Inlägg från: Smulan1979 |Visa alla inlägg
  • Smulan1979

Mjölkallergitråden - bebisar

Våran dotter har ganska nyss fått konstaterat att hon är ägg- och mjölkallergiker. Vi har inte riktigt fått bukt med hennes eksem ännu, men de har varit på tillbakagång.

Igår så fick hon 5-mån vaccinationen och jag tycker att hon verkar mycket sämre idag. Kliar och kliar. Är det någon som har märkt att vaccination kan göra eksemen sämre eller borde jag fundera på om jag har fått i mig något olämpligt?

(Vilket jag inte tycker att jag borde för jag har varit väldigt restriktiv den senaste tiden, ett köpebröd visserligen men det står inget om att det ska innehålla ägg eller mjölk).

Pust sååå jobbigt när hon inte mår bra tycker jag! {#lang_emotions_frown}

• Smulan1979
    Lussekatten87 skrev 2010-02-19 13:00:33 följande:
    Hon kanske reagerade på sprutan,den är ju odlad på hönsägg.
    Jag pratade med bvc och hon sa att den inte var det. Den vid 18 mån var däremot det.
  • Smulan1979
    saffe skrev 2010-02-19 18:10:56 följande:
    MPR-sprutan som dom får vid 18 mån är inte odlad på ägg nu längre, men den har varit det. Ingen annan spruta som dom får är heller odlad på ägg (förutom svininfluensan då, men den tillhör ju inte vaccinations-programmet).
    Okej det är ju bra!
  • Smulan1979
    Mamma Tes skrev 2010-02-20 02:41:45 följande:
    Nu har vi försökt introducera nutra under några dagar. Då vi började tillsätta socker gick det hur bra som helst. Tillsätter knappt en halv tesked. Nu försöker vi minska på mängden för vill ju inte göra henne sockerberoende. Men då totalvägrar hon. Hon bara grät och grät och grät nu för en stund sen då jag matade henne. Satte till lite mera socker, då slurpade hon. Vad ska vi göra?
    Om jag var er så hade jag bara fortsatt ett tag till med sockret, och testat senare. Självklart är det inte bra med socker, men viktigast är ju att hon får i sig sin mat. Det kommer säker funka att minska/ta bort det senare.

Jag vill egentligen inte ge så mycket socker (och har varit väldigt restriktiv med min stora tjej) men i det här läget hade jag inte haft dåligt samvete.

Men om det känns bättre så kunde du ju testa med kanske kanel, kakao eller kardemumma.
  • Smulan1979
    Icis86 skrev 2010-02-22 11:52:59 följande:
    Jag ska nu under en månad äta mjökfritt då Lucas ska vänja sig vid den mjölkfria ersättningen, Nutra. Vi får se hur detta ska gå då han verkligen inte verkar tycka den smakar vidare gott =) Men jag har en fråga till er kunnande =) Vi var och handlade igår och då såg jag att det fanns mjökfri välling. Då undrar jag - Vad innehåller nutra som inte vällingen gör ? Måste man ge nutra eller annan ersättning eller kan man bara ge välling och annan mjökfri mat då Lucas nu är sex månader ? Hur mycket "fast" föda ska man få i honom varje dag ?
    Jag kan inte ge ett helt rätt svar kanske, men när jag var hos dietisten så sa hon att de mjölkfria vällingarna och grötarna som man kan köpa själv inte täcker barnens näringsbehov, även efter 6 månader.

Men jag vet tyvärr inte exakt vad det är som nutra har som de andra inte har Men både välling och gröt skulle tydligen göras på nutra. Nu ammar jag fortfarande men sen får vi väl vänja lilltösen med nutra. Hoppas det ska gå smidigt för jag gillar sådär att äta ägg- och mjölkfritt {#lang_emotions_undecided}
  • Smulan1979
    susieQ skrev 2010-03-03 22:42:07 följande:
    Hej! Min lille kille är snart fem månader och jag är ganska säker på att han är allergisk mot mjölk. BVC-sköterskan har efter en snabbkonsultation samma misstanke. Problemen uppstod i samband med att han började med gröt och puréer, men när jag tänker bakåt så tror jag att jag kan se att han till viss del reagerat påom jag i nån period ätit väldigt mycket mjölkprodukter. Sköterskan tyckte dock inte att jag skulle bry mig om att korrigera i min egen kost och min fråga till er handlar om detta.Om gröten som han har fått nu "triggat igång" mjölkallergin finns det då risk att han börjar reagera mer på bröstmjölken nu än vad han gjort innan? om ni förstår hur jag menar... Tack på förhand! /S
    Vi upptäckte min dotters mjölk (och ägg)allergi på samma sätt. Men enligt läkare och ietist ska jag äta helt utan mjök och ägg oavsett hur det varit förut.

Men du kommer väl ganska snart märka vad som funkar för er.
  • Smulan1979
    shoreline skrev 2010-03-12 18:55:07 följande:
    Hejsan! Skrev här för ca 1 månad sen om min son hade misstänkt mjölkproteinallergi. I dag har vi gjort pricktest och det blev en liten reaktion på mjölk. Sjuksköterskan som gjorde testet menade att vi skulle väga för och nackdelar med att ge mjölkfritt då sonen endast har besvär i form av milda eksem som kan smörjas bort. När jag frågade om alternativ på modersmjölkersättning sa hon att vi kunde ge välling istället då det var samma sak (sonen är 5 månader och ammas ej).. Hon verkade ha mycket dålig koll. Min fråga är nu: Om vi fortsätter att ge sonen "vanlig" mat/ersättning, kan man då "provocera" så att allergin blir värre?!!! Vet ju varken ut eller in nu!
    Vad konstigt hon sa om välling. När vi var hos dietist så sa hon att vi var tvungna att göra välling på nutra eftersom den mjölkfria vällingen (som säljs i handeln) inte kan ersätta mjölk näringsmässigt. Om det var mjölkfritt ni tänkte på? Men är rätt säker på att ersättning INTE är samma som välling oavsett mjölkfritt eller ej.

Så fort jag drog ner på amningen så skulle jag få nutra utskrivet så att man kan göra gröt, välling och berika mat så att hon kan få i sig allt hon behöver.

Vågar dock inte säga något om ni kan förvärra allergin med mjölk.
  • Smulan1979
    shoreline skrev 2010-03-12 20:37:15 följande:
    Ja visst är det konstigt? Välling kan ju inte ersätta modersmjölksersättning. Hon kände verkligen osäker på det mesta.
    Kan du inte be att få träffa en dietist om du skulle vilja testa mjölkfritt? Så att du kan få det på recept också, för som jag fattat det så är inte nutra billigt?

Vår dietist sa iaf att det kunde vara lurigt att få dem att acceptera nutra i början. Man kunde lägga i lite socker (för att fasa ut den sen), eller så kanske man kan blanda er gamla ersättning med nutran och sen öka del med nutra.

Men som sagt, jag vet inte vad som är bäst. Att köra på med mjölk eller börja med mjölkfritt. För oss var det enkelt för vår dotter fick svåra eksem och blev skum i magen. Men hon är äggallergisk också iofs.
  • Smulan1979
    Tibell skrev 2010-03-16 20:29:00 följande:
    Nästa helg är det dags för dop! Vi har tänkt att göra allt mjölkfritt för att slippa utsätta Bella i onödan! Vi har tänkt göra pastasallader..krämiga sådana! Men vad kan vi använda istället för cream freish?! Tack på förhand!
    Det finns ju sojabaserade ersättningsprodukter som kanske kan funka. Du ammar väl inte? Så då borde det ju vara okej.

Jag har inte stenkoll på sortimentet, för jag ammar och tyckte inte det var någon idé att kolla så noga Men jag har för mig att jag skymtat någon typ cream fraiche.
  • Smulan1979
    plura skrev 2010-03-17 20:06:48 följande:
    Tack för svar. Ok då var det inte så enkelt som jag trodde, fast jag misstänkte väl kanske att det var så. Tyckte också att en vecka lät lite, men tänkte att de vet väl bäst. Konstigt att hon inte sa att all mjölk skulle bort, men nu fick jag ju veta det här istället. Ska kolla igenom det vi har hemma, för att se vad jag kan äta. Tack för länken föresten.
    Funderade om de sagt något om eksemen, för de kan du behöva smörja på för att de ska försvinna. Trots att man tar bort mjölken.

Vi har fått använda mildison, locobas, miniderm och a-derma. Det har ändå tagit bortåt en månad innan jag tyckte det var bra, även om vi snabbt märkte förbättring.

Vår dotter visade sig också vara äggallergisk, vilket också är en vanlig allergi. Så tips kan vara att hålla koll på det också om det fortsätter vara dåligt.

Sen så tycker jag ni ska se till att få träffa läkare om ni kommer fram till att det troligtvis är allergi, för då kan man få många salvor på recept (billigare). Och även medicin som minskar kliandet.
  • Smulan1979
    kvinna79 skrev 2010-03-20 17:30:00 följande:
    Vår tös är 4 månader nu och vi ska snart dra igång med smakportioner. Jag tänker nog fortsätta amma tills hon är 6 månader, men jag undrar hur ni andra har gjort sen, vilka råd ni fått osv. Det jag undrar är Gjorde ni välling av nutramigen eller av de mjölkfria som finns i handeln? Gröt? Gjorde egen eller köpte de som finns i handeln? Vi har ännu ej fått livsmedelsanvisning på NUtra efs jag ammar och jag vet inte om vi kommer få det heller. de kanske tycker att man ska köpa det som finns i handeln rätt av. det är svårt det här. massa tankar och funderingar...
    Jag har som du ammat, men har kört med smakisar sen 4 månader (dottern är nu 6 månader). Vår dietist sa att när jag börjar att fasa ut amningen så ska jag få nutra utskrivet eftersom de mjölkfria alternativen i handeln inte näringsmässigt funkar som ersättning för mjölk.

Vår dotter har liksom inte direkt kastat sig över smakportionerna så vi har inte kommit så långt med dem som jag kanske hade hoppats, men nu när hon blivit 6 månader så ville jag ändå komma igång att prova välling.

Har därför tagit kontakt med dietisten och då ville hon ha möte igen om hur jag ska använda nutran. Så jag kommer väl få mer info imorgon Tycker at det vore skönt att kunna sluta mma snart eftersom jag inte tyckter det var så kul att inte kunna äta som vanligt. Men har väl inga höga förhoppningar om att hon ska gilla nutran direkt heller...
  • Smulan1979
    maribel skrev 2010-03-25 10:17:04 följande:
    Hej behöver HJÄLP!! Vår  månaders är ägg, vete och mjölk allergisk och van att äta sempers åtrkallade risgröt från mån till frukost och mellanmål. Nu finns den inte och han vägrar allt annat, vi har testat manna och havregrynsgröt och sinlac, mackor, juice ,flingor och välling. Han bara gråter då han är jättehungrig och vägrar. Har någon nå´t tips på vad som kan funka???? Har varit i kontakt med Semper som svarar att det kommer ta några veckor tills gröten är tillbaka.
    Har ni testat att koka mannagrynsgröten med rismjölk? det gick hem hos min kräsna dam iaf, hade lite fruktpure till också då blev det ännu mer populärt.
  • Smulan1979
    KakanMakan skrev 2010-04-15 06:55:09 följande:
    Hej, jag har en fråga jag hoppas ni kan svara på. Är det farligt att värma Nutramigen (pulver+vatten) i micro? Det är ett helvete på nätterna när man först ska koka upp, sen svalna osv osv.  Jag behöver VERKLIGEN hjälp. (Mjölkproteinallergi).
    Kan inte svara på om det är farligt med micro, även om det väl inte borde vara det.

Men jag testade igår att blanda nutran med lite drygt hälften av vätskan. Sen hade jag flaskan i kylen. Värmde sen bara 1 dl hett vatten och blandade i då blev det lagom ättemperatur. Slipper man ju blandandet mitt i natten också
  • Smulan1979
    miniskrutten skrev 2010-07-19 19:49:02 följande:

Har nyligen fått konstaterat att vår lillkille på fyra månader har komjölksproteinallergi. För tillfället helammar jag, och har inget problem att hitta mjölkfria produkter till mig.

Men är däremot lite fundersam på vad som gäller ang produkter till honom sen när han ska börja prova att äta annat. Hur har ni andra gjort? Vad har ni börjat med? När kan man börja med ex. mjölkfri gröt? Vad fungerar istället för smör (det mjölkfria margarin jag hittat innehåller salt, fungerar det med olja)? Något mer man ska tänka på?

Har försökt leta runt på de sidor som tipsas om i tråden, men lyckas inte riktigt hitta rätt även om där står mycket bra. Är även lite fundersam på de råd vi får från bvc. Ska till barnmottagningen om ett tag och även få träffa en dietist längre fram, men just nu är det fördröjningar p.g.a. all semestrar...

Har för mig att semper ska ha en gröt från 4 månader som du kan börja med om du vill. Om du tänkt börja med gröt så tidigt, gröt från 6 månader finns flera tillverkare (finns på ica, coop t ex).

Men sen så är det ju enkelt att göra egen gröt - t ex havregrynsgröt med finmixad havre, mannagrynsgröt kokad på t ex rismjölk. Berika dem gärna med ersättning - som du troligtvis kommer få utskrivet senare när du minskar på amningen.

Vi började med olika rotfrukter, passerade och blandat med havregrädde (imat), olja eller mjölkfritt margarin (är ju helt okej att använda, bara man inte själv tillsätter extra salt). Kan ju prova er fram vad er kille verkar gilla.

Om du inte hört det sen tidigare så var mycket försiktig med sojaprodukter, för dig när du ammar och till pojken sen. Soja-allergi ligger väldigt nära mjölkallergi så om man ger sojaprodukter är risken stor att de utvecklar allergi även mot soja.

Bra att ni ska träffa dietist sen, de ger bra tips (iaf våran).
  • Smulan1979

Som de andra skriver så finns det köpegröt, man kan koka egen på finfördelade havregryn tex. (berika gärna med nutran då i så fall).

Jag gjorde smakisar på kokad mosad potatis, sen morötter, palsternacka, rotfrukt osv...blandade med olja eller mjölkfritt margarin.

Det är inte så svårt när man väl kommer in i tänket.

• Smulan1979
    Fossa skrev 2010-08-23 09:51:33 följande:
    Ska man sluta med soja även som ammande?
    Jag fick rådet av min dietist att inte äta soja, utom i undantagsfall. Just eftersom det är lätt för mjölkallergiska barn att utveckla sojaallergi.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar