• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Miralicia
    sanHbg skrev 2010-02-18 21:35:50 följande:
    Fast milda mjölkfritt tillverkas i samma maskiner och lokaler som övriga milda produkterna (ej culliness), har jobbat i fabriken. Men ja självklart diskas allt noga, men om man ska vara riktigt extrem bör de kunna innehålla spår av mjölk också, trots märkning. (menar inte att bråka eller ifrågasätta, men kanske något att tänka på för er med extremkänsliga barn om de skulle reagera efter att ha ätit mjölkfri milda)
    Det jag skrev om separata maskiner/lokaler var bara som ett exempel på hur tillverkaren kan ha valt att göra för att leva upp till SärNär-kraven, dvs att ingen kontamination ska kunna ske.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-02-18 20:05:25 följande:
    Det som tar emot är att han gillar mjölkgröten bättre än den andra och främsta målet nu är att få honom att sluta amma eftersom jag snart ska börja jobba. Han äter bara bra (nja, en halv burk) av tre sorters burkar - det är mjölk i två av dem. Men idag slemmade han igen vid maten igen, andra ingridiensen mjölkpulver... Men gröten gick bra imorse? Den är väl en dosfråga... Nu har det i alla fall kommit nya gröter så jag kan ju köpa hem annan än EnaGo. Maken kommer bli knäpp på mig! Det står redan tre öppnade paket på bänken; EnaGo, mjölkgröten och ett felköp (mjölk) som han inte heller gillade. Undrar hur lång tid man bör testa? Nåväl, läk var borta till på onsdag så först då får hon meddelande om våra bekymmer och kan välja om hon vill klämma in någon telefontid inom närmsta månaden fast det inga tider finns... Ska ringa bvc med, men de kan inget om allergi. Bara för att få allmänna tips om maten. Känner mig desperat!
    Men om han gillar nutran så kan ni ju göra egen gröt, den kanske han gillar?
    (Är ju någon annan problem menar jag när du börjat jobba. )
    Fast det är klart det är smidigt med färdig, men nu gör vi gör en portion Pama som vi har delar upp i två port. Så kan man ha med om man vill och värma. Känns som det inte gör något om den står en dag i kyl i och med att man ändå berikar den efter uppvärmning.
  • Smulan1979

Våran dotter har ganska nyss fått konstaterat att hon är ägg- och mjölkallergiker. Vi har inte riktigt fått bukt med hennes eksem ännu, men de har varit på tillbakagång.

Igår så fick hon 5-mån vaccinationen och jag tycker att hon verkar mycket sämre idag. Kliar och kliar. Är det någon som har märkt att vaccination kan göra eksemen sämre eller borde jag fundera på om jag har fått i mig något olämpligt?

(Vilket jag inte tycker att jag borde för jag har varit väldigt restriktiv den senaste tiden, ett köpebröd visserligen men det står inget om att det ska innehålla ägg eller mjölk).

Pust sååå jobbigt när hon inte mår bra tycker jag! {#lang_emotions_frown}

• Lussekatten87
    Smulan1979 skrev 2010-02-19 11:29:07 följande:
    Våran dotter har ganska nyss fått konstaterat att hon är ägg- och mjölkallergiker. Vi har inte riktigt fått bukt med hennes eksem ännu, men de har varit på tillbakagång.Igår så fick hon 5-mån vaccinationen och jag tycker att hon verkar mycket sämre idag. Kliar och kliar. Är det någon som har märkt att vaccination kan göra eksemen sämre eller borde jag fundera på om jag har fått i mig något olämpligt? (Vilket jag inte tycker att jag borde för jag har varit väldigt restriktiv den senaste tiden, ett köpebröd visserligen men det står inget om att det ska innehålla ägg eller mjölk).Pust sååå jobbigt när hon inte mår bra tycker jag!
    Hon kanske reagerade på sprutan,den är ju odlad på hönsägg.
    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Smulan1979
    Lussekatten87 skrev 2010-02-19 13:00:33 följande:
    Hon kanske reagerade på sprutan,den är ju odlad på hönsägg.
    Jag pratade med bvc och hon sa att den inte var det. Den vid 18 mån var däremot det.
  • MikaelaEriksson

fick reda på igår att min snart 12månaders har mjölkallergi.
    jag undrar bara vad era barn hade för siffror på mjölk och vad det blev på skalan?

• Vangelia

Hej tjejer, nu har vi varit borta ett tag igen, ganska fullt upp med två små tjejer på 4 månader och 17 månader :o)

nu har Melina gått över helt på neocate efter dom konstaterat att hon inte tålde nutran heller, nu är det ju snart dags för smakisar till lilltjejen, men känner mig väldigt feg jämfört med första sominte har några allergier. K'nns som om man är livrädd att hon ska reagera på mått nytt efter allt man gått igenom med eksem och blodiga avföringar, ni som har allergiska barn, har ni väntat lite längre innan ni introducerat annan kost?

Sen en fråga, är det någon här som går på neocate eler har gått på det , avföringen luktar den extra hemskt av neo? För alltså den här tjejen fjärtar som värsta karln och det stinkar värre än gammal koträck som dom sprider på åkrarna, likadant med själva avföringen, jag menar jag har 4 barn innan och har aldrig känt något liknande. Är det neocaten? Någon som vet?

Hälsningar från oss!!

• saffe
    Smulan1979 skrev 2010-02-19 13:23:18 följande:
    Jag pratade med bvc och hon sa att den inte var det. Den vid 18 mån var däremot det.
    MPR-sprutan som dom får vid 18 mån är inte odlad på ägg nu längre, men den har varit det. Ingen annan spruta som dom får är heller odlad på ägg (förutom svininfluensan då, men den tillhör ju inte vaccinations-programmet).
  • Smulan1979
    saffe skrev 2010-02-19 18:10:56 följande:
    MPR-sprutan som dom får vid 18 mån är inte odlad på ägg nu längre, men den har varit det. Ingen annan spruta som dom får är heller odlad på ägg (förutom svininfluensan då, men den tillhör ju inte vaccinations-programmet).
    Okej det är ju bra!
  • Mamma Tes

Nu har vi försökt introducera nutra under några dagar. Då vi började tillsätta socker gick det hur bra som helst. Tillsätter knappt en halv tesked. Nu försöker vi minska på mängden för vill ju inte göra henne sockerberoende. Men då totalvägrar hon. Hon bara grät och grät och grät nu för en stund sen då jag matade henne. Satte till lite mera socker, då slurpade hon. Vad ska vi göra?

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar