• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Emmis87

Fick reda på idag att mitt barn är allergisk mot mjölk. Han har en massa utslag i ansiktet samt på kroppen. Tänkte bara höra om någon annans barn haft det och hur lång tid det tog från och med den fick mjölkfri mat utslagen försvann?

• Lalalong

Hej på er!
    Hoppas det är OK att ställa lite frågor här...

Har en flicka på 5 veckor (äter bara ersättning) som är missnöjd för det mesta. Hon kan skrika länge länge, och krånglar sig då väldigt mycket. Oro i hela kroppen lixom. Vi har gett henne Minifom, men det blev bara värre. Vi ger henne nu Sempers magdroppar, och det har blivit lite lite bättre. Ibland när hon äter så tar hon flaskan, suger några tag släpper sen och skriiiiiker, och börjar om. Så håller hon på till flaskan är slut...
    De senaste dagarna har hon börjat basja vatten! Vi byter uppemot 10 bajsblöjor om dagen och det ser bara ut som hon kissat, men att det är bajsfärgat. Och det luktar bebisbajs. Hon kräker också, men inga jättejätte mängder... bara ofta!

Min man var på BVC i går, det var läkankontroll också och vi tog upp detta för jag blir lite orolig över mjölkallergi. Men hon hade gått upp 140 gram på en vecka så de trodde inte alls det.
    De tyckte det var lite bekymmersamt att hon var så pass lös trots att hon äter ersättning, men eftersom hon kissar (kissade på skötbordet där ) så är hon inte uttorkad så då var det inget att bry sig om.

Är det verkligen så enkelt att man kan säga att eftersom hon går upp normalt är det inte mjölkallergi?
    Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Klara 060504, Alva 100117
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-02-23 19:48:39 följande:
    Hej på er! Hoppas det är OK att ställa lite frågor här... Har en flicka på 5 veckor (äter bara ersättning) som är missnöjd för det mesta. Hon kan skrika länge länge, och krånglar sig då väldigt mycket. Oro i hela kroppen lixom. Vi har gett henne Minifom, men det blev bara värre. Vi ger henne nu Sempers magdroppar, och det har blivit lite lite bättre. Ibland när hon äter så tar hon flaskan, suger några tag släpper sen och skriiiiiker, och börjar om. Så håller hon på till flaskan är slut... De senaste dagarna har hon börjat basja vatten! Vi byter uppemot 10 bajsblöjor om dagen och det ser bara ut som hon kissat, men att det är bajsfärgat. Och det luktar bebisbajs. Hon kräker också, men inga jättejätte mängder... bara ofta! Min man var på BVC i går, det var läkankontroll också och vi tog upp detta för jag blir lite orolig över mjölkallergi. Men hon hade gått upp 140 gram på en vecka så de trodde inte alls det. De tyckte det var lite bekymmersamt att hon var så pass lös trots att hon äter ersättning, men eftersom hon kissar (kissade på skötbordet där ) så är hon inte uttorkad så då var det inget att bry sig om. Är det verkligen så enkelt att man kan säga att eftersom hon går upp normalt är det inte mjölkallergi? Vad har ni för erfarenheter kring detta?
    Hej!
    Ååå, vad jag blir arg när jag hör vad du skriver. Tyvärr är BVC ibland helt inkompetenta när det gäller allergier. Det enda de går på är sina kurvor och om barnet går upp i vikt. Enligt dem hade min son inga allergier. Men när jag äntligen fick tummen ur att gå direkt till barnmottagningen så visade det sig att han vara allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete och havre...

Så med tanke på din beskrivning så hade jag gått och köpt en burk mjölkfri modersmjölkersättning på Apoteket och testat själv och sett om du märker någon förändring.
    Nutramigen är ofta lite stoppande medans Profylac är lite lösande, så i ert fall kanske Nutramigen är att föredra?! Det finns även andra sorter som smakar bättre, Althera är en sådan som är likvärdig med Nutramigen.

Burkarna kostar ungefär 200:- så det är dyrt och egentligen så bör ni ge i 2 veckor för att mjölkproteinet ska ha försvunnit ur henne, men så fort ni märker en skillnad så ring och kräv ett recept på det. Då kostar 2 månaders ersättning 120:- så det är en stor skillnad om man får det på recept.
    Andra alternativet är att ringa direkt till en barnmottagning och be dem om hjälp istället. Men ofta behöver man ändå köpa första burken själv.
  • Kavat
    Emmis87 skrev 2010-02-23 18:45:53 följande:
    Fick reda på idag att mitt barn är allergisk mot mjölk. Han har en massa utslag i ansiktet samt på kroppen. Tänkte bara höra om någon annans barn haft det och hur lång tid det tog från och med den fick mjölkfri mat utslagen försvann?
    Det varierar. Vissa blir bättre inom ett par dagar, men mjölken är inte helt ur kroppen förän efter ca 4 veckor på mjölkfritt om mamman ammar eller på 2 veckor om man inte ammar.
    Sen kan man även behöva smörja bort eksemen med Mildison och annan salva. De bleknar ju efter ett tag men det kan ta tid.
  • Tibell
    Emmis87 skrev 2010-02-23 18:45:53 följande:
    Min dotter hade, precis som din son, både utslag i ansikte och på kroppen. Nu efter lite mer än 2 veckor med mjölkfritt är de nästan helt borta. Men vi har varit tvunga att smörja titt som tätt!
  • Dalkulla74
    Emmis87: När min son fått i sig mjölk (el ägg) av misstag och eksemen kommer så brukar det ta ca 3 veckor tills man kan säga att prickarna är läkta och "borta", iaf blekta. Då smörjer vi morgon och kväll med kortison på samtliga prickar och rikligt med A-derma över resten av kroppen.
  • Lalalong
    Kavat skrev 2010-02-23 20:07:20 följande:
    Hej! Ååå, vad jag blir arg när jag hör vad du skriver. Tyvärr är BVC ibland helt inkompetenta när det gäller allergier. Det enda de går på är sina kurvor och om barnet går upp i vikt. Enligt dem hade min son inga allergier. Men när jag äntligen fick tummen ur att gå direkt till barnmottagningen så visade det sig att han vara allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete och havre... Så med tanke på din beskrivning så hade jag gått och köpt en burk mjölkfri modersmjölkersättning på Apoteket och testat själv och sett om du märker någon förändring. Nutramigen är ofta lite stoppande medans Profylac är lite lösande, så i ert fall kanske Nutramigen är att föredra?! Det finns även andra sorter som smakar bättre, Althera är en sådan som är likvärdig med Nutramigen. Burkarna kostar ungefär 200:- så det är dyrt och egentligen så bör ni ge i 2 veckor för att mjölkproteinet ska ha försvunnit ur henne, men så fort ni märker en skillnad så ring och kräv ett recept på det. Då kostar 2 månaders ersättning 120:- så det är en stor skillnad om man får det på recept. Andra alternativet är att ringa direkt till en barnmottagning och be dem om hjälp istället. Men ofta behöver man ändå köpa första burken själv.
    Tack för ditt svar!
    Men jösses... vad sa BVC sen då när du kunde visa på att han visst var allergisk??
    Okej, Ja... jag får göra det!
    Hur länge räcker en burk om barnet äter ca 120 ml 6 ggr om dagen?
  • Blå Flygare
    Lalalong skrev 2010-02-23 19:48:39 följande:
    Hej på er! Hoppas det är OK att ställa lite frågor här... Har en flicka på 5 veckor (äter bara ersättning) som är missnöjd för det mesta. Hon kan skrika länge länge, och krånglar sig då väldigt mycket. Oro i hela kroppen lixom. Vi har gett henne Minifom, men det blev bara värre. Vi ger henne nu Sempers magdroppar, och det har blivit lite lite bättre. Ibland när hon äter så tar hon flaskan, suger några tag släpper sen och skriiiiiker, och börjar om. Så håller hon på till flaskan är slut... De senaste dagarna har hon börjat basja vatten! Vi byter uppemot 10 bajsblöjor om dagen och det ser bara ut som hon kissat, men att det är bajsfärgat. Och det luktar bebisbajs. Hon kräker också, men inga jättejätte mängder... bara ofta! Min man var på BVC i går, det var läkankontroll också och vi tog upp detta för jag blir lite orolig över mjölkallergi. Men hon hade gått upp 140 gram på en vecka så de trodde inte alls det. De tyckte det var lite bekymmersamt att hon var så pass lös trots att hon äter ersättning, men eftersom hon kissar (kissade på skötbordet där ) så är hon inte uttorkad så då var det inget att bry sig om. Är det verkligen så enkelt att man kan säga att eftersom hon går upp normalt är det inte mjölkallergi? Vad har ni för erfarenheter kring detta?
    De kan gå upp fint i vikt trots mjölkallergi, min dotter gjorde det. Min son hade ungefär samma symtom som ditt barn, och i hans fall var det fisk o ägg. Finns visst fiskolja i viss ersättning, men jag vet inte så mycket om det eftersom jag ammar.
  • Lalalong
    Blå Flygare skrev 2010-02-23 21:48:52 följande:
    De kan gå upp fint i vikt trots mjölkallergi, min dotter gjorde det. Min son hade ungefär samma symtom som ditt barn, och i hans fall var det fisk o ägg. Finns visst fiskolja i viss ersättning, men jag vet inte så mycket om det eftersom jag ammar.
    Tack för svar! Vi börjar med mjölk och ser vad som händer...

Sen jag skrev mitt första inlägg för drygt 2 timmar sen så har vi bytt 4 bajsblöjor med vattenbajs och Alva har skrikit i 1,5 timme av dessa två.
    Jag tror jag blir tokig snart
  • Blå Flygare
    Lalalong skrev 2010-02-23 22:12:11 följande:
    Tack för svar! Vi börjar med mjölk och ser vad som händer... Sen jag skrev mitt första inlägg för drygt 2 timmar sen så har vi bytt 4 bajsblöjor med vattenbajs och Alva har skrikit i 1,5 timme av dessa två. Jag tror jag blir tokig snart
    Fyyy Vet hur det är, min grabb bajsade "vatten" 20 ggr/dag i flera veckor innan vi kom på att det var ägg o fisk. Ja jösses, nu kommer jag knappt ihåg hur det var. Han är ju stora gossen nu, 11 mån. Och har varit en glad grabb länge
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar