• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Icis86

Idag såg jag att Lucas har fått ett område (ca 3-4 cm) som är rödaktigt och på magen har han röda prickar.
    Han har aldrig haft detta innan och jag har nu ätit mjölkfritt i en vecka..

Vad tror ni ?

• Tibell

Då har jag lite mer kunskap om locobase nu då..tackar och bockar =)

Men är det något som hört om ett barn som inte tål eller reagerat negativt på Locobase ( den gula tuben )?
    Igår hade hon endast på armarna, liite på ena kinden och på axlarna. Idag på morgonen såg hon fin ut
    Sen helt plötsligt hade hon på armar, ben , mage, rygg, axlar och kinder. Hon såg inte klok ut =(
    Så nu undrar jag om det är salvan hon reagerat på?!

Men det kan ha varit mjölk med. Frågde sambon vilken diskborste han användt och det kommer han inte ihåg. Har det varit stora dottern fanns det säkert mjölkrester kvar.
    Jag smörjde i allafall henne med mildison och efter en timme locobase. Hon ser redan mycket bättre ut! Dock långt ifrån eksemfri. Men som det känns nu kommer hon aldrig bli det =(
    Nu väntar vi i allafall på magont. Kommer det är det säkert mjölk hon fått i sig!

• Amulett
    Kavat skrev 2010-02-25 10:00:45 följande:
    Locobase LPL och Locobase Repair är två helt olika salvor med olika konsistens. Det funkar inte alls med LPL här hemma. Repair ger ett skyddade lager, även mot kontakt och är skönare att smörja in sig med då den inte svider. LPL svider om man är torr och då kan jag tänka mig att man blir lite röd också. Så köp REPAIR och testa istället, den är mycket bättre tycker vi och speciellt att den är så tjock och ger en skyddande effekt mot kontakt. Vi märker skillnad på sonen om vi missar att smörja honom på morgonen och han är ju känslig för kontakt med vissa saker.
    Fast LPL:n finns inte receptfri, om man ska vara petig, så det är nog inte den hon har använt.
    Receptfritt är "vanliga" Locobase och Locobase Repair. Med recept, åtminstone Locobase LPL (om de inte har ändrat detta helt nyligen, fast jag ser inget annat i FASS).
    Jag har använt Locobase Repair till både mig och barnen, och Locobase LPL för mina egna soleksem (dock inte nu av molniga skäl ...). Oavsett vilken kräm jag eller barnen använder (även utöver dessa) så blir vi ofta lite rödare precis när krämen har smörjts på, om vi är torra, nariga, eller småprickiga ... Gissar att det beror på att huden faktiskt är irriterad och så kommer det något som gnids mot huden. Det lägger sig hyfsat snabbt. På oskadad hud (typ en "frisk" rygg) ser jag ingenting. Märker samma sak om jag t.ex smörjer på Mildison. De blir lite rödare en stund och sedan lägger det sig. Jag har kopplat det till friktionen och till att huden reagerar lite på att det kommer något på den.
    Nu har ju jag känslig hud, på gränsen till överkänslig, även om jag själv aldrig haft annat än soleksemen som debuterade vid ca 27 år. Jag får tydliga avtryck av mössor, jag får stora röda fläckar i ansiktet av vanligt vatten (hårt vatten är värre än mjukt) osv, och jag gissar att barnen ju kan ha ärvt åtminstone en del av denna känslighet för väder och vind.
  • Kavat
    Dalkulla74 skrev 2010-02-25 11:40:10 följande:
    Jag vet inte om jag tillför något till Locobase-frågan men det finns 3 sorter om vi ska ta upp alla . En  gul tub som inte heter LPL på slutet och den är väldigt tjock och fet. Jag tycker den funkar bra om man tex vill skapa ett "lock" ovanpå huden. Låter kanske knasigt med lock men vad jag menar är tex då barnet ska äta barnmat som är mycket färg i eller om barnet brukar kladda mycket i ansiktet vilket innebär att man behöver tvätta mycket efter måltiden så kan det var en idé att smörja på salvan på rena ansiktet INNAN de ska äta, då undviker man att behöva slabba onödigt mycket med vatten i ansiktet ifall huden redan är irriterad och torr eftersom salvan blir som en barriär och maten bara är att torka av utan att huden blir blöt . Vi använder den salvan nu endast i ansiktet då det är kallare än kallt ute eftersom den klarar det bäst av de salvor vi har. Även Martins händer brukar jag ha på den ibland då det tex är slaskväder ute och han blir blöt om händerna när de leker på dagis (han har eksemprickar ovanpå händerna som helst inte ska utsättas för vatten). Locobase repair är den med rött på tuben. Den salvan har det inte blivit av att vi köpt någon gång. Hörde de som sa att den kunde svida på små barn + att det på den förpackningen inte finns den där snöflingan (om jag minns rätt) som symboliserar att den klarar kyla bra. Locobase LPL är gul och vanligtvis på pumpflaska (vi fick det iaf). Den funkade bra periodvis på Martin men sen han vid upprepade tillfällen sa att den sved så slutade vi använda den. Den hade vi annars på bara på vinterhalvåret och Miniderm på sommaren då den inte är så tät och man inte blir så svettig under. Det är lite av en balansgång det där med tjock/tunn salva. Salvan/krämen ska ju verka som fuktbevarande för huden men samtidigt inte "för bra" för då blir de varma och kliar sig av den orsaken istället.
    Oj, ja, då har jag helt missat "den vanliga". LPL är ju också gul och vit, så tog för givet att det var den. Men den andra Locobasen låter ju ungefär som Repair, alltså att den ger ett skyddande lager.
    Tusen tack för infon!
  • Kavat
    Amulett skrev 2010-02-25 13:17:59 följande:
    Fast LPL:n finns inte receptfri, om man ska vara petig, så det är nog inte den hon har använt. Receptfritt är "vanliga" Locobase och Locobase Repair. Med recept, åtminstone Locobase LPL (om de inte har ändrat detta helt nyligen, fast jag ser inget annat i FASS). Jag har använt Locobase Repair till både mig och barnen, och Locobase LPL för mina egna soleksem (dock inte nu av molniga skäl ...). Oavsett vilken kräm jag eller barnen använder (även utöver dessa) så blir vi ofta lite rödare precis när krämen har smörjts på, om vi är torra, nariga, eller småprickiga ... Gissar att det beror på att huden faktiskt är irriterad och så kommer det något som gnids mot huden. Det lägger sig hyfsat snabbt. På oskadad hud (typ en "frisk" rygg) ser jag ingenting. Märker samma sak om jag t.ex smörjer på Mildison. De blir lite rödare en stund och sedan lägger det sig. Jag har kopplat det till friktionen och till att huden reagerar lite på att det kommer något på den. Nu har ju jag känslig hud, på gränsen till överkänslig, även om jag själv aldrig haft annat än soleksemen som debuterade vid ca 27 år. Jag får tydliga avtryck av mössor, jag får stora röda fläckar i ansiktet av vanligt vatten (hårt vatten är värre än mjukt) osv, och jag gissar att barnen ju kan ha ärvt åtminstone en del av denna känslighet för väder och vind.
    Tur att ni har koll tjejer! Vi har nämnligen en vit och gul tub här hemma med LPL, så tog för givet att det var den som var den gula.

Jag har också fått soleksem som vuxen. Men känns som allt har "trillat" på mig senaste 10 åren..
  • Amulett
    Kavat skrev 2010-02-25 13:35:55 följande:
    Tur att ni har koll tjejer! Vi har nämnligen en vit och gul tub här hemma med LPL, så tog för givet att det var den som var den gula. Jag har också fått soleksem som vuxen. Men känns som allt har "trillat" på mig senaste 10 åren..
    hihi!
    Jag borde gå på ljusterapi/härdning. Men det går bara inte att komma iväg hemifrån i en timme på kvällen (sen eftermiddag). Maken kommer hem vid 17-tiden, middag och sedan läggning vid 18.30. När ska jag hinna rusa dit!?
    Förra säsongen gick jag ju föräldraledig från mitten av april och fick sköta härdningen på egen hand (lyckades komma iväg kanske 5 gånger i jan-mars) och det gick faktiskt hyfsat. Lite kallt att ta av sig i kortärmat i april, men det handlar ju bara om någon minut så det är bara att bita ihop. Får köra samma sak i vår gissar jag. Vi bestämde i förra veckan att jag får vara hemma tills tjejen är 1 år (i juli), hon är ju drygt 7 månader och hittills helammar hon i stort sett. Som mest har hon ätit 1/2 burk Slottspuré ... Skyller allt på att jag tragglade "mjölkgröt" i 2-3 veckor utan att få i henne mer än 1/3:s smakportion, alla andra smakisar fick ju ligga nere då. Nu struntar jag i gröten och försöker få igång den vanliga maten istället, så får vi testa mjölkgröt på nytt senare. Eller ge burkmat med mjölk ...
  • Tibell

Nu tjejer får ni hjälpa mig lite =)

Har suttit och trugat igenom ett x antal sidor om atopisk eksem. Det är precis det jag misstänker att jag själv har. Hade mycket besvär med eksem som liten och har det fortfarande. Dock betydligt bättre på somrarna!
    Under tonåren utvecklade jag även astma vilket man tydligen kunde göra av atopisk eksem!
    Men sen läste jag att barn som har föräldrar med atopisk eksem lättare utvecklar det själva och också har lättare att få allergier som mjölk, ägg mm. Stämmer detta ?! Det skulle ju förklara varför Bella fått sin mjölkallergi och eksem. Isåfall är det inte säkert eksemen kommer försvinna..bara vara lindrigare om hon inte får i sig saker hon inte tål. Och som det ser ut nu reagar hon på mjölk både via intag samt via kontakt. Och kanske även ägg via kontakt!
    Låter detta helt knas?!

• Amulett
    Tibell skrev 2010-02-25 13:52:40 följande:
    Nu tjejer får ni hjälpa mig lite =)Har suttit och trugat igenom ett x antal sidor om atopisk eksem. Det är precis det jag misstänker att jag själv har. Hade mycket besvär med eksem som liten och har det fortfarande. Dock betydligt bättre på somrarna!Under tonåren utvecklade jag även astma vilket man tydligen kunde göra av atopisk eksem!Men sen läste jag att barn som har föräldrar med atopisk eksem lättare utvecklar det själva och också har lättare att få allergier som mjölk, ägg mm. Stämmer detta ?! Det skulle ju förklara varför Bella fått sin mjölkallergi och eksem. Isåfall är det inte säkert eksemen kommer försvinna..bara vara lindrigare om hon inte får i sig saker hon inte tål. Och som det ser ut nu reagar hon på mjölk både via intag samt via kontakt. Och kanske även ägg via kontakt!Låter detta helt knas?!
    Låter fullt normalt!
    För sonen så reagerade han på kontakt och intag av mjölk. Nu har han fått vara så fri från mjölk att vi inte vet om det har vuxit bort *hoppas* men vi ska provocera så snart han är frisk från alla förkylningar.
    Men förra våren var han t.ex rödfnasig om underarmarna så fort han var på t.ex öppna förskolan.
    Om någon av föräldrarna är allergiska så ökar risken för att barnet får någon sorts allergi, men det behöver inte vara samma. Med andra ord: pappa/mamma med pollenallergi och risken ökar att barnet blir allergiskt mot t.ex mjölk.
    Därför SKA de på BB alltid fråga om någon av föräldrarna har allergi och då vid tilläggsmatning ge Nutra/Profylac istället för BabySemp, men de frågade aldrig oss om det utan gav sonen Babysemp när jag låg på uppvak (efter akut snitt) - maken har pollenallergi och jag har diverse "allergiska reaktioner" (eller vad man nu ska kalla det). Fick aldrig frågan när dottern föddes heller, men då hade vi med oss Profylac och jag var nog närmast hysteriskt noggrann att poängtera att OM det blev aktuellt att ge tillägg fick de bara ge ur min burk (och tur var väl det, för nog sjutton hamnade jag på op igen efter 3 dygn ...).
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-25 13:52:40 följande:
    Nu tjejer får ni hjälpa mig lite =) Har suttit och trugat igenom ett x antal sidor om atopisk eksem. Det är precis det jag misstänker att jag själv har. Hade mycket besvär med eksem som liten och har det fortfarande. Dock betydligt bättre på somrarna! Under tonåren utvecklade jag även astma vilket man tydligen kunde göra av atopisk eksem! Men sen läste jag att barn som har föräldrar med atopisk eksem lättare utvecklar det själva och också har lättare att få allergier som mjölk, ägg mm. Stämmer detta ?! Det skulle ju förklara varför Bella fått sin mjölkallergi och eksem. Isåfall är det inte säkert eksemen kommer försvinna..bara vara lindrigare om hon inte får i sig saker hon inte tål. Och som det ser ut nu reagar hon på mjölk både via intag samt via kontakt. Och kanske även ägg via kontakt! Låter detta helt knas?!
    Visst hänger astma, eksem, allergier och atopisk hud ihop. Att huden är atopisk innebär så fint att man har lätt att få eksem. Man kan få eksem av i stort sett allt och det är inte alltid att man hittar någon koppling med mat eller kvalster, damm osv. Men ofta så finns det en viss koppling, även om man kanske aldrig inser kopplingen.
    Sen finns det mat som tex citrus som ofta förvärrar redan befintliga eksem eller skadad hud, även om man egentligen tål just citrus.

Det händer även att mammor till mjölkallergiska barn inser att de själva reagerar på mjölkprotein. Men de har alltså inte vetat om det förän de själva tar bort mjölk ur sin kost vid amning av mjölkproteinallergiskt barn och helt plötsligt försvinner en massa symptom som de kanske inte ens själva visste om att det var symtom. Blå Myran är ett exempel, jag har även en annan kompis som upptäckte detsamma.

Jag TROR att om din dotter inte får varken i sig eller på sig ägg under en månads tid så kommer hon att se fin ut i huden (förutsatt att det bara är det hon inte tål).
    Men det är supersvårt att hålla dem utan kontakt med saker. Det kan ju räcka att hon stoppar en sak i munnen på öppna förskolan som någon annan bebis som äter mjölk har sugit på och så är det kört och hon får eksem igen. Så det kommer oavsett bli svårt att hålla henne helt eksemfri, men kan inte göra mer än att göra sitt bästa.

Om hon reagerar på ägg via kontakt så är jag rätt säker på att hon inte tål ägg - att äta heller, så var superförsiktig, eftersom det ofta är en snabb reaktion som kan ge andnöd.
  • Icis86

Puffar igen om ni kanske kan ge mig någon ledtråd.
    han har aldrig haft utslag innan och nu när jag äter mjölkfritt så borde det ju inte komma några nya symtom, kan han vara allergisk mot något mer tror ni ?
    Blodet i bajset har iaf försvunnit så vi är ju på rätt väg iaf.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar