Inlägg från: Pokergirl |Visa alla inlägg
  • Pokergirl

Mjölkallergitråden - bebisar

Jeppes älskling: Jag har för mig att jag läst att man redan efter 30 minuter har proteinet i bröstmjölken, och en topp vid två timmar efter intag. Kommer dock inte ihåg var jag läste det.

* * * Älskade Cornelia 091030 pokergirl.blogg.se * * *
  • Pokergirl
    shoreline skrev 2010-02-16 08:29:10 följande:
    tack! Det är upphittat nu!:)
    Om nu nutra förbättrar så se till att få recept från BVC. Då betalar ni 20 kr per burk istället för 200 kr. Vi gick och köpte burkar några gånger innan vi fick vetskap om att man kunde få detta på recept.
  • Pokergirl
    shoreline skrev 2010-02-16 09:44:05 följande:
    Jaha! Okej, tack det ska jag komma i håg. Kan man göra med nutra som med annan ersättning, alltså ställa in kokt vatten i kylen och använda senare. Eller är nutra känsligare?
    Jag frågade bvc ang detta med att koka vatten. Anledningen till att man normalt kokar vatten är att pulver typ nan kan innehålla bakterier. Men genom att slå på hett pulver tar man kål på dessa. Så ska man ju inte göra med nutra, där ska vattnet inte vara hett utan avsvalnat. Enligt bvc skriver dom att man ska koka vattnet just utifrån att vattnets kvalitet och renhet är olika beroende på var i världen man befinner sig. Om man har kommunalt svenskt vatten så är det så pass rent att det inte finns någon anledning till att koka det.
  • Pokergirl

Tesan: Det viktiga är ju att hon nu får i sig mat. Försök att successivt ta bort sockret. Det finns ju alternativ till socker som inte höjer insulinet men jag vet inte hur det är att ge till så små.

• Pokergirl

Jag har en fundering runt Nutramigen. Dottern kräks helt kopiöst, hela tiden. Är det något ni andra upplevt? Finns det annan mjölkfri ersättning att byta till?

• Pokergirl
    Tibell skrev 2010-02-21 18:44:05 följande:
    Vi har Althera till våran tös. En rätt så ny produkt vad jag fattat det som!
    Kan man få Althera på rekvisition?
  • Pokergirl

Läser i tråden med stort intresse, vilken kunskap ni har och så mycket jag inte tänkt på.

Har en fundering. Cornelia äter Nutramigen nu, men kräks något så helt otroligt mkt, mest troligt outvecklad magmun men i en annan tråd fick jag tipset om att testa annan ersättning och se om det är Nutran som spökar. Hur pass snabbt tror ni man skulle se effekt om man testade annan ersättning? Funderar på om jag skulle köpa en burk Profylac och se om hon kräks lika mkt men frågan är om det krävs mer än en burk.

• Pokergirl
    Lalalong skrev 2010-02-24 10:36:09 följande:
    Tack! Idag jag ska jag köpa en burk Nutra på apoteket. Men hur gör man med övergången? Kan det funka att byta rakt av eller måste man blanda Nan och Nutra? Eftersom den är så pass dyr utan recept så vill man ju inte slösa alldeles för mycket på den för ska man blanda ut den med NAN som det är mjölk i så är ju den tiden man blandar egentligen helt bortkastad i perspektivet av att man ska testa mjölkfritt...
    Om barnet accepterar Nutran direkt så skulle jag inte blanda i Nan. Men ibland kan barnet vägra Nutran initialt och då kan man blanda ut den med lite Nan för att det ska smaka som vanligt.
    Vår dotter accepterade dock Nutran direkt, hoppas det går lika bra för er!
  • Pokergirl
    Kavat skrev 2010-02-24 18:27:07 följande:
    Här tog det två månader utan alla allergener innan sonen slutade spy och magen hade läkt ordentligt. Så det kan ta tid om det bara är allergi också. Om kräkningarna är pga vad hon äter, alltså nutran så hade jag tippat på att du märker skillnad på 3-4 dagar. Men för det första så finns det ju barn som inte tål någon utav sorterna och sen kan det ju vara så att hon inte varit mjölkfri tillräckligt länge? Och så då kombination med omogen magmun, men det känns som mycket "skylls" på det för att det ska ha något att säga och få tyst på föräldrarna. Vi fick också det som kommentar på sonens spyor... Hur är bajset? Normalt? Mår hon bra i övrigt?
    Då får jag hoppas att det vänder nu, det var efter jul som jag slutade amma och vi övergick till Nutra till 100%.
    Har nu varit och beställt förtjockningsmedel och tänkte se om det funkar för att få henne att kräkas lite mindre. Frågan är om man måste införskaffa andra nappar till flaskorna. Har svårt att tänka mig att trögflytande vätska kan komma ut ur dom små napparna.
    Funkar inte detta blir nästa steg att ändra ersättning.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar