Inlägg från: Dalkulla74 |Visa alla inlägg
  • Dalkulla74

Mjölkallergitråden - bebisar

Plötsliga eksemprickar kan öka om de har en infektion på G i kroppen med. Min son fick tokmycket prickar för några dagar sedan och kliade sig blodig och sen en dag senare så hade han feber och nu så har heshet och falsk krupp med så då är vi rätt säkra på att det inte beror på kosten att han kliade sig så. En annan sak som också påverkar min sons prickar är väderskiftningar, när det plötsligt blir varmare/kallare ute och därmed olika luftfuktighet. Min son går på mjölk-ägg-sojafri kost så han är inte "bara" eksembarn.

• Dalkulla74

Hej igen, jag är mamma till 2 allergiska och eksembarn (11mån och snart 5år) som läser i de flesta mjölkallergitrådarna men skriver däremot inte lika ofta.

Något är knas med FL nu vad det verkar för 3ggr så har jag skrivit på detta inlägg men det försvinner hela tiden så jag tror jag skriver en kortare version nu.

Miniderm och Mildison verkar vara alla BVC-tanters standardsvar tycker jag, jag kan bara säga att mitt förtroende för deras kunnande inom eksem och allergi inte är det största.

Jag skulle kunna skriva en lång berättelse här men nöjer mig med att skriva en rekommendation från vår sida som alternativ till BVC-tanternas mantra

Vi har sedan ett år tillbaka enbart smörjt med A-derma (+ kortison vid behov) istället för Miniderm. Vår sons eksem har gjort fantastiska "framsteg" och vår dotter har aldrig behövt använda kortison ens eftersom vi började smörja med denna kräm direkt på henne. A-derma finns att köpa på Apoteket men man kan tyvärr inte få den på recept på den inte är klassad som läkemedel (ännu).

• Dalkulla74

Eksem barn kan ha eksem utan att de fått i sig något de är allergiska mot. Huden där ett eksem varit får väldigt lätt "återfall" och kan triggas igång av flera saker som tex, väderombyte, infektion i kroppen, stress, röda födoämnen, choklad mm, man behöver alltså inte vara allergisk mot en del födoämnen som triggar eksem men det märks på eksemen ändå genom att de "återaktiveras" eller hur man nu ska förklara det.

Man ska inte vara rädd för att använda kortison då det är kliande jobbiga eksem. Punktmarkera dessa morgon och kväll i en vecka om inte fuktgörande hjälper så att de inte ökar i storlek för då blir det mcket svårare att bli av med dem. När man har på fuktgörande så ska det vara ordentlig mängd, hal som en ål nästan morgon och kväll.

Sen vi bytte ut Minidermen mot A-derma (krämen i tub nu vintertid och lotion på pumpflaska sommartid) så har vi verkligen kunnat dra ner på kortisonanvändandet vilket känns så himla skönt! Han är annars användare av kortison både steg 2 och 3. I ansiktet har vi inte behövt i stort sett något kortison alls det senaste året .

• Dalkulla74

Loccobase (receptfria på tub) (ej repair) är en bra salva att ha i ansiktet så här i vintertid för den klarar kyla . Miniderm är vattnigare och blir därför kall och inte bra för ansiktet om man smörjt på morgonen och går ut snart efter det.

Det finns en Locobase på recept som heter någonting med 3 bokstäver efter Locobase. Den har vi haft (säg vad vi inte haft ) men när eksemen kliar så kliar det mera av den för den innehåller något som svider lite.

• Dalkulla74

Jag hoppas ni har överseende med mitt textdumpande, jag vill bara inte att det ska försvinna när jag skrivit mkt

Anledningen till att vi slutade med Miniderm och sökte efter något annat var konserveringsmedlet Paraben som används i bla den och massor av annat (A-derma är utan konserveringsmedel). En bekant till mig som är sjuksköterska berättade att hon varit på ett möte där de berättade att de inte skulle rekommendera denna mjukgörande mera, den har tagits bort från "kloka listan" på Apoteket mm. Ni kan googla på parabener ni som är intresserade.

Jag hoppas ni inte tycker att jag är ur spår i denna tråden då det blev mycket skrivande om eksem och salvor. Men jag tror att det är rätt vanligt med eksemproblem för mjölkallergiska små knoddar.

Nu är det hög tid att laga lunch här

• Dalkulla74

Vi använder Neutral tvättmedel eller Grummes parfymfria allergimärkta tvättmedel. Har även tvättmötter som vi använder till tex ullunderställen. Sköljmedel slutade vi med bums då hans eksem dök upp. Läkarna rekommenderar en att inte använda ens parfymfritt sådant då det är mycket onödiga kemikalier i det som inte är bra för huden.

• Dalkulla74

Ja tack, karbamid heter det .

Det är olika på olika barn vad de reagerar och inte reagerar på. Caress har vi också haft och den har med karbamid i men det har gått bättre.

• Dalkulla74

Hej igen, jag ville bara säga att jag så klart inte dömer ut någon salva ni använder och menar att ni ska göra exakt som vi gjort, det är inte min mening. Jag ville bara dela med mig av de erfarenheter vi samlat på oss. Den salva som funkar och ger det resultat man är nöjd med finns ju ingen anledning till att byta bort . Vi smörjde med Minidermen i 4år och tyckte den funkade bra. Men A-derma har funkat bättre för oss så vi byter inte tillbaka.

• Dalkulla74

Blåmyran: Svarar lite snabbt mitt i matlagandet A-derma kostar 200kr och ja tyvärr är det mineralolja i den även om den är havrebaserad. Men då det är den salva som funkar bäst så ska det mycket till innan jag byter bort den. Innehållsförteckningen står bara på bipacksedeln tror jag annars kan jag inboxa dig innehållet om du vill .

• Dalkulla74
    amulett och ka kavat: tack, ok det var mjölksyran i den. Klurigt det där, perioder har det gått bra med den och stundtals med caressen. Han verkar reagera lite olika, kanske beroende på säsong och hudstatus. Om han är varm och svettas eller inte påverkar nog med.

k kavat: Protopic hade vi tänkt testa på Martin och frågade om den på hud på KS. Men där tyckte de att vi skulle avvakta tills om vi verkligen behövde ta nya vägar eftersom den inte testats/använts så mycket på barn ännu. Då var det dessutom vår så sommaren var i antågande + att han då efter eksemskolan var väldigt mycket bättre i sina eksem . Kul att höra att den fungerar bra för er! Hur mkt använder ni den och hur bra är "väldigt bra" *nyfiken*?

blå myran: Ahh var det stopp för sädesslag för er med .

Något mer som vi börjat med att ge vår son är Eskimo kids omega3-6-9 tillskott. Själva huden har aldrig varit så len, iaf inte sedan han var 1-2månader . Det blir ju på ett sätt som att "smörja" huden fast innefrån istället.

Lisas dietist rådde oss med att blanda Nestlés mjölkfria gröt med Nutra om vi skulle ge den Lisa var 6mån då vi var till henne. Jag köpte den gröten (havre+katrinplommon) här om dagen för första gången och blandade då ut den i solhavre. Jag hoppas hon får i sig det hon ska ändå nu när hon är så pass gammal (11mån) genom dels att amma 3ggr/dygn och dels genom vanliga maten hon får. Annars är det Enago-gröten som hon får mest och den innehåller det hon behöver även fast man blandar i vatten. Den nya mjölkfria gröten från Semper som innehåller grahamsmjöl och rismjöl tror jag det var har vi med provat förra veckan. Den gillade hon så där...tror dessutom att hon blev hård i magen av den. Har blandat i lite av den då jag gjort enago-gröten nu.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar