocollplattor som fått sitta så hade det kanske gått fortare.
    Usch stackare =(

Ja jag hoppas de snart försvinner. Hade bleknat väldigt mycket under dagen så kan vi nu bara vara noga så är de nog borta snart!

Men detta med kontaktallergi är inte lätt. Vi kan inte plocka bort alla mjölkprodukter då våran stora tös fortfarande dricker välling mm.
    Jag är super noga med att tvätta händer och torka alla yter efter middagar. Men ändå lyckas hon få eksem! Jag vet att hennes pappa inte är lika noga och jag vettihundan hur jag ska få honom att fatta. Han kör fortfarande " hon är inte allergisk..bara lite känslig" Missförstå mig inte nu. han är världens bästa sambo och pappa men ibland förstår han bara inte =) Han vill så gärna inte att hon ska ha en allergi att han vägrar tro på den. Nu de senaste dagarna har han dock varit försiktigare..antagligen efter han fick se hur hon såg ut efter kontakt eller intag i tisdags!

När växer oftast en allergi bort. Både kontakt och "vanlig" ?! Bätte att fråga er än våran läkare. Hon har inte lika stor kunskap som ni besitter!!
  • Tibell
    Dalkulla74 skrev 2010-03-04 20:56:35 följande:
     (bebisar gör ju kanske inte det oftast utan blir istället missnöjda)
    Då kanske det är därför hon varit så gnällig och missnöjd de senaste dagarna !? Kanske inte alls ha med gröten att göra. För gnället kom i samband med eksem prickarna! Hon skrek mer eller mindre hela dagen då! åååhh så dum jag är att jag inte tänkte på det!
    Men håller nog ändå upp med gröten tills vi ser förbättring!
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-03-04 20:45:15 följande:
    Nu var det dock inte en halv hel portion utan en halv smakportion. Fast det kanske är mycket ändå?! Typ 1/4 dl vatten och 1 msk pulver. Aja..hur som helst lägger vi det på hyllan ett tag nu. Hon älskade gröten och hade utan problem kunna äta ännu mer men där satte jag stopp =) Tror det får dröja innan vi testar igen! Frågar igen! Hur länge brukar eksemen sitta kvar efter en reaktion ?! Dottern har som sagt fortfarande eksem efter sin reaktion som kom i måndags eller tisdags! Är ju helt ny på det här så jag vet inte riktigt hur länge det brukar sitta i!
    Ah, det var ju lite mindre då förståss.
    Vi har alltid fått smörja bort eksem med mildison för att få bort det. Det mesta jag testat att inte smörja är 3 v, men när det inte gått bort efter det har jag tagit mildison och då har det varit borta inom en vecka.
  • Tibell

Ja det är ju inga jätte stora mängder hon fått i sig. Och de senaste 2 dagarna har hon inte velat ha någon gröt alls..kanske 1-2 tsk som mest! Och ändå har hon varit grinigare än ginigast!
    Så det kanske är eksemen som stört henne då! Hoppas det. Vill ju kunna fortsätta ge gröt sen. Det behöver hon för viktens skull!
    Sen kanske det är en helt vanlig utvecklingsfas eller tänder! Får se helt enkelt!
    Man blir ju lätt lite orolig som mamma =)

• Miralicia
    Tibell skrev 2010-03-04 20:45:15 följande:
    Nu var det dock inte en halv hel portion utan en halv smakportion. Fast det kanske är mycket ändå?! Typ 1/4 dl vatten och 1 msk pulver. Aja..hur som helst lägger vi det på hyllan ett tag nu. Hon älskade gröten och hade utan problem kunna äta ännu mer men där satte jag stopp =) Tror det får dröja innan vi testar igen! Frågar igen! Hur länge brukar eksemen sitta kvar efter en reaktion ?! Dottern har som sagt fortfarande eksem efter sin reaktion som kom i måndags eller tisdags! Är ju helt ny på det här så jag vet inte riktigt hur länge det brukar sitta i!
    Det som anges som smakportioner på grötpaketen är rätt gigantiska mängder för en mage och tarm som aldrig varit med om något annat än bröstmjölk/ersättning.
    En mer lagom smakportion är ½-1 tsk per gång just när man börjar, för att tarmarna inte ska "chockas" utan försiktigt vänja sig vid annan konsistens och ingredienser - därav att gröt kanske inte är det bästa att börja med som smakis då det är svårt att kunna laga till de pyttemängderna (såvida man inte lagar gröt till ngn annan och anpassar tex salt till bebisen och sen ger en tsk av den) och sen köpegröt innehåller en rätt lång grad av ingredienser (mjöl av div slag, mjölk om det inte är mjölkfri, ngn smaksättning av ngn frukt etc) så om de reagerar på gröten blir det oftast krångligare att klura ut vad det är de reagerat på än om man provat mer "rena" råvaror först innan man ger sig på de mer sammansatta.
  • guldplutt

visst är det väl komjölksallergi det handlar om? innebär det att man i princip borde kunna äta getost..?

• Miralicia
    guldplutt skrev 2010-03-05 07:55:08 följande:
    visst är det väl komjölksallergi det handlar om? innebär det att man i princip borde kunna äta getost..?
    Några komjölksallergiker klarar av mjölk/ost etc från får, get och/eller buffel, men de allra flesta gör det inte.
    I komjölk finns ett 20-25-tal olika proteiner och man reagerar i regel på minst 2 eller flera av dessa. Flertalet av proteinerna som finns i komjölk förekommer även i mjölk från får, get, buffel, häst & åsnor i olika kombinationer.
    Man får testa, men man ska inte ha allt för stora förhoppningar om att det kommer att funka.
  • Mela78
    Tibell skrev 2010-03-04 21:03:31 följande:
    Usch stackare =( Ja jag hoppas de snart försvinner. Hade bleknat väldigt mycket under dagen så kan vi nu bara vara noga så är de nog borta snart! Men detta med kontaktallergi är inte lätt. Vi kan inte plocka bort alla mjölkprodukter då våran stora tös fortfarande dricker välling mm. Jag är super noga med att tvätta händer och torka alla yter efter middagar. Men ändå lyckas hon få eksem! Jag vet att hennes pappa inte är lika noga och jag vettihundan hur jag ska få honom att fatta. Han kör fortfarande " hon är inte allergisk..bara lite känslig" Missförstå mig inte nu. han är världens bästa sambo och pappa men ibland förstår han bara inte =) Han vill så gärna inte att hon ska ha en allergi att han vägrar tro på den. Nu de senaste dagarna har han dock varit försiktigare..antagligen efter han fick se hur hon såg ut efter kontakt eller intag i tisdags! När växer oftast en allergi bort. Både kontakt och "vanlig" ?! Bätte att fråga er än våran läkare. Hon har inte lika stor kunskap som ni besitter!!
    Det är väldigt individuellt när allergier växer bort, om de växer bort. Beror på hur allvarlig allergin är och om det finns fler än en allergi.
    Vår läkare har väldigt försiktigt försökt att förutspå när dotterns allergier kan tänkas ha vuxit bort. Hon gissade på 1,5 års ålder för mjölk, 3 års ålder för ägg och skolålder för soja. Men nu har dotterns äggallergi blivit mycket allvarligare så den lär nog hänga med längre än till 3 års ålder om den ens växer bort överhuvudtaget. Dottern är nu ett år och vi har märkt att hon reagerar inte lika kraftigt på yttepytte mängder mjölk som hon gjorde för bara ett par månader sedan.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar