• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • shoreline
    Pokergirl skrev 2010-02-16 08:47:38 följande:
    Om nu nutra förbättrar så se till att få recept från BVC. Då betalar ni 20 kr per burk istället för 200 kr. Vi gick och köpte burkar några gånger innan vi fick vetskap om att man kunde få detta på recept.
    Jaha! Okej, tack det ska jag komma i håg. Kan man göra med nutra som med annan ersättning, alltså ställa in kokt vatten i kylen och använda senare. Eller är nutra känsligare?
  • Blå Flygare

Vem var det som bara reagerade på mjölk med astma och förkylningar? Jag började ge mjölkgröt mm för ca en vecka sedan och i början gick det bra men nu blir han allt mer tjostig och slemmig. Han verkar inte förkyld heller så jag ser inte varför han annars skulle bli slemmig. Men kan det ta så lång tid om det bara är med astman han reagerar? Med andra symtom vet jag det kan ta tid, men just med andningen... Mjölk är ju alltid slembildande, men visst ska väl astmabarn också kunna äta mjölkmat??

• Tibell

Pratade med barnmottagningen idag och blev lite smått besviken! Jag berättade om gårdagen! sen berättade jag hur bra magen fungerat nu efter mjölkfritt..dvs att hon bajsar varje dag! Men som det lät på henne trodde de ändå inte det var mjölkallergi?! Hon sa att vi kommer kanske få altheran på recept en omgång till! Men sen då?! Ska vi behöva bekosta det själv då?! Eller är det dags att övergå till välling eller vad i hela fridens namn menar hon?!
    Vi bor som sagt i en liten håla och kunskapen om allergier verkar inte vara särskilt stor. Men tror de seriöst att vi ljuger?! Och att vi hellre ger en ersättning som kostar 210 kronor istället för 46 bara för att vi tycker det är skoj?! Håll nu tummarna för oss att blodproven visar på allergi..annars kommer det säkert bli kamp!!

• Pokergirl
    shoreline skrev 2010-02-16 09:44:05 följande:
    Jaha! Okej, tack det ska jag komma i håg. Kan man göra med nutra som med annan ersättning, alltså ställa in kokt vatten i kylen och använda senare. Eller är nutra känsligare?
    Jag frågade bvc ang detta med att koka vatten. Anledningen till att man normalt kokar vatten är att pulver typ nan kan innehålla bakterier. Men genom att slå på hett pulver tar man kål på dessa. Så ska man ju inte göra med nutra, där ska vattnet inte vara hett utan avsvalnat. Enligt bvc skriver dom att man ska koka vattnet just utifrån att vattnets kvalitet och renhet är olika beroende på var i världen man befinner sig. Om man har kommunalt svenskt vatten så är det så pass rent att det inte finns någon anledning till att koka det.
    * * * Älskade Cornelia 091030 pokergirl.blogg.se * * *
  • Amulett

Hittade en ny produkt (som iaf inte jag sett tidigare) i allergihyllan på ICA Maxi idag.
    Matlagningsgrädde baserat på ris (ekologiskt). Kan ju vara bra att få alternativ till havregrädden ibland.
    Isola Bio Riskräm heter den.
    Innehåller: vatten, ris, solrosolja, carobmjöl och havssalt.
    http://www.gustatus.se/Glutenfriavaror.htm (den som visas högst upp på bilden).

Någon annan kan säkert svara på eventuella risker med carobmjöl

• Kavat
    Amulett skrev 2010-02-16 10:18:55 följande:
    Hittade en ny produkt (som iaf inte jag sett tidigare) i allergihyllan på ICA Maxi idag. Matlagningsgrädde baserat på ris (ekologiskt). Kan ju vara bra att få alternativ till havregrädden ibland. Isola Bio Riskräm heter den. Innehåller: vatten, ris, solrosolja, carobmjöl och havssalt. www.gustatus.se/Glutenfriavaror.htm (den som visas högst upp på bilden). Någon annan kan säkert svara på eventuella risker med carobmjöl
    Sojasläkting!

Men för de som klarar det så funkar den nog bra.
  • Kavat

Annars är faktiskt kokosmjölk ett väldigt bra alternativ till grädde i gratänger! Får det koka en stund med chili, vitllök mm så blir det toppen!

• Amulett
    Kavat skrev 2010-02-16 10:30:52 följande:
    Sojasläkting! Men för de som klarar det så funkar den nog bra.
    Irriterande att de får kalla den sojafri om den innehåller sojasläkting ... Men så är det väl. Är lycklig över att vi iaf inte verkar behöva hålla rätt på dem!
  • Blå Flygare
    Amulett skrev 2010-02-16 10:18:55 följande:
    Hittade en ny produkt (som iaf inte jag sett tidigare) i allergihyllan på ICA Maxi idag. Matlagningsgrädde baserat på ris (ekologiskt). Kan ju vara bra att få alternativ till havregrädden ibland. Isola Bio Riskräm heter den. Innehåller: vatten, ris, solrosolja, carobmjöl och havssalt. www.gustatus.se/Glutenfriavaror.htm (den som visas högst upp på bilden). Någon annan kan säkert svara på eventuella risker med carobmjöl
    jAG HAR TESTAT DEN, OCh den är faktiskt helt värdelös. Den blir som slemmigt vatten när man kokar den så den bidrar varken med smak eller textur som grädd-ersättning.
  • pojkmamma3
    shoreline skrev 2010-02-15 21:21:30 följande:
    Tusen tack för alla tips och råd Amulett! Har en liten fråga till... Sambon var på apoteket och köpte Nutramigen och när vi öppnade burken upptäckte vi att det inte fanns något mått. Får man med sig det från apoteket eller är det samma som typ till NAN?!!
    Det ska ligga med i burken oftast nedtryckt i pulvret.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar