Inlägg från: lightfish |Visa alla inlägg
  • lightfish

Mjölkallergitråden - bebisar

Hej alla föräldrar!
    Jag har skrivit här innan men skriver igen; har en son född i april 09. Tidigt misstänkte vi allergi eftersom han fick prickar redan vid 6 veckors ålder. Från BVCs sida menade man på att han hade "hormonprickar" {#lang_emotions_dreamer} Efter måååånga långa turer hit och dit varav ett par till akuten sökte vi oss vidare från BVC och vips, vår sons symtom var visst både äggprotein- och mjölkproteinallergi.

Efter en incident i julas som inte innefattade varken mjölk eller ägg där min son fick en allergichock så har jag försökt få mottagningen vi gått på att skriva ut Betapred och adrenalin utan reslutat.

För en vecka sen var olyckan framme och det hela slutade med ambulans samt tung medicinering för min lilla skrutt.

Han är alltså uberkänslig mot mjölprotein . Är det någon mer som har adrenalinpennor till sitt/sina barn? Och mot vad? Nu har vi ju fått det, tack vare akuten, men mitt förtroende för mottagningen vi gick på är ganska förbrukat. Hade ni gått kvar?

• lightfish
    smurfan
    Det du beskriver, med kräkningar, är typiskt vid mjölkproteinallergi. Ta upp det med BVC och stå på dig för annars blir du överkörd.
  • lightfish
    MizzTessie skrev 2010-07-23 10:41:38 följande:
    Jo, ville bara tillägga (till mitt redan långa inlägg, sorry.. ) att jag nu har fått en tid på BVC för att göra pricktest och blodprov. Men ni som vet.. det är väl inte alltid det visar ngt eller?

Sen så tänkte jag på en sak till.. Han har ju fått som mest ont i magen när han ätit stora portioner av pulvergröt och de enda han tycker om är de med havre.. Vore det inte en bra ide då att testa hemmalagad havregrynsgröt (gjort på gryn och vatten med lite fruktpuré till) i några dagar? Får han lika ont av den så vet jag ju att det inte är mjölk det beror på utan att han kanske bara är extra känslig mot fibrer eller nåt sånt.. Vad tror ni??

Tack på förhand!!
    Låter som min son som är mjölproteinallergisk. Pröva med Enagos gröt, de är från 6 mån och är mjölkproteinfria och lite mildare mot magen än om du gör egen. Troligen kommer ert pricktest vara positivt men man vet aldrig; vår sons var negativt första gången även med kompletterande blodprov men andra gången bara 4 veckor senare blev det ilsket rött på en gång vid testet.
  • lightfish
    Erre skrev 2010-08-01 18:22:22 följande:
    Hej!

Tänkte höra med er som har barn med äggallergi... Hur känsliga är dom? Min son är typ allergisk mot hela världen känns det som. Han är snart 7 månader och vad vi än provar ge honom, så måste vi backa och börja om från början. På blodprover visar han än så länge på mjölk och ägg. Har era barn reagerat även om något innehållit ägg och det funnits i rummet? Vi märkte förut att han reagerade då man kokade ägg hemma, så det gör vi inte längre. Ikväll visar han tydliga tecken på allergireaktion och vi såg då att det finns ägg i den färdiga pizzadegen som jag hade öppnat just innan reaktionen kom. Kan han vara så känslig att det var ägget i den degen som han reagerat mot? Vi var även utomhus och åt mjukglass för någon timme sedan. Kan det vara det tror ni, även om vi var utomhus?

Tacksam för era erfarenheter...
    Ja. de kan vara så allergiska att de reagerar bara på att något öppnas/finns som innehåller det som de är allergiska emot. Vi måste vara jätteförsiktiga om vi hanterat ägg eller något med mjölprotein i för annars kan vår lilla kille här hemma, som nu är runt 15 månader, få en allergisk chock. Har ni kontakt med läkare så ni kan diskutera det ni märkt? För i mina öron låter det som ni behöver Tavegyl, Betapred och Anapen Jr hemma,,,
  • lightfish
    Asslas skrev 2010-08-14 15:40:36 följande:
    Hjälp!

Min dotter på sex månader är komjölksproteinallergiker. Det otäcka är att hon extremt (och då menar jag hyper duper extremt) känslig. Dessutom reagerar hon otäckt, svullnar igen i halsen, rosslar, få kramper och över 40 grader i feber.

Sen har hon givetvis de vanliga symptomen också, oro, sömnlöshet, utslag, ont i magen, diarre och kräkningar.

Hittade in i tråden och letar febrilt efter någon som har erfarnehet av denna extrema överkänslighet. Hur gör man? Hur klarar man av att leva ett vanligt liv?

Vi upptäckte det när hon var 10 dagar gammal, då skrek hon dygnet runt.

Som det är nu när helammas hon (förutom sina smakportioner och välling) och reagerar på om jag äter något som kontaminerats. Jag har knappt kunnat tro det själv, men har blivit överbevisad för många gånger och sista gången var riktigt otäck.

Jag är livrädd för att hon ska suga på någons finger som tex just ätit glass, eller råka kladda med någon kompis leksak som har legat på matbordet i lite rolig matgegga. Än så länge kan man ju kontrollera skapligt, men snart börjar hon ju förflytta sig själv, och till min fasa- börja på dagis!

Hjälp!!!
    Vi löser det med att försöka leva så normalt som möjligt. Har de två anapen, Tavegyl, Betapred med oss hela tiden och låter William vara som vilket annat barn som helst. När vi träffat andra barn har det fungerat bra, alla brukar vara otroligt hänsynsfulla för de har även sett hur illa han reagerar bara så parfymerade tvättmedel osv.
  • lightfish
    Asslas skrev 2010-08-15 22:38:52 följande:
    Ja det känns som om att jag måste se till att ha nån medicin till hands bara. Är nog mest det som gör mig så otroligt nervös, för kommer allergichocken går det ju så otroligt snabbt, och hon får ju knappt luft!

Tack lightfish!
    Jag vet... Rynkar på näsan Räcker med att han får en droppe på handen så är det kört, vi hade en sån episod härom dagen  och gav honom allt...utom anapen...var dock beredd med den. Jag glömde säga att vi ger honom Bricanyl, flytande, när jag märker att det eventuellt kan vara en stor reaktion eftersom det tidigare satt sig på luftvägarna.
  • lightfish
    inori skrev 2010-08-21 19:36:46 följande:
    Jag har en fråga om mjölkfria ersättningar. Min son är sju månader och jag helammar honom. Men han går inte upp i vikt som han ska och jag skulle gärna vilja ge ersättning och minska på amningen.

Vi har provat Nutramigen och det stenvägrade han. Althera åt han lite av, ungefär 10-30 ml  3-4 ggr under två dagar. Men han fick så ont i magen att jag slutade att ge honom ersättningen. Han verkar ha väldigt känslig mage för han reagerar även på smakisar (alla vi testat) med magproblem/ont på nätterna/svårare att bajsa.

Men i varje fall, finns mjölkfri ersättning för känsliga magar eller finns nåt annat knep jag kan testa för att jag ska kunna ge ersättning?
    Ju äldre barnet är desto troligare är det att det ratar exempelvis Nutramigen. Varför måste du ge ersättning? Kan du inte bara försöka ge honom päronpure? Det är milt för magen...
  • lightfish

Vår son gick inte heller upp i vikt under en period men det kan vara så när man ammar, de når en platå. Och vad är olika pureér? Vi körde på päron hela tiden, annars är ju mosad banan något som många provar med.

Vår son ligger precis och väger på nedre kurvan med vikten men vi kan ju inte mer än ge honom bra och näringsriktig mat. Han är väldigt aktiv och det är sällan det är en lugn stund här när han är vaken. Nu är vår son 16 månader men när han var runt 9 månader så gjorde vi världens utredning gällande vikten och det visade bara att tja, han behöver äta men vi kunde ju inte tvinga honom.

• lightfish
    Tillalamm skrev 2010-08-23 19:04:24 följande:
    Undrar om någon vänlig själ kan svara på om man kan ge sin mjölkallergiska bäbis (8 mån) Solhavre direkt från paketet utan att koka den först (tänker på bakterier etc som elimineras efter kokning)?
    Ja då, det är bara att ge! Det är helt fritt från bakterier .
  • lightfish

Ni andra som har barn med kraftig allergi, hur går det för er på förskolan? Har ni haft incidenter?

Vi  har inskolning av vår lilla kille just nu och innan han började sa förskolan att det skulle inte vara något problem med hans allergier (mjölkprotein och ägg) men redan andra dagen började det knorras. Idag var det två händelser, dels blev han biten av en mygga i ansiktet och dels glömde hans inskolningsperson bort sig och pussade honom efter att ha ätit något med mjölkprotein. Efter medicinering gick det bra och han behövde bara Tavegyl och Betapred.

Vi känner ju lite som så att vi jämnställer hans reaktioner med att normala ungar slår sig och gör illa sig, det är ju vår vardag. Vi känner att de, förskolan, får ge sig själva lite tid att komma in i det. MEN, min man drömde till och med en mardröm om att förskolan sa att de inte vill ha honom för att han är så allergisk och jag upplevde personen som överlämna infon idag som smått skärrad och undrade om de behövde någon special genomgång av BVC/läkare....

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar