Inlägg från: Vangelia |Visa alla inlägg
  • Vangelia

Mjölkallergitråden - bebisar

Hej tjejer, nu har vi varit borta ett tag igen, ganska fullt upp med två små tjejer på 4 månader och 17 månader :o)

nu har Melina gått över helt på neocate efter dom konstaterat att hon inte tålde nutran heller, nu är det ju snart dags för smakisar till lilltjejen, men känner mig väldigt feg jämfört med första sominte har några allergier. K'nns som om man är livrädd att hon ska reagera på mått nytt efter allt man gått igenom med eksem och blodiga avföringar, ni som har allergiska barn, har ni väntat lite längre innan ni introducerat annan kost?

Sen en fråga, är det någon här som går på neocate eler har gått på det , avföringen luktar den extra hemskt av neo? För alltså den här tjejen fjärtar som värsta karln och det stinkar värre än gammal koträck som dom sprider på åkrarna, likadant med själva avföringen, jag menar jag har 4 barn innan och har aldrig känt något liknande. Är det neocaten? Någon som vet?

Hälsningar från oss!!

• Vangelia

Halloj tjejer!

Hur allergiska dom är verkar vara väldigt olika, men lilltjejen här (Melina 4½ månad) tål inte att få minsta lilla mjölk ens på utsidan av kroppen har vi upptäckt, iaf inte rena mjölkprodukter. Håller på för fulla muggar och lär mig allt jag behöver.

Ni som har haft superallergiska barn, har det växt bort för er?

Hur har ni gjort provokationerna?

Läkarna här har bestämt att lilltjejen inte kommer att provoceras för ens upp emot 3 års åldern och det kommer då ske på sjukhuset under övervakning. Är der något ni varit med om?

Har för mig att det disskuterats om sempers mjölkfria välling från 6 månader tidigare i tråden. Någon som provat den tex gått över från nutra/neocate till den? Har den funkat bra för er iaf?

Ska man göra spm vanligt om man tex funderar på att byta till den och blanda neocate tillsammans med den?

Alltså jag känner mig så himla osäker ibland och ni ska veta att det är ingen duvunge som sitter här bakom tangenterna utan en 39 årig 4+1 barns mamma :)

Vilken gröt har era småttingar tyckt bäst om av dom mjölkfria?

Ha det bäst!

• Vangelia

Älsklingen87:

Gu vad tråkigt att dom inte tar er på allvar, det var lite mjäkigt här också först , men efter eksem som såg ut som brännskador, pricktestet som visade positivt, blod i slemmig avföring och sen att hon också var allergisk mot nutramigen, så blev dom väldigt seriösa på sjukhuset(skall också nmna att det även kan ha med sjukhusen att göra då Melina blev flyttad från ett sjukhus till et annat, för vi påtalade även hennes slemmiga diarrer på det första sjukhuset när hon gick på nutra men dom tyckte inte det var nått att göra nått åt)

Jag har sökt gröten på apoteket här men dom hade den inte, ska vända mig till det större i stan och se hur det går.

• Vangelia

Amanda brun:

Vår lilla tjej som är 5 månader nu med konstaterad mjölkproteinsallergi på pricktest fortsatte ha hemsk avföring med blodspår i trots nutramigen, de visade sig att hon även var allergisk mot det och vi fick neocate istället och med det så försvann alla hennes avföringsproblem.

• Vangelia

Vällingfråga: Hej på er, vi har nu på inrådan av barnmottagningen börjat med lite gröt och välling då tjejen(5 månader) inte är nöjd längre + hård i magen, nu tycker jag att enago vällingen är väldigt bökig pga att det är så stora korn i den och när vi ska blanda den med neocate så proppar alla nappar igen eller så kommer det så fort att hon inte klarar det. Hur löser ni vällingen, gör ni egen på neocate/nutra med havremust eller något annat.

Alla tips på välling som innehåller lite havre eller dylikt mottages tacksamt!!!

Nina&Melina

• Vangelia

Amanda Brun: hmm nu ska vi se om jag kommer ihåg hur dom förklarade det på sjukhuset :) jo, nutran har ju hmm sönderslaget mjölkprotein som i de flesta fall lurar kroppen att inte känna igen mjölkproteinet, men i ca 5 % av fallen med mjölallergiska barn så luras inte kroppen utan den känner igen det ändå, så var det för Melina. Med neocate så är det som jag förstår ännu mer sönderslaget och det tål nästan alla mjölkallergiska.

• Vangelia

amorficlya: Heter din dotter också Melina :) låter som ganska bra tips med havemusten, det ska vi ta och prova idag och se om vi kan få någon rätsida på vällingätandet, skrädmjöl, finns det att köpa på vanliga affärer?

Ser att du har en 08 också du har alltså ganska tätt mellan barnen, har det varit svårt att hålla rent från mjölkprodukter runt melina, vi har också en liten 08 tjej född i september 13 månader i mellan, och hon vill väldigt gärna ge melina både det ena och det andra :)

• Vangelia

Amorficlya:

Mmm... vi har också haft tur med bra läkare till melina, iallafall nu, den första var så där, Melina fick ju nutra när hon var 5 veckor då hon fick stora eksem som såg ut som brännmärken, men hon blev bara sämre i magen trots nutra, till slut var det bara blod och slem, med tillhörande sårig liten stjärt pga avföring 10 gånger om dagen, första läkaren sa , ja så är det ibland och ingen insats gjordes, men efter 14 dagar och ny läkare i Gävle så sa dom omedelbart att hon in tål nutra heller och neocate sattes in 3 dagar senare så var hon helt ok i magen och såren fick chans att läka. melina tål inte att få mjölk på huden utan reagerar omedelbart med utslag. Pricktest har gjorts som var positivt och nu iveckan tog man blodprov för att ha något att jämföra med så småningom, när hon ska provoceras kommer det att göras på sjukhus så att dom kan vara beredda att behandla ifall reaktion uppstår. Så nu känner vi oss riktigt väl omhändertagna.

Nelly som är född 0809 vill väldigt gärna bjuda på det ena och det andra till melina 0910 :) häromdagen så fick vi syn på en nöjd Melina som smackade glatt och hade fått en cherioos flinga av Nelly, men på dom stod det att spår av mjölk kan förekomma och Melina fick ingen reaktion, däremot en youghurt puss på kinden av nelly resulterade genast i flammande utslag.

Melina gillar Sinlac gröten väldigt mycket men inte enago gröten, vi har så smått börjat med lite potatis och rotsaker, det går hem hyfsat.

Ska bli intressnt att se vad hon tycker om havremust :)

• Vangelia

K kavat: Rätta på bara , jag är ju inte helt hemma på det här ännu :)

Amanda Brun: Jo, Melina blev bättre av nutran, speciellt när det gällde eksemen, och hon var relativt ok ett tag i magen, men sen blev det värre och värre igen. Hoppas det går vägen för er med nutran.

• Vangelia

Hallå! Sempervällingen 6 månaders finns ju inte längre , vi hade den och det funkade bra men anledningen att jag sökte andra uppslag här var att den inte finns i affär from den 18.e mars eftersom den innehöll för höga halter mögel!! Så när jag skulle köpa den 20.e så var det stopp i kassan då alla produkter välling som gröt återkallts!!!

Tänkte bara eftersom jag läste om att vissa använde den...

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar