• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Dalkulla74

Hej igen, jag ville bara säga att jag så klart inte dömer ut någon salva ni använder och menar att ni ska göra exakt som vi gjort, det är inte min mening. Jag ville bara dela med mig av de erfarenheter vi samlat på oss. Den salva som funkar och ger det resultat man är nöjd med finns ju ingen anledning till att byta bort . Vi smörjde med Minidermen i 4år och tyckte den funkade bra. Men A-derma har funkat bättre för oss så vi byter inte tillbaka.

• Blå Flygare
    Dalkulla74 skrev 2010-02-22 11:41:29 följande:
    Hej igen, jag ville bara säga att jag så klart inte dömer ut någon salva ni använder och menar att ni ska göra exakt som vi gjort, det är inte min mening. Jag ville bara dela med mig av de erfarenheter vi samlat på oss. Den salva som funkar och ger det resultat man är nöjd med finns ju ingen anledning till att byta bort . Vi smörjde med Minidermen i 4år och tyckte den funkade bra. Men A-derma har funkat bättre för oss så vi byter inte tillbaka.
    Vad kostar a-derma? Innehåller den mineraloljor?
    Har just filat fingrarna med nagelfilen, behöver någon bra kräm till händerna på mig själv... Grabbens kinder är inte så fina de heller, men långt kvar tills jag tar fram filen
  • Icis86

Jag ska nu under en månad äta mjökfritt då Lucas ska vänja sig vid den mjölkfria ersättningen, Nutra. Vi får se hur detta ska gå då han verkligen inte verkar tycka den smakar vidare gott =)
    Men jag har en fråga till er kunnande =)
    Vi var och handlade igår och då såg jag att det fanns mjökfri välling. Då undrar jag -
    Vad innehåller nutra som inte vällingen gör ?
    Måste man ge nutra eller annan ersättning eller kan man bara ge välling och annan mjökfri mat då Lucas nu är sex månader ?
    Hur mycket "fast" föda ska man få i honom varje dag ?

• Dalkulla74

Blåmyran: Svarar lite snabbt mitt i matlagandet A-derma kostar 200kr och ja tyvärr är det mineralolja i den även om den är havrebaserad. Men då det är den salva som funkar bäst så ska det mycket till innan jag byter bort den. Innehållsförteckningen står bara på bipacksedeln tror jag annars kan jag inboxa dig innehållet om du vill .

• Tibell

Oj jisses vad många olika salver det finns! vi får nog testa oss fram helt enkelt. Tack för alla tips!

• Kavat
    Dalkulla74 skrev 2010-02-22 11:16:34 följande:
    Loccobase (receptfria på tub) (ej repair) är en bra salva att ha i ansiktet så här i vintertid för den klarar kyla . Miniderm är vattnigare och blir därför kall och inte bra för ansiktet om man smörjt på morgonen och går ut snart efter det. Det finns en Locobase på recept som heter någonting med 3 bokstäver efter Locobase. Den har vi haft (säg vad vi inte haft ) men när eksemen kliar så kliar det mera av den för den innehåller något som svider lite.
    Locobase LPL innehåller mjölksyra som gör att den svider. (Mjölksyra = det som kan bildas i musklerna, har inget med mjölkprotein att göra. )
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-22 11:05:55 följande:
    Tack för era råd och tips. Då ska vi inte använda miniderm något mer utan byta ut mot Locobase och mildison! Smörjde hennes mage och rygg med miniderm idag på morgonen och nu är hon helt prickig..=( Gick tillbaka och tittade på de kort jag tagit på utslagen innan vi började med mjölkfritt och Oj vilken skillnad. Sådär illa är det absolut inte längre. Trodde först alla utslag var tillbaka igen..fick som sagt ta tillbaka det när jag tog en titt på bilderna. Vad fort man glömmer! Så mjölkfritt har absolut hjälp massa mot hennes utslag! Okej. Vi kör med Altheran ett tag till och se om det blir bättre. Idag är hon inte alls lika gnällid och missnöjd längre så det kanske har vänt och bara var en helt vanligt utveckligsfas hon gick igenom!
    Funderar lite. Är du helt ren när du smörjer in henne? Alltså nytvättade händer utan tvål med mjölk i?
    För min son reagerar på kontakt med ägg och vete/havre. Med andra ord, skulle jag ta i en smörgås och ta i honom får han eksem. Fast det räcker med att jag inte tvättar mig direkt innan jag smörjer in honom för tyvärr så finns det ju andra i familjen som äter havre och vete (dvs det finns i huset) och då går det inte att chansa här hemma i alla fall. Min son visade heller inte på pricktest på vete och då reagerar alltså han på endast kontakt.

Annars så låter det onekligen som att ni inte ska använda miniderm.
    Locobase Repair är både tjock (tar lite längre tid att smörja) och dryg och tyvärr dyr. Men den räcker ändå rätt länge och är så väl värt pengarna.

När vi ändå pratar salvor. Vi har en salva som heter Protopic till vår son. Motsvarar kortison3 men innehåller inte kortison alls. Dock får den inte användas i solen. Endast receptbelagd och svindyr, men som sagt väldigt bra!
  • Tibell

Finns det tvål med mjölk i ??!! Hade inte en susning om att det fanns!

Vi försöker vara nogranna med att tvätta händerna när vi tex ska göra en flaska ersättning till henne eller smörja henne. Hennes pappa är dock inte lika nogrann eftersom har inte riktigt tror på att hon är allergisk. Han har flera gånger hållt/ätit tex choklad och sedan pussat henne eller givit henne nappen han precis hållt i. Så riktigt super noga är vi nog tyvärr inte!

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar