• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Pokergirl

Läser i tråden med stort intresse, vilken kunskap ni har och så mycket jag inte tänkt på.

Har en fundering. Cornelia äter Nutramigen nu, men kräks något så helt otroligt mkt, mest troligt outvecklad magmun men i en annan tråd fick jag tipset om att testa annan ersättning och se om det är Nutran som spökar. Hur pass snabbt tror ni man skulle se effekt om man testade annan ersättning? Funderar på om jag skulle köpa en burk Profylac och se om hon kräks lika mkt men frågan är om det krävs mer än en burk.

* * * Älskade Cornelia 091030 pokergirl.blogg.se * * *
  • Emmis87
    Tibell skrev 2010-02-23 20:32:53 följande:
    Min dotter hade, precis som din son, både utslag i ansikte och på kroppen. Nu efter lite mer än 2 veckor med mjölkfritt är de nästan helt borta. Men vi har varit tvunga att smörja titt som tätt!
    Okej. Men vad använde du och smörjde med?
  • Icis86
    Lalalong skrev 2010-02-23 19:48:39 följande:
    Hej på er!Hoppas det är OK att ställa lite frågor här... Har en flicka på 5 veckor (äter bara ersättning) som är missnöjd för det mesta. Hon kan skrika länge länge, och krånglar sig då väldigt mycket. Oro i hela kroppen lixom. Vi har gett henne Minifom, men det blev bara värre. Vi ger henne nu Sempers magdroppar, och det har blivit lite lite bättre. Ibland när hon äter så tar hon flaskan, suger några tag släpper sen och skriiiiiker, och börjar om. Så håller hon på till flaskan är slut... De senaste dagarna har hon börjat basja vatten! Vi byter uppemot 10 bajsblöjor om dagen och det ser bara ut som hon kissat, men att det är bajsfärgat. Och det luktar bebisbajs. Hon kräker också, men inga jättejätte mängder... bara ofta! Min man var på BVC i går, det var läkankontroll också och vi tog upp detta för jag blir lite orolig över mjölkallergi. Men hon hade gått upp 140 gram på en vecka så de trodde inte alls det. De tyckte det var lite bekymmersamt att hon var så pass lös trots att hon äter ersättning, men eftersom hon kissar (kissade på skötbordet där ) så är hon inte uttorkad så då var det inget att bry sig om. Är det verkligen så enkelt att man kan säga att eftersom hon går upp normalt är det inte mjölkallergi?Vad har ni för erfarenheter kring detta?
    Hej !

Min som har gått upp hela tiden och ganska mycket dessutom, men han hade ALLA symtom som fanns när det gäller allergi.
    Lita på dig själv tycker jag, känner du att något är fel så begär pricktest m.m (fast det kan ibland inte visa något) testa med mjökfri kost tycker jag.
  • Tibell
    Emmis87 skrev 2010-02-24 08:32:06 följande:
    Okej. Men vad använde du och smörjde med?
    I början när de var ilsket rött smörjde vi med mildison! Sen har vi använt miniderm men den tålde dottern inte utan blev bara värre. Nu har hon locobase och än så länge ger jag tummen upp för den!
  • lightfish
    Tibell skrev 2010-02-24 09:08:30 följande:
    I början när de var ilsket rött smörjde vi med mildison! Sen har vi använt miniderm men den tålde dottern inte utan blev bara värre. Nu har hon locobase och än så länge ger jag tummen upp för den!
    Vad bra att Locobasen hjälper {#lang_emotions_smile}

Jag säger samma: Mildison (morgon och kväll tills det börjar bli bättre och sen bara kväll ett par dagar efter det) och sen ca 1 timme efter du smörjt med Mildison smörjer du med Locobase för att återfukta huden. Locobase bör du fortsätta med även efter uslagen försvunnit för att undvika torr hud nu när det är så kallt. Tänk på att inte smörja i ansiktet för tätt inpå  när ni ska ut; då fryser det....
  • Tibell
    lightfish skrev 2010-02-24 09:15:11 följande:
    Vad bra att Locobasen hjälper Jag säger samma: Mildison (morgon och kväll tills det börjar bli bättre och sen bara kväll ett par dagar efter det) och sen ca 1 timme efter du smörjt med Mildison smörjer du med Locobase för att återfukta huden. Locobase bör du fortsätta med även efter uslagen försvunnit för att undvika torr hud nu när det är så kallt. Tänk på att inte smörja i ansiktet för tätt inpå  när ni ska ut; då fryser det....
    Ja den hjälper kanon bra. Hennes torra hud är som bortblåst =) Och utslagen syns knappt sen vi tog bort tvålen. Kan fortfarande inte begripa varför de skulle ha mjölk i tvål! Tur att ni finns och kan hjälpa en lite smått förvirrad mamma =)
    Men nu vet vi ju med säkerhet att det är mjölk hon inte tål i allafall. Läkaren skulle ringa på fredag om provsvaren. Men med våran vanliga otur kommer allergin inte visa sig där och vi kommer inte bli betrodda.
    Jag bor i en väldigt liten by och kunskapen om allergier är lika med noll.
    Men vi kommer stå på oss och kräva hjälp från dietist och ersättning på recept.
    Tänker inte provocera igen..även om läkaren antagligen kommer propsa på det!
  • Tibell
    lillasysteryster skrev 2010-02-24 10:16:33 följande:
    älsklingen87: VIlken tvål var det ni hade?
    Palmolive milk and honey!
  • Lalalong
    Icis86 skrev 2010-02-24 09:08:20 följande:
    Hej ! Min som har gått upp hela tiden och ganska mycket dessutom, men han hade ALLA symtom som fanns när det gäller allergi. Lita på dig själv tycker jag, känner du att något är fel så begär pricktest m.m (fast det kan ibland inte visa något) testa med mjökfri kost tycker jag.
    Tack!

Idag jag ska jag köpa en burk Nutra på apoteket. Men hur gör man med övergången? Kan det funka att byta rakt av eller måste man blanda Nan och Nutra?
    Eftersom den är så pass dyr utan recept så vill man ju inte slösa alldeles för mycket på den för ska man blanda ut den med NAN som det är mjölk i så är ju den tiden man blandar egentligen helt bortkastad i perspektivet av att man ska testa mjölkfritt...
    Klara 060504, Alva 100117
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar