Inlägg från: lightfish |Visa alla inlägg
  • lightfish

Mjölkallergitråden - bebisar

SaraLj skrev 2010-02-28 22:55:59 följande:
    Hejsan! Skrev här för flera månader sedan då min son inte gick upp i vikt som han skulle och min BVC sköternska trode att det kanske var mjölk som han var känslig mot. Jag plockade bort mjölken och fick en kille som gick upp i vikt och blev om möjligt ännu gladare än han var innan. Men det är inget konstaterat och han har aldrig haft några utslag men bajsat svartgrönt. Nu är han 5,5 månad gammal och jag känner mig rätt övertygad om att han inte mår bra av att få i sig mjölk. I torsdags så råkade jag äta en klar grönsaksoppa som innehöll vassleprotein i en lite mängd. Han började knorra direkt efter första amningen och efter att ha sovit en halvtimme så hör jag hur han galskriker och springer omedelbart in till honom och då ligger han i en pöl av kräks och så fortsätter han att kräkas kaskadvis både genom munnen och näsan i ungefär en timme. Sen lugnar det ner sig något men han har haft ont i magen sedan i torsdags och kräkts flera gånger så att det står som en stråle ur munnen. (och de sista kaskaderna har snarare varit gula än vita) Är dethär något som någon av er andra känner igen eller ska jag leta efter andra orsaker? Kan de reagera så kraftigt och snabbt på en väldigt liten mängd? Ska till läkaren i morgon. Hoppas att jag kan få ett bra svar på vad det är som händer för dethär är döläskigt.... kram Sara

Exakt så reagerade min son på en TESKED modersmjölksersättning baserad på mjölkprotein...{#lang_emotions_frown} Jag skulle nog tro att det är mjölken, min lilla kille fick det konstaterat just när han var runt 5-6 månader (ägg vid 5 och mjölk vid 6). Vid första pricktestet visade det bara ett svagt utlsag på mjölk och ett starkt på ägg, man kompleterade med blodprov för att vara säker på det med mjölken; det visade ingenting men jag var inte helt övertygad. Två veckor efter detta test gav vi honom teskeden med ersättningen och fick sådana kräkningar som du beskriver och tvärsomnade direkt efter... Vi var inte helt säkra på att det var pga mjölken så vi var på akuten; läkaren sa att det var sannolikt en allergisk reaktion på mjölken.... Nytt pricktest som visade en stor röd blaffa efter hon bara fått ner det i pricken hon pickat... . Så....i början kan det vara vaga symptom för att sen bli värre...
  • lightfish
    Icis86 skrev 2010-03-01 09:24:49 följande:
    Jag började misstänka att vår son var allergisk mot mjök då jag började mer ersättning - han spydde i 3 timmar tills det inte fanns något mer att spy upp ( det är så det gula kommer, gallan, som vi också spryt upp när magsäcken är tom). Sedan gav vi honom 20 ml NAN någon vecka efter, då vaknade han i vagnen av att han spytt ner hela sig - kaskadkräkningar. När vi gick till läkaren fick vi inget konstaterat då pricktestet inte visade något. Men ett råd är att känna efter själv.
    Har man gjort nya tester? Vi behövde ett pricktest plus blodprov och sen ett pricktest till för att få fram det...
  • lightfish
    kattislofberg skrev 2010-03-01 10:11:31 följande:
    Var löper man Enago? Har inte hittat det i de affärer jag letat.
    Vi hittar på Ica Maxi (för det mesta billigast), Vi-butikerna (de lite större i alla fall) och sen har jag ingen aning. Ring EnaGo om du behöver hjälp; de vet ju vilka butiker som har sortiment från dem i ditt område.
  • lightfish
    buggebo skrev 2010-03-18 23:59:38 följande:
    Har funderingar kring allergitest!? Har en son på 5 år som (tillslut) fick konstaterat astma när han var 6 månader. Då gjordes en allergitest mot mjölk eftersom astma tydligen kan va ett symtom på mjölkallergi, testet visade dock ingenting och han fick diagnosen "förkylningsastma". (Han har även sedan han var liten haft exem.) Har vid ett antal gånger genom åren tagit upp ev. oro för att han är allergisk mot något men ingen har tyckt att det har funnits skäl till att utesluta något och mjölktestet visade ju som sagt ingenting. Har nu två killar på 10 månader som vi ha uteslutit mjölk för i ca två veckor på inrådan av BVC ( eller rättare sagt... -Ja...ni kan ju alltid testa om ni gärna vill...) Vips så sover mina killar ganska bra om nätterna, är mycket mjukare i huden och de har gått från att bajsa 5-7gånger om dagen till 1-2 gånger, dessutom så har vi tydligen barn med ett väldigt glatt humör. Har även gett stora pojken mycket mindre mjölkprodukter och han har blivit bättre i magen och exemen har blivit bättre, inte bra men bättre ändå. NU till min fråga: Är det någon som fått det bekräftat (och läkarintyg) att barnet har mjölkproteinallergi fast tester har visat neggativt??? Jag är ganska säker på att alla tre barnen har mjölkallergi och livet blir ju bra mycket enklare om man "har det på papper" men MÅSTE man testa possitivt?
    Jag har nyss avlutat min och sonens eksemskola på hudmottagningen för barn på KS här i Sthlm och då pratade sjuksyrran om att mjölkfri kost kan förbättra eksem hos barn med den problematiken. De behöver alltså inte vara mjölkproteinallergiker. Nu förstod jag inte riktigt varför och jag brydde mig inte särskilt mkt eftersom min son äter mjölkproteinfri kost sen 5 månader tillbaka (han är allergisk mot mjölkprotein) men kanske värt att kolla upp?
  • lightfish
    CaCC skrev 2010-03-22 22:38:35 följande:
    Jag vill rekomendera Semper välling från 6 månader, den löser sig superbra. Jag tycker inte heller om Enago då den inte löser upp sig utan bara klumpar sig.
    Min son tål inte den.... Det är sojalectin i den... Så det är bra om ni håller koll på hur era barn beter sig i sin allergi när ni ger den eftersom barn med mjölkproteinallergi är mer benägna att utveckla en sojaproteinallergi också. Bara en varning...
  • lightfish
    Miralicia skrev 2010-03-23 09:45:01 följande:
    Fast de allra flesta sojaallergiker har inga problem att klara av sojalecitin (samma sak med varmpressad sojaolja), så bara för att man reagerar på soja så utesluter man inte med automatik sojalecitin. Och inte heller säger det sig att man med automatik utvecklar sojaallergi bara för att man har mjölkallergi även om mellan 30-50% av mjölkallergiska bebisar/småbarn ändå gör det, men första reaktionerna på det kommer knappast på sojalecitin om man inte redan tidigare har varit utsatt för och reagerat på soja. I rent sojalecitin så finns det väldigt små rester av sojaprotein. Sojalecitin återfinns vanligtvis i slutet av innehållsförteckningar, vilket säger en del om den mängd som används eftersom ingredienserna ska anges i storleksordning (mest först och minst sist). Det gör att när sojalecitin används i olika produkter så blir den slutliga mängden sojaproteinrester i den färdiga produkten så liten att det inte går att mäta, men det utsluter inte att extremt sojaallergiska individer ändå kan reagera - men det är väldigt ovanligt.
    Jo...  MEN jag ville bara höja en varningens finger efter MIN son reagerat. Min son reagerade på att jag ätit ägg av bröstmjölken också....vilket inte är så vanligt heller... Han är alltså allergisk mot mjölkprotein, ägg och visar känslighet mot sojalectin; vilket inte är så konstigt eftersom jag är allergisk mot soja....{#lang_emotions_dreamer}
  • lightfish

Och sen är min son under 1 år vilket betyder att jag ändå ska undvika sojaprodukter oavsett form enligt all sjukvårdinfo som vi fått...

• lightfish

När min son vägrade gröt och välling blev det vanlig mat Tyvärr enda rådet jag kan ge....

• lightfish
    kvinna79 skrev 2010-03-31 21:57:24 följande:
    Hur gör ni andra för att få nutrat att smaka bättre när bäbin har svårt att acceptera smaken?
    Nu var min kille så stor att det var svårt som sjutton att maskera smaken... Gick inte ens med chokladpuddingspulver...(tips från dietisten). Men är du desperat: Ekströms chokladpuddingspulver är mjölkproteinfritt .
  • lightfish
    Tibell skrev 2010-04-15 08:41:06 följande:
    Jag har för mig att många närinsämnen förstörs när man micrar ?! Eller är jag helt ute och seglar ?! Går det inte att micra vatten till ättemperatur och sedan blanda i pulvret ?!
    Ja, så är det; att näringsämnena kan förstöras.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar