Sanna SDFS skrev 2010-02-14 20:54:27 följande:
Åh, en fråga till! Hur lång tid tog det tills ni märkte skillnad på era små? Om de hade problem med viktökning, när vände det? Här verkar avföringen för första gången ha varit i normal konsistens igår och idag, kan det vara möjligt att det gått så snabbt? Dock tycker jag han känns om möjligt ännu tunnare... Oj, vad frågor jag har känner jag...ni som orkar får gärna svara!
Sanna SDFS skrev 2010-02-14 20:51:41 följande:
Hej! I torsdags fick vi reda på att vår lillkille Morris 2 år har mjölkallergi, tycker det mest känns skönt att äntligen fått veta vad som är felet. Sökt hjälp för hans mage sen han var 7 månader...men visst är det mycket att tänka på nu. Känns toppen bra att det finns en sån här tråd med massa tips och recept, hinner tyvärr inte läsa just nu då jag har massor att läsa till skolan... Tänkte bara slänga in en fråga om ni har nån "fallgrop" att varna för, om det finns nått "vanligt" fel man lätt kan göra? Eller nått annat tips till en helt ny i denna mjölkfria värld...men det ska nog bli bra! Sanna, mamma till Morris
Hej och välkommen!
Trist att det ska ta så långt tid att komma fram till vad som är fel, men skönt att ni vet nu. Fallgropar finns det gott om tyvärr, kolla i trådstarten i Blå Myrans blogg, hon har info om vad som innehåller mjölk. Det luriga är väl att okunskapen är stor. Många tror att laktosfritt funkar och tro det eller ej, det finns människor som inte vet att ost och grädde innehåller mjölk, och då än mindre vassle, och alla andra saker som står i innehållsförteckningar.
Se upp med soja, en vanlig kombination med mjölkproteinallergi för proteinerna är så lika i strukturen. Nu är han över 2 år, så då ska risken ha minskat, men jag hade tagit det lugnt ett tag (minst 2 månader egentligen) så att magen fick en chans att läka ordentligt innan jag försiktigt testade.
Min räddning istället för grädde i gratänger, såser osv är kokosmjölk eller Imat (havregrädde). Finns en massa recept i mina bloggar, även på pizza utan ost!
Tänk på att de ofta får lite mindre fett i sig när han inte dricker mjölk, så extra olja/mjölkfritt margarin i ALL mat, gröt som välling eller vanlig mat! Mellan 1 tsk till 1 msk per dl är ok enligt vår dietist. Och förutom att det är nödvändigt med fett för att de ska utvecklas normalt så håller de sig jämnare mätta och det skyddar magen.