Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Vem var det som bara reagerade på mjölk med astma och förkylningar? Jag började ge mjölkgröt mm för ca en vecka sedan och i början gick det bra men nu blir han allt mer tjostig och slemmig. Han verkar inte förkyld heller så jag ser inte varför han annars skulle bli slemmig. Men kan det ta så lång tid om det bara är med astman han reagerar? Med andra symtom vet jag det kan ta tid, men just med andningen... Mjölk är ju alltid slembildande, men visst ska väl astmabarn också kunna äta mjölkmat??

• Blå Flygare
    Amulett skrev 2010-02-16 10:18:55 följande:
    Hittade en ny produkt (som iaf inte jag sett tidigare) i allergihyllan på ICA Maxi idag. Matlagningsgrädde baserat på ris (ekologiskt). Kan ju vara bra att få alternativ till havregrädden ibland. Isola Bio Riskräm heter den. Innehåller: vatten, ris, solrosolja, carobmjöl och havssalt. www.gustatus.se/Glutenfriavaror.htm (den som visas högst upp på bilden). Någon annan kan säkert svara på eventuella risker med carobmjöl
    jAG HAR TESTAT DEN, OCh den är faktiskt helt värdelös. Den blir som slemmigt vatten när man kokar den så den bidrar varken med smak eller textur som grädd-ersättning.
  • Blå Flygare
    Icis86 skrev 2010-02-16 12:31:04 följande:
    Idag var vi hod barnläkare på sjukhuset och hon tyckte (som visagt i en månads tid) att det ser ut som om man är överkänslig mot mjökprotein. Så idag ska vi pröva med nutra, hur tycker ni man ska göra första gången - har hört att det inte smakar vidare bra, ska jag blanda ut det med bröstmjölk först eller med socker som jag hört en del gjort till en början ? Äter man lika mycket ersättning som bröstmjölk ?
    Tillverkaren rekommenderar i första hand att man blandar ut den med bröstmjölk vid introduktion, och om man inte kan det socker ist.
  • Blå Flygare
    LovisaTilda skrev 2010-02-17 18:51:21 följande:
    Hej allihop! Är lite fundersam...var och handlade härom dagen och skulle köpa mjölkfritt flytande margarin. Carlshamns ska ju vara mjölkfritt och enligt vad jag kan utläsa på baksidan så är det bara baserat på vegetabiliska råvaror... blev dock chockad när jag kom till Coop och skulle köpa flytande igen. Då hade de ett annat flytande margarin  (också från Carlshamn men med blå etikett, den andra hade orange etikett) borta vid allergisektionen som det stod MJÖLKFRITT på...så nu börjar jag undra om det jag tidigare har köpt har innehållit mjölk?! hmm...som sagt, blir fundersam... ngn som vet?!
    Försöker kolla innehållet om det är mjölkfritt, men carlshams sida med produkter funkar inte. Men det är inte ovanligt att det finns margariner utan mjölk i som inte är märkta mjölkfrit. För att det ska mäkas mjölkfritt måste det tillverkas i en fabrik utan mjölk och vara särnärmärkt till livsmedelsverket. Vågar man köpa andra produkter utan mjölk som tillverkas i fabriker som hanterar mjölk går det också bra med såna margariner, men har man ett barn som reagerar kraftigt på spår av mjölk och kanske på nutra o dyl så är mjölkfritt helt klart att föredra!
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-02-17 22:18:32 följande:
    Hejsvejs...jag igen! Dottern mår som sagt kanon nu utan mjölk! Men det är ändå en sak ni kanske kan hjälpa mig med. Utslagen har praktiskt taget försvunnit helt! Men nu ikväll blev de röda och torra igen..dock inte så ilsket som förut. Dessutom har hon varit gnällig och svårlagt idag. Men jag vet ju att hon inte fått i sig någon mjölk eftersom hon äter Althera! Jag förstår ingenting =( Är hon kanske bara i någon utvecklingsfas ?! Förklarar iofs inte de röda utslagen. Blir otroligt tacksam om någon av er har någon idé!
    Har hon badat idag? Bara att huden blir varm och lite torr kan få utslag att plödsligt se ut att eller bli värre. Jag var alltid tvungen att smörja bort eksemet med mildison för att det skulle försvinna helt och inte bara sluta vara rött.
    Annars kan det vara något annat i kosten, hon äter väl lite smakisar.
    Eller att hon reagerat på något kontaminerat (gissar att ni ffa har några mjölkprodukter hemma som maken/du äter och får på händerna och  tar i henne eller ger henne en puss efter yoghurten eller tappar en smula på golvet...)
  • Blå Flygare

Vad tror ni? Är jag hypokondrisk eller ska vi utesluta mjölk?

-Mjölk introducerades vid 6 mån när han var lite förkyld. Den förkylningen gick aldrig över utan blev värre och till slut fick vi astma konstaterad.
    -När han äter bara lite mjölk i maten har han astman under kontroll om han medicineras starkt.
    -Vi har börjat ge mycket mjölk nu och första dagarna gick det bra, men han blev lite slemmig vilket han inte var innan när han bara fick lite burkmat med mjölk i. Men efter en vecka fick vi ge allt mer airomir, några ggr/dag mot ingen innan.
    -Han tok-kräktes 2 ggr nu i måndags också, ca 1 v från mjölkökningen. I onsdags (igår) lös i magen. Magsjuk?? Ingen feber, glad förutom innan han åt (ammades) just innan kräkningarna. Ochså tagit airomir innan och då kan de ju kräkas av att slemmet löses upp, men då borde han inte vara lös i magen?
    -Han tar inte vanlig välling, men gärna nutra-vällingen. Avundsjuk på S när hon dricker den! Men gröten föredrar han mjölkiga sorten framför EnaGo. Men nu kinkar han med all gröt...
    -Han går upp bra i vikt men krånglar med maten, ammas mest.

Så nu har jag fått stakat upp det så kan jag ringa barn också.

• Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-02-18 15:56:21 följande:
    Ja, du har ju ingen mjölkprotein i din mjölk, så varför inte testa utan, som vi så fint brukar skriva till alla andra som är tveksamma. Min dotter vägrade ju också välling och som vi försökte.. Så de är inte dumma de små liven. Jag hade testat helt klart, du har ju också mycket lättare de flesta andra att testa.
    Det som tar emot är att han gillar mjölkgröten bättre än den andra och främsta målet nu är att få honom att sluta amma eftersom jag snart ska börja jobba. Han äter bara bra (nja, en halv burk) av tre sorters burkar - det är mjölk i två av dem.

Men idag slemmade han igen vid maten igen, andra ingridiensen mjölkpulver... Men gröten gick bra imorse? Den är väl en dosfråga...

Nu har det i alla fall kommit nya gröter så jag kan ju köpa hem annan än EnaGo. Maken kommer bli knäpp på mig! Det står redan tre öppnade paket på bänken; EnaGo, mjölkgröten och ett felköp (mjölk) som han inte heller gillade. Undrar hur lång tid man bör testa? Nåväl, läk var borta till på onsdag så först då får hon meddelande om våra bekymmer och kan välja om hon vill klämma in någon telefontid inom närmsta månaden fast det inga tider finns...

Ska ringa bvc med, men de kan inget om allergi. Bara för att få allmänna tips om maten. Känner mig desperat!
  • Blå Flygare
    lightfish skrev 2010-02-22 11:20:07 följande:
    Jag får Locobase på recept, de tillsätter ett ämne och vips så ingår det i högkostnadsskyddet vilket vi föräldrar med eksem och allergibarn behöver så väl...(vissa saker är galet dyrt utan...). Min W blev irriterad i huden av Minidermen, såg ut som han hade bränt sig och han verkade aldrig glad av att bli insmord av det.. Det händer inte med Locobase, han verkar njuta av att slippa det torra och huden ser bra ut på en gång (förutsatt att vi inte är inne i en eksem period). Ni med eksem barn: Vad använder ni för tvätt/sköljmedel? Här är det Neutral och Comfort sensitive (den enda som inte stinker kemikalier..)
    Väldigt begränsat med eksem men svarar ändå; Neutral för det mesta (annars grumme eller dyl, aldrig parfym i och så), aldrig sköljmedel. Sen vi slutat med sköljmedel fattar jag inte varför vi hade det innan. Kläderna blir ju inte mjukare av det, men aningens mer skrynkliga bara. Däremot blir de hårda av att använda för mycket tvättmedel så det har vi dragit ner på! Bäbiskläder tumlar vi, det blir ju mjukt. Hade vi behövt mjukhet hade jag kollat extra efter det när jag köper kläder och kollat så det tål tumling. Att stryka är inget alternativ här hemma
  • Blå Flygare
    Dalkulla74 skrev 2010-02-22 11:41:29 följande:
    Hej igen, jag ville bara säga att jag så klart inte dömer ut någon salva ni använder och menar att ni ska göra exakt som vi gjort, det är inte min mening. Jag ville bara dela med mig av de erfarenheter vi samlat på oss. Den salva som funkar och ger det resultat man är nöjd med finns ju ingen anledning till att byta bort . Vi smörjde med Minidermen i 4år och tyckte den funkade bra. Men A-derma har funkat bättre för oss så vi byter inte tillbaka.
    Vad kostar a-derma? Innehåller den mineraloljor?
    Har just filat fingrarna med nagelfilen, behöver någon bra kräm till händerna på mig själv... Grabbens kinder är inte så fina de heller, men långt kvar tills jag tar fram filen
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar