Inlägg från: Mamma Tes |Visa alla inlägg
  • Mamma Tes

Mjölkallergitråden - bebisar

K Kavat: -Effekterna av en vanliga? Hon hat ätit vanlig ersättning 9 veckor nu och nu det senaste har hon verkligen inte kräkts lika mycket som förut. Men så började vi med nutran och då satte det igång med mycket kräk igen.

• Mamma Tes
    Kavat skrev 2010-02-14 16:43:15 följande:
    Det är jätte svårt att säga bara så här, men lite kort. Kolikbebisar skriker mycket och ofta. Kolik är ett sk. samlingsnamn för "skrikande bebis". Bebisar med allergier skriker ofta mycket och ofta för att de har ont i magen. Bebisar med allergier kräks också ofta. De kan även få diarrér, förstoppning, eksem och andra symptom, men det har ibland bara något eller några symptom. Den absolut vanligaste allergin bland bebisar är mjölkprotein. Så att du blev rekomenderad att sluta med mjölkprotein är ingen slump. Ammar du också, eller äter hon enbart ersättning? Det jag försökte förklara var att om  hon är mjölkallergisk så kan det ta ett tag innan magen blir skadad och nu är kanske den gränsen nådd och hon spyr mer för att hon är allergisk mot mjölkprotein. Men detta är bara en tanke, det kan naturligtvis vara så att hon inte tål något i Nutramigen Nutramigen www.meadjohnson.se/vara-produkter/nutramigen1/ Ingredienser: Majsglukossirap, vegetabiliska oljor (palm, kokosnöt, soja, solros), kaseinhydrolysat, modifierad majsstärkelse, mineraler (fosfor, kalium, klorid, kalcium, magnesium, järn, zink, koppar, mangan, jod, molybden, krom, selen), aminosyror (L-cystin, L-tyrosin, L-tryptofan), vitaminer (C, E, niacin, pantotensyra, A, B1, B2, B6, folsyra, K1, biotin, D3, B12), kolin, inositol, taurin, L-karnitin. och är det så att hon är allergisk mot Nutramigen,  så talar det tyvärr för att hon även inte tål mjölkprotein för att det är relativt vanligt att man är/blir allergisk mot mer än en sak och ovanligt att hon skulle tåla mjölkprotein men inte klara av t.ex sojaolja. Men detta är bara gissningar baserat på fakta och erfarenheter, ingen sanning för er.
    Vad jag har förstått så kan bebisar också vara överkänsliga mot mjölk bara för att magen är känslig. Vilket alltså inte behöver innebära att bebisen är allergisk.
    Så svår om det är som du säger. Om läget inte blir bättre av nutran så kan det ÄNDÅ vara allergi det handlar om. Jag har ju bara trott och tänkt att om hennes symtom inte skulle bli bättre av nutran så är det inte mjölkallergi det handlar om. Vad jobbigt allt kändes nu
  • Mamma Tes

Nu har vi försökt introducera nutra under några dagar. Då vi började tillsätta socker gick det hur bra som helst. Tillsätter knappt en halv tesked. Nu försöker vi minska på mängden för vill ju inte göra henne sockerberoende. Men då totalvägrar hon. Hon bara grät och grät och grät nu för en stund sen då jag matade henne. Satte till lite mera socker, då slurpade hon. Vad ska vi göra?

• Mamma Tes
    Smulan1979 skrev 2010-02-20 11:38:59 följande:
    Om jag var er så hade jag bara fortsatt ett tag till med sockret, och testat senare. Självklart är det inte bra med socker, men viktigast är ju att hon får i sig sin mat. Det kommer säker funka att minska/ta bort det senare. Jag vill egentligen inte ge så mycket socker (och har varit väldigt restriktiv med min stora tjej) men i det här läget hade jag inte haft dåligt samvete. Men om det känns bättre så kunde du ju testa med kanske kanel, kakao eller kardemumma.
    Jag glömde säga att min dotter är bara 12 veckor gammal (5 veckor korrigerat). Kan väl inte vara så bra för hennes mage med kryddor då. 
  • Mamma Tes
    Kavat skrev 2010-02-20 14:41:40 följande:
    Du kan försöka med lite vaniljsocker istället. Det smakar sötare än vanligt socker. Sen är det nog bara att ge det lite tid och sakta sakta dra ner på det. Tillsist äter hon utan. Kanel, kakao och kardemumma låter alldeles för starkt! Även om hon hade varit mycket äldre så tror jag det är svårare att vänja av med än socker, som ju egentligen inte har någon smak.
    Vi går på akupunktur med lillan mot hennes kolik. Den bm som gör det ville att vi skulle köra med mjölkfritt ett tag också... Det var hon som sa igår att "nästa mål, då tar ni bort sockret helt". Herregud! Vi har ju bara kört med socker i knappt 2 dygn nu. Då kör vi på lite till iaf. Tack ska ni ha!
  • Mamma Tes
    Pokergirl skrev 2010-02-21 12:57:01 följande:
    Jag har en fundering runt Nutramigen. Dottern kräks helt kopiöst, hela tiden. Är det något ni andra upplevt? Finns det annan mjölkfri ersättning att byta till?
    Vi tycker också att våran bebis kräks mycket av den...
  • Mamma Tes

älskling87: Våran dotter (snart 13 veckor, 6 veckor korrigerat) är också så gnällig och missnöjd. Tror inte längre at hon är allergisk, eller vet inte.. Vi kör nu med nutra då våran lilla går på akupunktur mot kolik och då rekomenderar dom mjölkfritt då 25% av kolikbarnen är mjölkINTOLERANTA När hon sedan är symptonfri slka vi prova införa den vanliga ersättningen igen för att se om hon reagera på det..

Varför jag berättade detta vet jag inte Ville väl eg. bara dela med mig av att våra lilla också är gnällig och missnöjd och det har hon varit länge. Ingen aning om vad som är fel.. om det är något fel?
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar