Lalalong skrev 2010-02-23 19:48:39 följande:
Hej på er! Hoppas det är OK att ställa lite frågor här... Har en flicka på 5 veckor (äter bara ersättning) som är missnöjd för det mesta. Hon kan skrika länge länge, och krånglar sig då väldigt mycket. Oro i hela kroppen lixom. Vi har gett henne Minifom, men det blev bara värre. Vi ger henne nu Sempers magdroppar, och det har blivit lite lite bättre. Ibland när hon äter så tar hon flaskan, suger några tag släpper sen och skriiiiiker, och börjar om. Så håller hon på till flaskan är slut... De senaste dagarna har hon börjat basja vatten! Vi byter uppemot 10 bajsblöjor om dagen och det ser bara ut som hon kissat, men att det är bajsfärgat. Och det luktar bebisbajs. Hon kräker också, men inga jättejätte mängder... bara ofta! Min man var på BVC i går, det var läkankontroll också och vi tog upp detta för jag blir lite orolig över mjölkallergi. Men hon hade gått upp 140 gram på en vecka så de trodde inte alls det. De tyckte det var lite bekymmersamt att hon var så pass lös trots att hon äter ersättning, men eftersom hon kissar (kissade på skötbordet där ) så är hon inte uttorkad så då var det inget att bry sig om. Är det verkligen så enkelt att man kan säga att eftersom hon går upp normalt är det inte mjölkallergi? Vad har ni för erfarenheter kring detta?
Hej!
Ååå, vad jag blir arg när jag hör vad du skriver. Tyvärr är BVC ibland helt inkompetenta när det gäller allergier. Det enda de går på är sina kurvor och om barnet går upp i vikt. Enligt dem hade min son inga allergier. Men när jag äntligen fick tummen ur att gå direkt till barnmottagningen så visade det sig att han vara allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete och havre...
Så med tanke på din beskrivning så hade jag gått och köpt en burk mjölkfri modersmjölkersättning på Apoteket och testat själv och sett om du märker någon förändring.
Nutramigen är ofta lite stoppande medans Profylac är lite lösande, så i ert fall kanske Nutramigen är att föredra?! Det finns även andra sorter som smakar bättre, Althera är en sådan som är likvärdig med Nutramigen.
Burkarna kostar ungefär 200:- så det är dyrt och egentligen så bör ni ge i 2 veckor för att mjölkproteinet ska ha försvunnit ur henne, men så fort ni märker en skillnad så ring och kräv ett recept på det. Då kostar 2 månaders ersättning 120:- så det är en stor skillnad om man får det på recept.
Andra alternativet är att ringa direkt till en barnmottagning och be dem om hjälp istället. Men ofta behöver man ändå köpa första burken själv.