Inlägg från: shoreline |Visa alla inlägg
  • shoreline

Mjölkallergitråden - bebisar

Hej!

Hoppas det är okej att jag hoppar in lite här.. Min son är 4 månader och vi fick precis veta att det troligtvis är så att han är mjölkproteinallergiker. Vi har fått remiss till barnkliniken för lapptest eller vad det nu hette. Ska börja ge honom mjölkfri ersättning i dag. Vilken sort rekommenderar ni, profylac eller nutramigen? Vi har precis börjat ge smakisar till honom men jag kom av mig lite då jag inte riktigt vet vad olika saker innehåller. Tycker att innehållsförteckningarna är lite svåra ibland. Vad kan man ge för gröt? Innehåller risgröt mjölk? Många frågor som snurrar i huvudet nu!

• shoreline

Tusen tack för alla tips och råd Amulett! Har en liten fråga till... Sambon var på apoteket och köpte Nutramigen och när vi öppnade burken upptäckte vi att det inte fanns något mått. Får man med sig det från apoteket eller är det samma som typ till NAN?!!

• shoreline
    Miralicia skrev 2010-02-15 21:44:44 följande:
    Det är ett mått med till varje burk, men det har nog hamnat en bit ner i burken under lite pulver, så gräv lite så hittar ni nog det. Det är inte samma typ av mått som till Nan
    EL I skrev 2010-02-15 22:16:41 följande:
    det brukar ligga rätt långt ner många ggr.. så som nån sa...gräv så hittar ni det!
    tack! Det är upphittat nu!:)
  • shoreline
    Pokergirl skrev 2010-02-16 08:47:38 följande:
    Om nu nutra förbättrar så se till att få recept från BVC. Då betalar ni 20 kr per burk istället för 200 kr. Vi gick och köpte burkar några gånger innan vi fick vetskap om att man kunde få detta på recept.
    Jaha! Okej, tack det ska jag komma i håg. Kan man göra med nutra som med annan ersättning, alltså ställa in kokt vatten i kylen och använda senare. Eller är nutra känsligare?
  • shoreline

Min son vägrade ersättning med nutra i... o jag smakade själv o måste säga att den verkligen smakar illa! Hur sjutton ska man göra?! Socker vill jag inte blanda i, bröstmjölk har jag knappt nån och blandad ersättning dög inte.

• shoreline

Hejsan!

Skrev här för ca 1 månad sen om min son hade misstänkt mjölkproteinallergi. I dag har vi gjort pricktest och det blev en liten reaktion på mjölk. Sjuksköterskan som gjorde testet menade att vi skulle väga för och nackdelar med att ge mjölkfritt då sonen endast har besvär i form av milda eksem som kan smörjas bort. När jag frågade om alternativ på modersmjölkersättning sa hon att vi kunde ge välling istället då det var samma sak (sonen är 5 månader och ammas ej).. Hon verkade ha mycket dålig koll. Min fråga är nu: Om vi fortsätter att ge sonen "vanlig" mat/ersättning, kan man då "provocera" så att allergin blir värre?!!! Vet ju varken ut eller in nu!

• shoreline
    Kavat skrev 2010-03-12 19:22:00 följande:
    Äter din 5 månaders bara välling i stort sett så har andras dietister sagt att den mjölkfria vällingen inte är helt fullgod att ge till alla mål. Det är däremot Nutramigen/Profylac m.fl Så det är inte samma sak. Sen är det skönt att kunna göra egen gröt och välling och ha i det man har behov av och ändå får de i sig det de behöver så länge man har Nutra/Profylac. Många använder risdryck, havredryck samt någon sorts mjöl som maizena majsstärkelse till en början och sen kan man göra på en massa olika sätt. Däremot så är det kanske lättare att ge mjölkfri välling för att man slipper blanda med "förtjockning" framöver. Så det bästa om du frågar mig, är att kunna ge både ock. Hur vet ni att han inte har några andra symtom än just eksem. Magont, grinig, sömnstörningar, diarré osv? Har ni testat helt mjölkfritt och provocerat? Jag tycker det är så svårt med bebisar och mindre barn eftersom de inte kan säga hur de mår. De vänjer sig ju tyvärr vid smärtor och kan ju säga vad som är fel även om de är onödigt griniga osv. Så ja, det är väl en sak ni får bedömma själva. Om ni kan hitta en gräns där ert barn inte har ont så säger ju vissa läkare att det är det bästa. Men hur hittar man den gränsen, utan att gå över, på en sån liten?
    Ja det kan vi ju inte veta till 100%.. Har dock inte märkt av några tendenser till magont, grinighet eller sömnstörningar. Det enda är just eksemen. Men spom sagt är han ju så liten och kan ju inte tala om ifall han har ont. Och det gör ont i mig att ens tänka tanken på att han skulle ha ont i onödan. Känner att jag fick flera frågor än svar av den här sjuksköterskan. Borde man inte få träffa en dietsit eller så? Vi köpte Nutramigen på eget bevåg men sonen vägrar den. Är det så att det är bäst att fortsätta ge livsmedel med mjölk om dom inte lider av det eller vad? Jag känner mig så förvirrad!!
  • shoreline
    Smulan1979 skrev 2010-03-12 19:26:01 följande:
    Vad konstigt hon sa om välling. När vi var hos dietist så sa hon att vi var tvungna att göra välling på nutra eftersom den mjölkfria vällingen (som säljs i handeln) inte kan ersätta mjölk näringsmässigt. Om det var mjölkfritt ni tänkte på? Men är rätt säker på att ersättning INTE är samma som välling oavsett mjölkfritt eller ej. Så fort jag drog ner på amningen så skulle jag få nutra utskrivet så att man kan göra gröt, välling och berika mat så att hon kan få i sig allt hon behöver. Vågar dock inte säga något om ni kan förvärra allergin med mjölk.
    Ja visst är det konstigt? Välling kan ju inte ersätta modersmjölksersättning. Hon kände verkligen osäker på det mesta.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar