• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Amulett
    Duvmamma skrev 2010-02-26 13:58:07 följande:
    Hej på er! Min son är också komjölksallergiker och vi kämpar just nu på med att få honom att börja äta då han inte gått upp som han bör på enbart amning. Jag försöker få honom att äta välling men han tycker verkligen inte alls att den är god, jag har provat lite olika, men så blandade jag ut pulvret med lite havredryck istället och det gick bättre då den blev lite sötare. Så här efteråt undrar jag om det kanske inte var så smart då det står att havredrycken innehåller salt, det kanske inte är så mycket men ändå... Vad tror ni? Just nu har jag lite ångest
    Hur gammal är han? Och hur mycket havremjölk dricker han? Från ca 8-10 månader skulle jag nog inte oroa mig för saltet i havremjölken, om han inte häller i sig mycket på en dag! Men det är bara min känsla utifrån att man då kan börja ge leverpastej, finhackad korvstroganoff mm och där finns det ju salt "naturligt".
    Vad händer om du t.ex tillför lite vaniljsocker i vällingen istället, om du tror att det är det sötare som attraherar?

Vad har du gjort välling på? Testat att reda mjölkersättning så att den blir tjockare? Eller har du testat EnaGo:s? Provat Sempers nya välling från 6 månader?
  • Duvmamma

Han är 6 månader, han dricker ju inte havredryck annars utan jag har blandat sempers mjölkfria vällingpulver med havredryck och gett i smakporttioner, han äter inte så mycket varje gång kanske tre msk max. Jag har inte gett honom ngn mjölkersättning alls...

• Duvmamma

och vi har provat EnaGos välling också, men de tyckte han än mindre om

• Blå Flygare

Duvmamma: Saltet är ingen fara, det är inte mer salt i havredrycken än i vad det är naturligt i mjölk t.ex.

• Amulett
    Duvmamma skrev 2010-02-26 14:14:04 följande:
    Han är 6 månader, han dricker ju inte havredryck annars utan jag har blandat sempers mjölkfria vällingpulver med havredryck och gett i smakporttioner, han äter inte så mycket varje gång kanske tre msk max. Jag har inte gett honom ngn mjölkersättning alls...
    Då skulle jag verkligen inte oroa mig. Såg framför mig vår son som drack 3 dl välling flera gånger/dag ... då kanske jag inte skulle välja havredryck hela tiden om man var 6 månader ...
    Mjölkersättningsfrågan var mer att det går ju att göra välling på t.ex Nutra eller Profylac (antingen att man reder det, eller använder det som du gör med havredrycken nu, eller att man tillsätter grötpulver för att tjocka till det)
  • Duvmamma
    Blå Flygare skrev 2010-02-26 14:44:36 följande:
    Duvmamma: Saltet är ingen fara, det är inte mer salt i havredrycken än i vad det är naturligt i mjölk t.ex.
    Åh, vad bra! Jag tycker både konsistensen och smaken blir bättre med havredrycken, fast det är ju inte jag som ska äta den...
  • Duvmamma
    Amulett skrev 2010-02-26 15:00:09 följande:
    Då skulle jag verkligen inte oroa mig. Såg framför mig vår son som drack 3 dl välling flera gånger/dag ... då kanske jag inte skulle välja havredryck hela tiden om man var 6 månader ...Mjölkersättningsfrågan var mer att det går ju att göra välling på t.ex Nutra eller Profylac (antingen att man reder det, eller använder det som du gör med havredrycken nu, eller att man tillsätter grötpulver för att tjocka till det)
    Aaa näää så långt har vi inte kommit Vi har nutra hemma, men har inte gett honom det alls ännu...
  • EL I

gud vad trött jag är på detta!
    hämtade på dagis i dag och då var det en annan fröken där och då nämnde jag detta med att han fått i sig nåt i onsdags eftersom jag tänkte att hon kanske visste bättre...  då kommenterade hon också "men han hade ju bragokex med sig...och jag tittade hemma och det var ju skummjölkspulver i...men det var förstås choklad på dem" NÄHÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ni tror inte att jag vet vad jag skickar med mitt barn till dagis om han är allergisk?????? Och NEJ han hade inte bragokex med choklad på utan ORGINAL!!! Jösses!!!

• Kavat

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Förvirring om Billesholms korv från Lithells. Står att den ska vara mjölkfri men sedan står det mjölkprotein i ingrediensförteckningen!

• EL I
    Kavat skrev 2010-02-26 18:12:37 följande:
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!! Förvirring om Billesholms korv från Lithells. Står att den ska vara mjölkfri men sedan står det mjölkprotein i ingrediensförteckningen!
    hmm vad märkligt!!!!!!! livsfarligt ju... varför gör de så??

En fråga till er kompetenta. Sonen  på 14 mån är ju mjölk o sojaallergisk. Han har alltid ätit bra och fått i sig sina 600 mg utan problem genom välling (nutra+gröt) samt kalciumberikad ris eller havremjölk MEN han blev magsjuk förra onsdagen och har sedan dess i stort sätt inte ätit. Han dricker blåbärssoppa för det är det enda han vill ha. Lite vatten och sedan några ml "mjölk" per dag, kanske 100-150 ml totalt på hela dagen. Dricker kanske 40 ml välling per dag bara (nån gång när han vaknar på natten så kan han sluka en flaska men det är ju långt i från alltid han dricker upp den då också). Skulle tro att han nu senaste veckan MAX fått i sig 3-400 mg kalcium. Hur länge är detta ok eller bör jag börja med kalciumtabletter åt honom redan nu? Isf vilken sort?
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar