Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-03-04 19:46:51 följande:
    Hon är 4 månader. Och vi ger endast några skedar gröt. Det mesta vi gett är ½ portion. Nu vill hon inte ha gröten överhuvudtaget =( Jag hoppas och tror att det är precis så som du säger. Att hennes tarmar är lite för omogna för att klara gröten! Vi gör nog ett uppehåll nu. För sådana här dagar vill jag inte ha något mer!
    En halv portion låter som väldigt mycket för en så liten. Man rekommenderar att börja med smakisar vid 6 mån, och visst är vissa barn är redo tidigare än andra men om hon varit dålig i magen länge så är nog hon inte det barnet. Vi var uppe i en halv portion när vi gett gröt som smakis i över en månad. ½ tsk är bra att börja med och sen sakta öka.
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-03-04 20:45:15 följande:
    Nu var det dock inte en halv hel portion utan en halv smakportion. Fast det kanske är mycket ändå?! Typ 1/4 dl vatten och 1 msk pulver. Aja..hur som helst lägger vi det på hyllan ett tag nu. Hon älskade gröten och hade utan problem kunna äta ännu mer men där satte jag stopp =) Tror det får dröja innan vi testar igen! Frågar igen! Hur länge brukar eksemen sitta kvar efter en reaktion ?! Dottern har som sagt fortfarande eksem efter sin reaktion som kom i måndags eller tisdags! Är ju helt ny på det här så jag vet inte riktigt hur länge det brukar sitta i!
    Ah, det var ju lite mindre då förståss.
    Vi har alltid fått smörja bort eksem med mildison för att få bort det. Det mesta jag testat att inte smörja är 3 v, men när det inte gått bort efter det har jag tagit mildison och då har det varit borta inom en vecka.
  • Blå Flygare
    Winglur skrev 2010-03-07 10:48:35 följande:
    Först en droppe, sen 1 krm, sen ½ tsk sen 1 tsk är ett bra schema för de minsta/känsligaste. Vassle är bara den ena gruppen proteiner i mjölk, hon kan ffa vara känslig för kasseinerna (som det bara finns rester/spår av i vasslepulver).
  • Blå Flygare
    loujac skrev 2010-03-07 16:28:38 följande:
    Ni som gör egna test där hemma, finns det någon utförlig förklaring någonstans på hur man gör detta? eller orkar någon förklara?
    Kavats blogg om det är lapptest du undrar om.
  • Blå Flygare
    Winglur skrev 2010-03-07 20:19:36 följande:
    Men jag tänkte på en sak, många som varit allergiska kan ju äta mat med mjölk i, men inte dricka mjölk, men när man provocerar, så "dricker" dom ju mjölk, inte så mkt då men ialf, hur vet man om dom klarar i maten, men inte att dricka? :S
    Vi provocerar i maten, har aldrig varit tal om annat till dottern. Jag har dock fått instruktioner med att börja med smör och inget om att det ska vara tillagat. {#lang_emotions_undecided}
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-03-08 15:30:15 följande:
    De på siderna är märken efter plåstrerna ( tydligen reagerade hon på dem ) och det i mitten är vete Det på siderna är plåstret och det i mitten är soja!! Hur skulle ni tolka dessa ?! Eftersom det endast är 6 timmar sedan jag tog bort plåstrerna kan jag kanske pusta ut ?! Att hon blivit röd av att ha något emot huden ?! Eller kan det ens räknas eftersom hon endast hade på sig dem i 16 h? Förutom att det är rött ( rödare i verkligheten ) är det också prickigt. Vet inte om det kan göra någon skillnad!
    Man måste ha en kontrolllapp som man inte har något i (nja, ska vara cellulosa-gröt) för att se om det är ämnet eller fuktighet/plåster de reagerar mot. Läser av gör man 24 timmar efter att plåstrena tagits bort.
  • Blå Flygare
    Winglur skrev 2010-03-07 20:51:54 följande:
    "Ok, är din dotter väldigt känslig?

Men i maten, ska jag ha i lite mjölk i gröten isåntfall?
    Eller kan jag blanda med hennes mat, (hon äter inte särskilt mkt gröt),
    eller måste jag laga mat gjord på mjölk då?

Vem sjutton ringer man för att få hjälp med sånt här?
    Barnmottagningen? Allergikonsulent?
    Vi har ju ingen diagnos på dottern, vi har satt den själva..."

Hon är inte väldigt känslig. Reagerade på kontamination som bäbis men inte längre.
    Poängen med att ha i mat är att mjölken ska tillagas. När man börjar med bara lite kan det vara lättast att baka en sockerkaka med mjölk i och så ge små bitar av. Alt att steka maten i smör.
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-03-08 17:53:52 följande:
    Jag ser också ut så efter jag haft plåster. Antar att hon ärvt det från mig!! Så jag ska läsa av efter 24h trots att de bara satt på i 16h?? Nu efter 9 h är hon fortfarande ilsket röd där plåstrerna suttit..lillstumpan! Den röda cirklen där vete satt sitter fortfarande kvar..något mattare i färgen. De andra är helt borta! Men om hon endast är lite lite röd och har lite knottror i morgon där vetet satt kan jag räkna det som en negativ reaktion..trots att hon ser ut som hon gör idag ?! Vore ju toppen i såfall!!
    0 = ingen reaktion alls
    1 = enbart rodnad
    2 = rodnad + palpabelt (dvs lite skrovligt)
    3 = eksemreaktion

Reaktion 0 & 1 = negativt
    Reaktion 2 & 3 = positivt
  • Blå Flygare
    saffe skrev 2010-03-08 20:26:01 följande:
    Får man fråga vilka ämnen ni testade henne mot? Har varit och gjort lapp-test på yngsta dottern idag i Linköping. Vi testar mjölk, ägg, vete, havre och soja. Så med kontroll-plåstret blev det 6 "koppar". Såg att din dotter hade 9?
    mjölk, ägg, soja, havre, vete, korn (eller råg??) och en negativ. Sen vet jag inte vad den 8e var för något (hon har 8 st), undrar om det inte var att hon satta soja två ggr för hon tappade kletet ur den första? Minns inte, det var ju två år sen.
    Min dotter visade inget på test, men via långa utdragna provoceringar (långsamma reaktioner med diffusa symtom) har ändå visat sädesslagsallergi. Mjölk och ägg var uteslutet sen innan då det visat tydligt på provoceringar innan.
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-03-08 20:52:15 följande:
    Råg, är jag rätt säker på.
    Hittade just detta:
    Mjölk o ägg i de översta. Soja i den "dubbla" och sen vete, havre, råg.
    Bildtext till de avtagna lapparna. Allra överst var kontrollen.
  • Blå Flygare
    Winglur skrev 2010-03-08 21:08:31 följande:
    Jag pratade med en dietist idag, 
    hon sa att iom att jag ammar ett åar gånger/dygn, så ska jag äta mat gjord på mjölk i en vecka, sen vila. Och om hon inte reagerar så ska vi börja ge henne mjölk i maten.
    Det blir lite halvdrygt med tanke på att hon precis har börjat äta samma mat som oss, 
    jag lagar ju till henne och mig samtidigt, vilket har fått mig att äta på dagarna.
    Frågan är om det går lika bra att jag äter macka med vanligt smör och salami på till frukost och mellis, eller blir det för mkt/lite?
    Förstår din sits, är i samma med sonen och ägg. Men det får bli mellis med sånt i ist. En macka, kaka, godis... Finns så mycket med mjölk i Sen kan man gå på med en tallrik fil eller så så det blir lite regält innan man ger barnet själv. Så hade jag gjort.
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-03-09 10:47:23 följande:
    Pratade med sjuksköterskan idag! Jag sa som det var att eksemen kommer titt som tätt. Men de står fortfarande fast vid atopisk eksem och att det blir så då! Men idag är hon jätte fin i hyn. Har tvättat händerna som en galning så det kanske var så att hon fick mjölk på sig ?! Hur som helst nämnde jag det med både katt, ägg, damm och kvalster! Men hon sa att kontaktallergi är jätte ovanligt och hon trodde inte så var fallet ( då måste jag vara ovanlig.. jag reagerar med eksem via kontakt på tomat, damm, kvalster och gräs ;) ). Och hon sa att de inte pricktestar djur fören de är i skolåldern! Men men. Är det så nu att utslagen kommer tillbaka igen ska jag ta upp det med läkaren jag ska träffa på torsdag!
    Och barn får inte pollenallergi innan skolåldern heller, men vår läk lyssnar på oss så vi fick pricktestat det nu vid 3 år, och visst fick hon en stor blaffa av det! (När hon var ett år reagerade hon med prickar vid kontakt av gräs och vid två år med hösnuva, vid tre med överjäklig hösnuva trots stark medicinering)
    Men steg ett är att få bort ALL mjölk och se om det gör att eksemet försvinner. Gör det det så behövs ju inte de andra testerna.

Jag måste med vara väldigt ovanlig, för jag reagerar mot kontakt av morot.
  • Blå Flygare
    mimpen skrev 2010-03-15 21:46:41 följande:
    Wienernougat. Jag hittar inte det på affärerna! Har letat som en tok på ica och snabbkollade på konsum senast. Är det någon slags ovanlig produkt eller vad??? Eller är jag bara blind?
    Jag har köpt på coop ibland, men när jag tänker efter så är det bara ibland jag ser och då köper jag. Brukar vara i samband med jul... De kanske bara tar in sån då? Om med lite tur till påsk med
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-03-16 20:29:00 följande:
    Nästa helg är det dags för dop! Vi har tänkt att göra allt mjölkfritt för att slippa utsätta Bella i onödan! Vi har tänkt göra pastasallader..krämiga sådana! Men vad kan vi använda istället för cream freish?! Tack på förhand!
    Mjölkfri pesto! Hittar inte den sort vi hade nu i helgen, men här finns ett gäng: www.goodstore.se/catalog/advanced_search_result.php&x=0&y=0
  • Blå Flygare
    Saaaraa skrev 2010-03-17 09:53:09 följande:
    Tack för svaren!  Bytte precis en blöja, och medan han låg naken bajsade han. Det sprutade ut gult, skumaktigt vattnigt bajs.Så ska det väl inte se ut?
    Nej, så ska det inte se ut Vattnigt är helt ok, senapsgult är den normala färgen. Men skumma ska det inte göra. Typiskt för mjölkallergi. 20 ggr/dag är också väl mycket. Var 14e dag till 14 ggr/dag är normalt enl bvc här. Bajsigt vatten 20 ggr/dag kallade bvc för diarée och visade sig bero på fiskallergi. Grönt var bajset, och det blir det när maten passerar för snabbt genom systemet. T.ex. pga allergi - kroppen vill göra sig av med det den inte tål så snabbt som möjligt.

Kolik är bara ett samlingsnamn för "missnöjd/skrikig bäbis", och det kan ha olika orsaker; matallergi, omogna tarmar, gasig av gasbildande mat ...
  • Blå Flygare
    EL I skrev 2010-03-18 08:58:57 följande:
    Tredje natten utan att vakna för lillplutten ingen välling på 3 kvällar och då har han sovit Ska försöka hitta nåt bröd som inte är vete i och se om det gör nån ytterligare skillnad. I går bajsade han 7 ggr. Vet inte omdet var att han fick i sig 1 tsk yoghurt eller om det beror på att vi tagit bort en hel del vete. I vanliga fall får han ju främst ont i magen av mjölk och det had ehan inte i går/natt så det tyder ju inte på att det skulle vara pga mjölken. Han tål ju en liten mängd mjölk, typ 1 tsk utan att det blir nåt..
    Vad skönt ändå att han börjar må bättre. Min tjej som inte tål sädesslag tål ändå vetestärkelse. Här på fl verkar hon vara ovanlig med det, men enl. dietisten är det den vanligaste att som sädesslagsallergiker faktiskt tåla det. Vi köper Frias rostbröd, de är det inget mjölk i, och de är goda. Köper en vit och en halvljus sort, finns säkert många mer av deras som funkar men dottern äter inte brödkanter så då är rostbröd bättre än frallor
    Wasa gluten-och laktosfria knäcke funkar, det är det bröd som oftast finns om man äter ute också. Det är ett helt ok knäckebröd.
    Frasbröd finns ett par sorter. Oldanas risbröd är naturligt glutenfria, medans deras majsbröd och frasbröd innehåller vetestärkelse.
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-03-18 16:42:22 följande:
    Har också gröten med de datumet hemma..2 förpackningar dessutom! Hur gör man med dessa då?! Går man tillbaka till apoteket med dem?! Tur att dottern bara äter smakisar än så länge!
    "Konsumenter som så önskar kan returnera ovan nämnda produkter till sin butik eller kontakta Semper Konsumentkontakt på telefon 020-62 20 00."

{#lang_emotions_throwup}
  • Blå Flygare
    plura skrev 2010-03-19 14:34:12 följande:
    Tack för alla råd. Ja, jag tror verkligen att ni i den här tråden är mer kunniga på området än bvc. Där sa de att sonens eksem var hormonplitor. När vi sen var på barnmot. med sonen (pga av rs-virus -han fick inhalera) så sa läkaren där direkt "oj vad eksem han har vad beror det på" Ehh jag vet inte sa jag och kände mig som en riktigt dålig mamma. Nu har jag kollat igenom vad vi har hemma och köpt till lite annat. Så nu kan jag sluta med mer än bara den synliga mjölken. Sen har vi tid med dottern (2år) till barnmot. för att just kolla ev. allergi, intolerans. Hon har nämligen "droppat" på både vikt och längdkurvan (maken är glutenintolerant)   När vi ändå är där tänkte jag fråga och rådgöra lite mer med dem ang. sonen.
    Kollade de gluten på henne? Vid celiaki kan man ju reagera på laktos och därför bli bättre på mjölkfritt, viktigt att kolla gluten det inte är något sånt som missas ist
  • Blå Flygare
    Fåret Shaun skrev 2010-03-25 12:58:23 följande:
    Måste fråga en sak. Jag har hela tiden trott att min fis är lite känslig pga att han får lite rännskita och magknip av mjölk. Igår sa någon att om man misstänker redan första två veckorna efter förlossning att det är mjölkallergi är den rätt kraftig. Men jag kan inte förstå med när man upptäcker den har att göra med hu mycket känslig man är.
    Kan ju vara för att om den uppstår tidigt är det ett tecken på att den kommer bli starkare? Eller att barnet har symtom på magont redan när de ffa har massa "må-bra-och-smärtstillande-hormoner" i kroppen (sitter i i 2 veckor efter fl) måste de ha rätt kraftiga symtom?
    Jag vet inte, jag har aldrig hört det innan.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar