Inlägg från: Vangelia |Visa alla inlägg
  • Vangelia

Mjölkallergitråden - bebisar

Var nått på nyheterna om det också ska jag tillägga, finns även på nätet att läsa.

• Vangelia

Lalalong: Här är en till tjej på 5½ månad som äter neocate, hon åt först nutra och blev bra någon månad men sen började hon reagera på det också, vi fick då neocate istället och sen dess har allt varit frid och fröjd, vi får detta på livsmedelsanvisning och jag tror det kostar oss 120 kr per uttag om 3 kartonger 12 burkar tror jag.

Vi har nu tagit blodprov på lilltjejen, pricktestet gav ju utslag men blodprovet visade inte på några antikroppar nu efter 4 månadermed mjölkfritt, så det verkar som hon ska växa ur allergin så småning om, vi har nu fått rådet med mjölkfritt till 1 års ålder sen ska dom testa henne igen på sjukhuset. Så nu håller vi alla tummar att det kommer växa bort, ett tag var sjukhuset lite skeptisk då hennes allergi var så kraftig, dom trodde det skulle ta längre tid, men nu ser det ljusare ut.

Är det fler här som testat positivt på pricktest men negativt på blodprov? Hur har det gått för er isf!

Nina&melina

• Vangelia

SusieQ, men varför får du inte tex neocate att prova istället, vår tös tålde ju inte nutran och vi fick det och vips så var alla symptom borta.

• Vangelia

aha, är det vad som har hänt med enago, jag har också sökt med ljus och lykta över hela gävle utan resultat, blir tokig när sakerna tar slut till mjölkproteinsallergiska, sinlac avskyr hon...

• Vangelia

Halloj tjejer, ni som har mjölkproteins allergiska barn, några frågor.

Om dom råkar få i sig mjölk, hur reagerar era småttingar då, igår fick vår tjej i sig mjölk och fick någon halvtimme efter utslag i ansiktet, ser värre ut idag, prickar torr hud osv.

Den här tjejen har ju haft ett positivt pricktest men ett negativt blodprov när det gäller antikroppar mot mjölkprotein. Blodprovet togs efter hon haft mjölkfritt i 4 månader, Jag trodde att om blodprovet visade negativt men pricktest positivt att hon kanske inte var så superkänslig men det kanske inte är så med tanke på att honinte tål nutra utan har haft neocate. Vet ni hur det är med den saken att dom skulle vara mindre känsliga vid negativt blodprov?

Mvh Nina&melina

• Vangelia

Vet ni ? Har Lactobacillus, eller mjölksyra något med Mjölk att göra?? Finns det mjölkprotein i produkter med detta tillsatt???

Någon som vet säkert?

Mvh från magsjuk lite mjölkproteinsallergiker på 9 månader som vill dricka nått som är bra för magen :)

• Vangelia
    Hej där, tänkte tala om att här finns 2 lådor(8 burkar) med neocate som vi inte använder längre om någon bor i Gävle trakten så får ni gärna ta dom.

Lilltjejen har blivit stor och vägrar allt med neocate i trots fortsatt mjölkproteinsallergi :o) Tror jag måste ta och börja lära mig saker med havremjölk eller nått som ersättning.
  • Vangelia

Fru Fenomena: Ska jag ha i åtanke om jag eller någon annan åker dit.

• Vangelia

Assla mfl. Det jag oroar mig mycket över när det gäller dagis är hur fort tar dom tex rätt på sånt som hamnat på golvet, ser till att det inte finns på barnen osv, För om man nu är så pass känslig som vår lilla tös är att hon inte kan få på huden ens så är ju sånt viktigt. Nu är hon snart ett och nya tester skall tas och förhoppningsvis har känsligheten minskat men vi vet inte ännu.

Det vi har kommit fram till som måste vara bäst för tjejen är ett ur och skur dagis, eftersom dom är utemest hela tiden så borde risken vara mindre att få något i sig.

• Vangelia

Nu vill jag ha massor av tips!!

Om ca 1 månad fyller lilltjejen 1 år och jag funderar lite på vad vi ska bjuda på som passar även människor som inte har mjölkallergi, för det är ju hennes födelsedag och jag vill att alla ska kunna äta samma sak utan att det smakar neocate eller nått ;o)

Har ni några goda recept på tårtor/tårtliknande bakverk, bullar eller annat???

Hälsn. Från oss alla!!

• Vangelia

Ja, det är mjölkproteinsallegi som är problemet här,

Havrevanlijsås, havreglass havregrädde, hmmm havreglass brukar det finnas i alla butiker? Jag har aldrig sett dess produkter har iofs inte tittat så noga heller då efterätter inte har varit så aktuellt då hon är så liten, men detta smakar alltså ok även för de som är vana vid annat?

• Vangelia

Tack för tipsen tjejer, låter som om det ska kunna ordna sig med nått som passar alla!!

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar