• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Lussekatten87

Nu hittade jag hit också {#lang_emotions_smile}

Har lyckats få dottern att ta vällingen nu. Känns skönt. Igår fick hon 120 ml välling innan hon somnade och hon sov faktiskt hela natten! 19.30 - 6.40! Jag känner mig utvilad och gick upp innan klockan ringde imorse

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2010-02-16 11:10:09 följande:
    jAG HAR TESTAT DEN, OCh den är faktiskt helt värdelös. Den blir som slemmigt vatten när man kokar den så den bidrar varken med smak eller textur som grädd-ersättning.
    Trist! Men tur att jag inte köpte den då ...
  • Icis86

Idag var vi hod barnläkare på sjukhuset och hon tyckte (som visagt i en månads tid)
    att det ser ut som om man är överkänslig mot mjökprotein.
    Så idag ska vi pröva med nutra, hur tycker ni man ska göra första gången - har hört att det inte smakar vidare bra, ska jag blanda ut det med bröstmjölk först eller med socker som jag hört en del gjort till en början ?
    Äter man lika mycket ersättning som bröstmjölk ?

• lillasysteryster

Idag var vi hos läkaren och det blev inget utslag på pricktestet(ägg o mjölk) men ska fortsätta med mjölkfritt förstås. Tid för svisis vacc på torsdag under kontroll och sedan återbeök om tre månader. Skönt att vara inne i systemet o kunna ringa om hans mage inte blir bättre. Nutra o aerus på recept.

• Blå Flygare
    Icis86 skrev 2010-02-16 12:31:04 följande:
    Idag var vi hod barnläkare på sjukhuset och hon tyckte (som visagt i en månads tid) att det ser ut som om man är överkänslig mot mjökprotein. Så idag ska vi pröva med nutra, hur tycker ni man ska göra första gången - har hört att det inte smakar vidare bra, ska jag blanda ut det med bröstmjölk först eller med socker som jag hört en del gjort till en början ? Äter man lika mycket ersättning som bröstmjölk ?
    Tillverkaren rekommenderar i första hand att man blandar ut den med bröstmjölk vid introduktion, och om man inte kan det socker ist.
  • Icis86
    Blå Flygare skrev 2010-02-16 12:56:09 följande:
    Tillverkaren rekommenderar i första hand att man blandar ut den med bröstmjölk vid introduktion, och om man inte kan det socker ist.
    OK!
    Då får vi blanda med bröstmjök till en början..
    Så får vi köpa mjökfri kost imorgon till mig...

Tack för svaret
  • shoreline

Min son vägrade ersättning med nutra i... o jag smakade själv o måste säga att den verkligen smakar illa! Hur sjutton ska man göra?! Socker vill jag inte blanda i, bröstmjölk har jag knappt nån och blandad ersättning dög inte.

• Miralicia
    shoreline skrev 2010-02-16 14:21:53 följande:
    Min son vägrade ersättning med nutra i... o jag smakade själv o måste säga att den verkligen smakar illa! Hur sjutton ska man göra?! Socker vill jag inte blanda i, bröstmjölk har jag knappt nån och blandad ersättning dög inte.
    Första tipset för att få barnet att acceptera nutran - smaka inte på den själv, och undvik även att lukta på den {#lang_emotions_wink}

så länge som han inte får väldigt kraftiga reaktioner av mjölken så kan det vara bättre att fortsätta med den vanliga mjölkersättningen till viss del under några dagar -1-2 veckor än att de får svälta om man försöker att byta nästan rakt av på en gång.

Gör vanlig "komjölkersättning" och blanda i en pyttemängd nutrapulver, mindre än en halv skopa nutra - typ bara några korn nästan första gången. Nästa gång ökar du mängden nutra pulver lite, och nästa gång lite till osv för varje mål. Verkar han aningens tveksam, så avvakta på den mängden ett mål till så att han accepterar den mängden innan du ökar igen. Och fortsätter så att succesivt öka mängden nutra och minska mängden vanligt komjölksersättningspulver tills allt är utbytt mot nutrapulver. Efter ett tag så kan man ofta öka utbytestakten med lite större mängder varje gång än vad man kan alldeles i början. så att man smyger in övergången så att den inte märks lika tydligt att det handlar om två väldigt olika sorter.

går det ändå inte så be om att få byte till en annan sort, tex Althera som sägs lukta och smaka mer liknande vanlig ersättning
  • Winglur

Åh, har hittat ett sånt smarrigt recept på kladdkaka, med vit blockchoklad,

vet någon om det finns mjölkfri block? Vit alltså?
  • Miralicia
    Winglur skrev 2010-02-16 17:57:37 följande:
    Åh, har hittat ett sånt smarrigt recept på kladdkaka, med vit blockchoklad, vet någon om det finns mjölkfri block? Vit alltså?
    blockchoklad finns det knappast, men det finns vit choklad gjord på rismjölk. Vet att www.goodstore.se (har både webbutik och fysisk butik på Söder i Stockholm)har nån vit rismjölkschoklad, men kolla mat-/godishyllorna i nån välsorterad hälsokost affär du har i närheten är ett annat tips
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar