• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Dalkulla74

Hej igen, jag är mamma till 2 allergiska och eksembarn (11mån och snart 5år) som läser i de flesta mjölkallergitrådarna men skriver däremot inte lika ofta.

Något är knas med FL nu vad det verkar för 3ggr så har jag skrivit på detta inlägg men det försvinner hela tiden så jag tror jag skriver en kortare version nu.

Miniderm och Mildison verkar vara alla BVC-tanters standardsvar tycker jag, jag kan bara säga att mitt förtroende för deras kunnande inom eksem och allergi inte är det största.

Jag skulle kunna skriva en lång berättelse här men nöjer mig med att skriva en rekommendation från vår sida som alternativ till BVC-tanternas mantra

Vi har sedan ett år tillbaka enbart smörjt med A-derma (+ kortison vid behov) istället för Miniderm. Vår sons eksem har gjort fantastiska "framsteg" och vår dotter har aldrig behövt använda kortison ens eftersom vi började smörja med denna kräm direkt på henne. A-derma finns att köpa på Apoteket men man kan tyvärr inte få den på recept på den inte är klassad som läkemedel (ännu).

• Tibell

Tack för era råd och tips. Då ska vi inte använda miniderm något mer utan byta ut mot Locobase och mildison!
    Smörjde hennes mage och rygg med miniderm idag på morgonen och nu är hon helt prickig..=(

Gick tillbaka och tittade på de kort jag tagit på utslagen innan vi började med mjölkfritt och Oj vilken skillnad. Sådär illa är det absolut inte längre. Trodde först alla utslag var tillbaka igen..fick som sagt ta tillbaka det när jag tog en titt på bilderna. Vad fort man glömmer!
    Så mjölkfritt har absolut hjälp massa mot hennes utslag!

Kavat skrev 2010-02-22 10:48:06 följande:
    Fortsätt lite med alteran, men tror ni det blir sämre så testa någon annan sort. OM de reagerar på den så brukar de bli bättre först (för intaget av mjölk minskar ju drastiskt) och sedan sämre igen, så håll lite koll och se hur det blir om ni smörjer med mildison och locobase.
    Okej. Vi kör med Altheran ett tag till och se om det blir bättre. Idag är hon inte alls lika gnällid och missnöjd längre så det kanske har vänt och bara var en helt vanligt utveckligsfas hon gick igenom!
  • Dalkulla74

Eksem barn kan ha eksem utan att de fått i sig något de är allergiska mot. Huden där ett eksem varit får väldigt lätt "återfall" och kan triggas igång av flera saker som tex, väderombyte, infektion i kroppen, stress, röda födoämnen, choklad mm, man behöver alltså inte vara allergisk mot en del födoämnen som triggar eksem men det märks på eksemen ändå genom att de "återaktiveras" eller hur man nu ska förklara det.

Man ska inte vara rädd för att använda kortison då det är kliande jobbiga eksem. Punktmarkera dessa morgon och kväll i en vecka om inte fuktgörande hjälper så att de inte ökar i storlek för då blir det mcket svårare att bli av med dem. När man har på fuktgörande så ska det vara ordentlig mängd, hal som en ål nästan morgon och kväll.

Sen vi bytte ut Minidermen mot A-derma (krämen i tub nu vintertid och lotion på pumpflaska sommartid) så har vi verkligen kunnat dra ner på kortisonanvändandet vilket känns så himla skönt! Han är annars användare av kortison både steg 2 och 3. I ansiktet har vi inte behövt i stort sett något kortison alls det senaste året .

• Dalkulla74

Loccobase (receptfria på tub) (ej repair) är en bra salva att ha i ansiktet så här i vintertid för den klarar kyla . Miniderm är vattnigare och blir därför kall och inte bra för ansiktet om man smörjt på morgonen och går ut snart efter det.

Det finns en Locobase på recept som heter någonting med 3 bokstäver efter Locobase. Den har vi haft (säg vad vi inte haft ) men när eksemen kliar så kliar det mera av den för den innehåller något som svider lite.

• lightfish

Jag får Locobase på recept, de tillsätter ett ämne och vips så ingår det i högkostnadsskyddet vilket vi föräldrar med eksem och allergibarn behöver så väl...(vissa saker är galet dyrt utan...). Min W blev irriterad i huden av Minidermen, såg ut som han hade bränt sig och han verkade aldrig glad av att bli insmord av det.. Det händer inte med Locobase, han verkar njuta av att slippa det torra och huden ser bra ut på en gång (förutsatt att vi inte är inne i en eksem period).

Ni med eksem barn: Vad använder ni för tvätt/sköljmedel? Här är det Neutral och Comfort sensitive (den enda som inte stinker kemikalier..)

• Dalkulla74

Jag hoppas ni har överseende med mitt textdumpande, jag vill bara inte att det ska försvinna när jag skrivit mkt

Anledningen till att vi slutade med Miniderm och sökte efter något annat var konserveringsmedlet Paraben som används i bla den och massor av annat (A-derma är utan konserveringsmedel). En bekant till mig som är sjuksköterska berättade att hon varit på ett möte där de berättade att de inte skulle rekommendera denna mjukgörande mera, den har tagits bort från "kloka listan" på Apoteket mm. Ni kan googla på parabener ni som är intresserade.

Jag hoppas ni inte tycker att jag är ur spår i denna tråden då det blev mycket skrivande om eksem och salvor. Men jag tror att det är rätt vanligt med eksemproblem för mjölkallergiska små knoddar.

Nu är det hög tid att laga lunch här

• lightfish
    Dalkulla74 skrev 2010-02-22 11:16:34 följande:
    Loccobase (receptfria på tub) (ej repair) är en bra salva att ha i ansiktet så här i vintertid för den klarar kyla . Miniderm är vattnigare och blir därför kall och inte bra för ansiktet om man smörjt på morgonen och går ut snart efter det. Det finns en Locobase på recept som heter någonting med 3 bokstäver efter Locobase. Den har vi haft (säg vad vi inte haft ) men när eksemen kliar så kliar det mera av den för den innehåller något som svider lite.
    Vi smörjer alltid in med Mildison en timme innan Locobase när han har eksem och det kliar och vi har inte haft samma problem. Det är karbamid som de tillsätter....
  • Dalkulla74

Vi använder Neutral tvättmedel eller Grummes parfymfria allergimärkta tvättmedel. Har även tvättmötter som vi använder till tex ullunderställen. Sköljmedel slutade vi med bums då hans eksem dök upp. Läkarna rekommenderar en att inte använda ens parfymfritt sådant då det är mycket onödiga kemikalier i det som inte är bra för huden.

• Dalkulla74

Ja tack, karbamid heter det .

Det är olika på olika barn vad de reagerar och inte reagerar på. Caress har vi också haft och den har med karbamid i men det har gått bättre.

• Blå Flygare
    lightfish skrev 2010-02-22 11:20:07 följande:
    Jag får Locobase på recept, de tillsätter ett ämne och vips så ingår det i högkostnadsskyddet vilket vi föräldrar med eksem och allergibarn behöver så väl...(vissa saker är galet dyrt utan...). Min W blev irriterad i huden av Minidermen, såg ut som han hade bränt sig och han verkade aldrig glad av att bli insmord av det.. Det händer inte med Locobase, han verkar njuta av att slippa det torra och huden ser bra ut på en gång (förutsatt att vi inte är inne i en eksem period). Ni med eksem barn: Vad använder ni för tvätt/sköljmedel? Här är det Neutral och Comfort sensitive (den enda som inte stinker kemikalier..)
    Väldigt begränsat med eksem men svarar ändå; Neutral för det mesta (annars grumme eller dyl, aldrig parfym i och så), aldrig sköljmedel. Sen vi slutat med sköljmedel fattar jag inte varför vi hade det innan. Kläderna blir ju inte mjukare av det, men aningens mer skrynkliga bara. Däremot blir de hårda av att använda för mycket tvättmedel så det har vi dragit ner på! Bäbiskläder tumlar vi, det blir ju mjukt. Hade vi behövt mjukhet hade jag kollat extra efter det när jag köper kläder och kollat så det tål tumling. Att stryka är inget alternativ här hemma
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar