• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Kavat
    Jeppes älskling skrev 2010-02-14 21:55:14 följande:
    Hejsan! Superbra tråd.... Jag har en son på strax över 2 år som är mjölk- och ägg allergiker. Nu har jag fått min andra son som är 3 veckor och vi vill inte ha samma start med magont, brist på sömn, eksem osv med honom. Därför har jag uteslutit mjölk och ägg sen han föddes. I fredags provade jag att äta lite mat med mjölk i och min fråga är nu: är det någon som vet hur lång tid det tar för proteinet att gå ut i bröstmjölken?? Borde sonen inte ha reagerat vid det här laget? Tror att han eventuellet fick en liten släng av ont i magen ikväll då han inte kunde sluta skrika....men med bebisar är det så svårt att veta. Kan vara rap/fis på tvären, kolik, vill ha närhet...ja....ni vet... Är det någon som också vet varför de i sjukvården inte vill testa med pricktest utan att man istället ska exprimentera på sitt barn och se om han reagerar?? Någon speciell "åldersgräns" för att kunna se allergier på test? Har inte fått svar på detta med min store pojk. Tack!
    Hej och välkommen!
    För att utveckla en allergi så måste man få i sig mjölkprotein. Därför kan det ta två gånger eller hundra gånger eller tusen gånger innan det blir någon reaktion, OM det blir reaktion.

Har man sena reaktioner som eksem, magont mm så kan det ta tid innan ni märker en reaktion. Men som sagt, det är ju inte alls säkert att den kommer heller. Håller tummarna!

Pricktest visar sällan på små barn, så det finns två läger kan man väl säga. Läkare som tycker att barn inte är allergiska för att det inte visar på pricktest, trots stora reaktioner genom provocering och de som inte vill göra pricktest alls.

Vi testade vår son när han var 7 månader, men det visade bara på äggallergi, inte på mjölk, soja, eller vete, som han också är allergisk mot.
  • Pojkmamma2

Hejsan! Ja skrev i eran tråd för ca 1år sedan o framåt, min son Lucas är mjölkallergisk, han är nu 15mån o är fortfarande allergisk mot mjölk. Men nu är det såhär att hela ansiktet bröstet o ryggen är full i utslag, i ansiktet är det framförallt flammigt kanon rött. Men jag är nästan 100% säker att han inte fått i sig någon mjölk.. Vad kan det vara? Jag blir så orolig då det var precis på det där settet mjölkallergin visade sig. Han äter ju 100% mjölkfritt.

• Winglur
    Amulett skrev 2010-02-15 10:05:52 följande:
    Semper har fullkornsvälling från 1 år och gröt från 8 månader. Fanns inte på hemsidan förra veckan, men åtminstone på vårt ICA Maxi (som däremot inte hade 6 månaders vällingen). Baserat på ris, vete och äpple.
    Åh ok. Ska kika.
    Ang det andra inlägget, ja, jag tänkte nästan så. Jag vågar inte chansa... 
    Jag kan gott vänta till hon bestämmer sig för att sluta amma. :)
    Fast å andra sidan, så fuskade jag och smakade lite chokladtårta när dottern hade namngivelse. Och hon reagerade inte då. (vad jag minns) 
    Men, ja, äsch, jag kan som sagt vänta. 
  • Winglur
    Kavat skrev 2010-02-15 10:18:25 följande:
    Det kan ta upp till 4 veckor innan det är ute ur bebisens kropp om de ammas, så då får bebisen nog vara rättså okänslig om det ska fungera. Och precis som Amulett skrev så finns det barn som tål en viss mängd i bröstmjölk, men med bebisar är det ju svårt att avgöra om de mår dålig av det eller om magen skadas även om det inte märks första dan. Men man gör ju givetivis som man vill.
    Ja nej, det visar inget på dottern fören ett dygn efter intag ungefär.
    Så, man vet ju inte. Men jag svarade på Amuletts inlägg, att jag inte ska chansa. :)
  • Kavat
    PontusOchLucas skrev 2010-02-15 11:18:13 följande:
    Hejsan! Ja skrev i eran tråd för ca 1år sedan o framåt, min son Lucas är mjölkallergisk, han är nu 15mån o är fortfarande allergisk mot mjölk. Men nu är det såhär att hela ansiktet bröstet o ryggen är full i utslag, i ansiktet är det framförallt flammigt kanon rött. Men jag är nästan 100% säker att han inte fått i sig någon mjölk.. Vad kan det vara? Jag blir så orolig då det var precis på det där settet mjölkallergin visade sig. Han äter ju 100% mjölkfritt.
    Hej!
    Äter han sojaprodukter? Ärtor, baljväxter? Sinlac?
    Tyvärr är det vanligt att man utvecklar sojaallergi om man har mjölkallergi. Har hört siffror att mellan 30-50% av alla mjölkproteinallergiska reagerar även på soja. Symptomen kan var samma som för mjölk, men kan alltså skilja sig.

Tyvärr finns det även dolt i mycket, som Sias mjölkfria sorbeer, isglass osv. Stabiliiseringsmedel finns i massa saker. Kolla min sojablogg för mer info.

Det är på soja min första gissning går, även om man kan vara allergisk mot allt.

Går man på statistik så är mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk)  nötter de vanligaste allergierna. Men det beror ju helt på vad ni äter hemma, äter han ägg  (eller i mat) ofta. Flammar det upp och försvinner eller är det konstant dåligt?
  • Tibell

Kan det variera hur snabbt en reaktion kommer från gång till gång ?! Storasyster var nämligen jätte snäll idag och matade lillasyster med grädde under tiden jag var på toa. Jag väntade på en reaktion men det kom ingen. Så jag trodde helt enkelt att hon inte fått i sig något. Men några timmar senare börjar hon fisa som en tok och ca 4 timmar efter provsmakningen blev hon tokledsen och utslagen blev väldigt torra och röda. Kan en reaktion komma så många timmar efter eller var det något annat galet?! hur som helst är hon super fisig nu..hoppas det ger med sig under kvällen!

• shoreline

Hej!

Hoppas det är okej att jag hoppar in lite här.. Min son är 4 månader och vi fick precis veta att det troligtvis är så att han är mjölkproteinallergiker. Vi har fått remiss till barnkliniken för lapptest eller vad det nu hette. Ska börja ge honom mjölkfri ersättning i dag. Vilken sort rekommenderar ni, profylac eller nutramigen? Vi har precis börjat ge smakisar till honom men jag kom av mig lite då jag inte riktigt vet vad olika saker innehåller. Tycker att innehållsförteckningarna är lite svåra ibland. Vad kan man ge för gröt? Innehåller risgröt mjölk? Många frågor som snurrar i huvudet nu!

• EL I
    Tibell skrev 2010-02-15 17:09:19 följande:
    Kan det variera hur snabbt en reaktion kommer från gång till gång ?! Storasyster var nämligen jätte snäll idag och matade lillasyster med grädde under tiden jag var på toa. Jag väntade på en reaktion men det kom ingen. Så jag trodde helt enkelt att hon inte fått i sig något. Men några timmar senare börjar hon fisa som en tok och ca 4 timmar efter provsmakningen blev hon tokledsen och utslagen blev väldigt torra och röda. Kan en reaktion komma så många timmar efter eller var det något annat galet?! hur som helst är hon super fisig nu..hoppas det ger med sig under kvällen!
    för min son är det väldigt olika. oftast har det kommit efter ca 3 timmar men andra gånger, som när vi testade soja senast, så tog det ca 1 dygn...
  • Tibell
    EL I skrev 2010-02-15 18:55:46 följande:
    för min son är det väldigt olika. oftast har det kommit efter ca 3 timmar men andra gånger, som när vi testade soja senast, så tog det ca 1 dygn...
    Okej =) När pricktestet gjordes tog det drygt en timme innan alla utslag blossade upp, Denna gången tog det som sagt lite längre tid. Nu har vi i allafall suttit ner och pratat med stora tösen att hon inte får ge Bella mer mat i fortsättningen !!

Men en annan undran, Hennes utslag har ju aldrig riktigt försvunnit..utan de syns men är hudfärgade och ibland lite torra. Kanske tar lite tid innan de försvunnit helt..eller vad tror ni?!
  • Amulett
    shoreline skrev 2010-02-15 18:01:12 följande:
    Hej! Hoppas det är okej att jag hoppar in lite här.. Min son är 4 månader och vi fick precis veta att det troligtvis är så att han är mjölkproteinallergiker. Vi har fått remiss till barnkliniken för lapptest eller vad det nu hette. Ska börja ge honom mjölkfri ersättning i dag. Vilken sort rekommenderar ni, profylac eller nutramigen? Vi har precis börjat ge smakisar till honom men jag kom av mig lite då jag inte riktigt vet vad olika saker innehåller. Tycker att innehållsförteckningarna är lite svåra ibland. Vad kan man ge för gröt? Innehåller risgröt mjölk? Många frågor som snurrar i huvudet nu!
    Självklart! Välkommen!!!
    Valet mellan Profylac eller Nutra brukar läkaren/dietisten sköta Men annars skulle jag personligen välja Profylac för den luktar mindre illa. Men båda fungerar och det är bara att testa, en del bebisar tål ju faktiskt inte den ena (eller den andra) så det är bra att det finns alternativ. Finns ju några till utöver dessa också.
    Det ska stå "Mjölkfritt" på förpackningen! Nestlé har "utan tillsatt mjölk", men den kan innehålla spår.
    Från 4 månader har du Semper-gröt (ris+banan) på Apoteket. Dessutom Sinlac i vanlig affär, men Sinlac innehåller sojasläkting + tillsatt socker så jag skulle hoppa den om jag inte MÅSTE använda den av något skäl.
    Från 5 månader som smakis (6 mån som mat) finns sedan EnaGos gröter och välling.
    Semper har kommit med välling från 6 månader baserat på ris, vete och äpple och sedna med ny 8månaders gröt och 1årsvälling (har kommit senaste veckorna).
    Du hittar många tips i länkarna i trådstarten!
    Du bör undvika att ge honom (och dig själv om du ammar) ersättningsprodukter baserade på soja eftersom sojaallergi är vanligt hos mjölkallergiker.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar