Inlägg från: lightfish |Visa alla inlägg
  • lightfish

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-02-22 09:57:40 följande:
    Just nu börjar vi fundera på om dottern kanske faktiskt reagerar på Altheran! Hon är som jag skrivit förut väldigt gnällig och missnöjd mer eller mindre hela tiden. Sen tror vi det kanske också kan bero på att hon är i en utvecklingsfas! Men vi tycker hennes avföring är hårdare igen! Sen blir utslagen värre och värre för varje dag! Men ni som har eksem barn ! Fungerar miniderm på dem ?! Vi har smörjt dottern med den nu i några dagar och hon blir som sagt bara värre och värre! Som ni märker velar vi lite fram och tillbaka hur vi ska göra! Vi har 4½ burk med Althera kvar hemma och som det ser ut nu använder vi slut på dem men har det inte blivit någon förbättring på varje sig eksemen eller missnöjdheten kanske vi testar en annan ersättning. Eller hur hade ni gjort?! Kan man bli bra av en sorts ersättning för att sedan bli sämre av den igen?! Varför fick man ingen handbok i föräldraskap med sig från förlossningen ;)
    Har en 10 månaders med konstaterad mjölkprotein och äggallergi med eksem. Minidermen har vi skrotat här hemma...alldeles för tunn för vår del och särskilt nu när det är så kallt. Här kör vi Locobase på morgonen och sen Mildison på kväll vid eksem och ca 1 timme senare Locobase.

Varför är det bara Miniderm om hon har eksem? Ingen Mildison? Eller Locaid? När vår W var som värst så var det Locaid morgon och kväll...(lite starkare än Mildison men man brukar börja med de mildare i grupp 1...)
  • lightfish

Jag får Locobase på recept, de tillsätter ett ämne och vips så ingår det i högkostnadsskyddet vilket vi föräldrar med eksem och allergibarn behöver så väl...(vissa saker är galet dyrt utan...). Min W blev irriterad i huden av Minidermen, såg ut som han hade bränt sig och han verkade aldrig glad av att bli insmord av det.. Det händer inte med Locobase, han verkar njuta av att slippa det torra och huden ser bra ut på en gång (förutsatt att vi inte är inne i en eksem period).

Ni med eksem barn: Vad använder ni för tvätt/sköljmedel? Här är det Neutral och Comfort sensitive (den enda som inte stinker kemikalier..)

• lightfish
    Dalkulla74 skrev 2010-02-22 11:16:34 följande:
    Loccobase (receptfria på tub) (ej repair) är en bra salva att ha i ansiktet så här i vintertid för den klarar kyla . Miniderm är vattnigare och blir därför kall och inte bra för ansiktet om man smörjt på morgonen och går ut snart efter det. Det finns en Locobase på recept som heter någonting med 3 bokstäver efter Locobase. Den har vi haft (säg vad vi inte haft ) men när eksemen kliar så kliar det mera av den för den innehåller något som svider lite.
    Vi smörjer alltid in med Mildison en timme innan Locobase när han har eksem och det kliar och vi har inte haft samma problem. Det är karbamid som de tillsätter....
  • lightfish

Ingen aning hur poppis jag kommer bli hos dietisten men här hemma hos oss kör vi på den mjölkfria vällingen från EnaGo i havredryck/solhavre och istället för Nutramigen... Han ville absolut inte ha den och vi fixade inte att plåga honom med det...(provade till och med med Chokladpuddingspulver i för att maskera smaken men det gick inte heller...). Han äter även gröt (EnaGo) två ggr om dagen samt att han får havredryck med lite vällingspulver i till varje lagad mat... W är 10 månader...

• lightfish
    Kavat skrev 2010-02-22 17:58:47 följande:
    Läs mitt tidigare inlägg om överkonsumering av havre.  Jag åt i stort sett bara havre i allt när jag ammade sonen och åt mjök, ägg och sojafritt. Smörgås, havregrynsgröt, imat i den mesta maten och havredryck till kaffe och till gröt mm... Sonen blev allergisk mot havre och vete och min glutenintolerans "bröt ut". Glutenintolerans är ju ärftligt och jag har troligtvis haft den mer eller mindre latent hela livet, men jag tror att min överkonsumtion orsakade sonens allergi. Tror säger jag, för jag vet inte. Men kan man så variera maten är mitt tips.
    Eftersom jag är allergisk mot soja och man ändå inte rekommenderar att man ska byta ut mjölkproteinprodukter mot sojaprodukter när barnet är så litet (W var 5 månader) så hade W redan fått en rejäl dos havre via bröstmjölk och vi har även kontrollerat med pricktest att han inte reagerar. Han visade sin äggallergi tidigt och den kom via bröstmjölk medan mjölkproteinallergin visade sig efter 3 försök att ge bröstmjölkersättning med mjölkprotein.... Vi hann även göra pricktest och blodprov som inte visade något, gav honom bröstmjölksersättning baserad på mjölk (en gång efter pricktest och två ggr före) och vips, 4 veckor senare var mjölkproteinallergin ett faktum...

Visst, har man känslighet medfött som ditt barn hade från dig så är det givet att stora mängder kan trigga det men rent medicinskt, vad jag vet, så finns det inga belägg för att någon som inte har överkänslighet/allergi i nära familj skulle få en allergi/överkänslighet av överkonsumtion....{#lang_emotions_undecided}
  • lightfish
    Tibell skrev 2010-02-24 09:08:30 följande:
    I början när de var ilsket rött smörjde vi med mildison! Sen har vi använt miniderm men den tålde dottern inte utan blev bara värre. Nu har hon locobase och än så länge ger jag tummen upp för den!
    Vad bra att Locobasen hjälper {#lang_emotions_smile}

Jag säger samma: Mildison (morgon och kväll tills det börjar bli bättre och sen bara kväll ett par dagar efter det) och sen ca 1 timme efter du smörjt med Mildison smörjer du med Locobase för att återfukta huden. Locobase bör du fortsätta med även efter uslagen försvunnit för att undvika torr hud nu när det är så kallt. Tänk på att inte smörja i ansiktet för tätt inpå  när ni ska ut; då fryser det....
  • lightfish

älsklingen87

Min W blir nästan alltid röd när vi smörjer även om vi inte ser några utslag, i vårt fall beror det på att Ws hud är histaminkänslig....  Och W får stora utslag och vi pussar/tar i honoom när vi hållt på med mjölk/ägg....
  • lightfish
    Tibell skrev 2010-02-24 20:50:54 följande:
    Vad innebär histaminkänslig??
    För att förklara det enkelt: W blir jätteröd på huden bara man tar i honom. När de skulle göra pricktesten var hon tvungen att byta arm efter hälften eftersom han var illröd där hon hållt honom....
  • lightfish
    Kavat skrev 2010-02-25 09:57:02 följande:
    Vad skönt! Låter klockrent som att ni hittat "felet". Hormonplitor ja, den har man ju hört förr. Skönt för er och henne, det är bara att stå på sig. Onekligen mår hon mycket bättre på mjölkfritt då alla symptom blivit bättre/försvunnit, så stå på er. Det är självklart att ni ska ha ersättning!
    Japp... "Hormonplitor" verkar vara ett standardsvar från BVC.. ... Min skrutt hade "hormonprickar" konstant från 5 veckors ålder...tills han var 5 månader och vi fick svart på vitt att han är allergisk! {#lang_emotions_dreamer} Nu har han väldigt sällan prickar i ansiktet .
  • lightfish
    EL I skrev 2010-02-25 17:26:17 följande:
    Nu har jag pratat med dagis. Det enda han hade fått som var annorlunda var att de gav honom isglass eftersom de andra barnen fick Toufuline glass...det var en isglass med chokladtopp men de hade tagit bort chokladen Så antagligen fanns det choklad kvar skulle jag misstänka eller att det var nån sojasläkting i isglassen. Jag sa att jag tar med glass som de kan ha i frysen som han får äta när det är "kalas". En annan sak. Visst är brago orginalkex mjölkfria???? Jag har läst och läst o läst på dem...det är ju sojalecitin i men det tål han.
    Ja, Brago Orginal är mjölkfria
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar