miniskrutten skrev 2010-07-19 19:49:02 följande:
Har nyligen fått konstaterat att vår lillkille på fyra månader har komjölksproteinallergi. För tillfället helammar jag, och har inget problem att hitta mjölkfria produkter till mig.
Men är däremot lite fundersam på vad som gäller ang produkter till honom sen när han ska börja prova att äta annat. Hur har ni andra gjort? Vad har ni börjat med? När kan man börja med ex. mjölkfri gröt? Vad fungerar istället för smör (det mjölkfria margarin jag hittat innehåller salt, fungerar det med olja)? Något mer man ska tänka på?
Har försökt leta runt på de sidor som tipsas om i tråden, men lyckas inte riktigt hitta rätt även om där står mycket bra. Är även lite fundersam på de råd vi får från bvc. Ska till barnmottagningen om ett tag och även få träffa en dietist längre fram, men just nu är det fördröjningar p.g.a. all semestrar...
Har för mig att semper ska ha en gröt från 4 månader som du kan börja med om du vill. Om du tänkt börja med gröt så tidigt, gröt från 6 månader finns flera tillverkare (finns på ica, coop t ex).
Men sen så är det ju enkelt att göra egen gröt - t ex havregrynsgröt med finmixad havre, mannagrynsgröt kokad på t ex rismjölk. Berika dem gärna med ersättning - som du troligtvis kommer få utskrivet senare när du minskar på amningen.
Vi började med olika rotfrukter, passerade och blandat med havregrädde (imat), olja eller mjölkfritt margarin (är ju helt okej att använda, bara man inte själv tillsätter extra salt). Kan ju prova er fram vad er kille verkar gilla.
Om du inte hört det sen tidigare så var mycket försiktig med sojaprodukter, för dig när du ammar och till pojken sen. Soja-allergi ligger väldigt nära mjölkallergi så om man ger sojaprodukter är risken stor att de utvecklar allergi även mot soja.
Bra att ni ska träffa dietist sen, de ger bra tips (iaf våran).