Kavat skrev 2010-02-14 16:43:15 följande:
Det är jätte svårt att säga bara så här, men lite kort. Kolikbebisar skriker mycket och ofta. Kolik är ett sk. samlingsnamn för "skrikande bebis". Bebisar med allergier skriker ofta mycket och ofta för att de har ont i magen. Bebisar med allergier kräks också ofta. De kan även få diarrér, förstoppning, eksem och andra symptom, men det har ibland bara något eller några symptom. Den absolut vanligaste allergin bland bebisar är mjölkprotein. Så att du blev rekomenderad att sluta med mjölkprotein är ingen slump. Ammar du också, eller äter hon enbart ersättning? Det jag försökte förklara var att om hon är mjölkallergisk så kan det ta ett tag innan magen blir skadad och nu är kanske den gränsen nådd och hon spyr mer för att hon är allergisk mot mjölkprotein. Men detta är bara en tanke, det kan naturligtvis vara så att hon inte tål något i Nutramigen Nutramigen
www.meadjohnson.se/vara-produkter/nutramigen1/ Ingredienser: Majsglukossirap, vegetabiliska oljor (palm, kokosnöt, soja, solros), kaseinhydrolysat, modifierad majsstärkelse, mineraler (fosfor, kalium, klorid, kalcium, magnesium, järn, zink, koppar, mangan, jod, molybden, krom, selen), aminosyror (L-cystin, L-tyrosin, L-tryptofan), vitaminer (C, E, niacin, pantotensyra, A, B1, B2, B6, folsyra, K1, biotin, D3, B12), kolin, inositol, taurin, L-karnitin. och är det så att hon är allergisk mot Nutramigen, så talar det tyvärr för att hon även inte tål mjölkprotein för att det är relativt vanligt att man är/blir allergisk mot mer än en sak och ovanligt att hon skulle tåla mjölkprotein men inte klara av t.ex sojaolja. Men detta är bara gissningar baserat på fakta och erfarenheter, ingen sanning för er.
Vad jag har förstått så kan bebisar också vara överkänsliga mot mjölk bara för att magen är känslig. Vilket alltså inte behöver innebära att bebisen är allergisk.
Så svår om det är som du säger. Om läget inte blir bättre av nutran så kan det ÄNDÅ vara allergi det handlar om. Jag har ju bara trott och tänkt att om hennes symtom inte skulle bli bättre av nutran så är det inte mjölkallergi det handlar om. Vad jobbigt allt kändes nu