Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Tänkte uppdatera ang mina funderingar på A med astman. Han blev ju sämre ca en v efter mjölk"intro", vilket är lite lång tid. Han var då alls inte förkyld, men nu på ett par dar har han blivit det. Det har också S, och hon precis som A blev sämre i astman INNAN förkylningen märktes något. Så jag känner att jag kan stryka alla misstankar om mjölken nu. Samtidigt hade det varit skönt om vi bara kunnat ta bort mjölken så skulle astman bli bättre - känner vi medicinerar hur mycket som helst.

• Blå Flygare
    Dalkulla74 skrev 2010-02-22 21:53:46 följande:
    Blå myran: Intressant iaktagelse om astman INNAN man märker förkylningen (och va skönt för er att det nog då inte är mjölken ). Det är lika med Martin och hans eksem har vi märkt, de blossar upp och vi funderar febrilt över vad han kan ha ätit som orsakat det och sen en två dagar senare så kommer förkylningen i någon form. Atopiska bekymmer är både eksem och astma om jag inte minns fel så det kanske inte är så oväntat ändå att de märker av dagsformen och det visas med astma/eksem så där innan vi fattar att det är förkylning som orsakar det.
    Vad bra du säger det med eksemet så jag kan sluta fundera på varför han har så torr hud nu plödsligt
    Man vet ju själv hur man kan känna en förkylning på G ett par dagar innan den bryter ut, så det är väl inte så konstigt. Men jobbigt när man inte hinner öka medicinen förän de redan är sämre.
  • Blå Flygare
    lightfish skrev 2010-02-23 08:46:59 följande:
    Visst, har man känslighet medfött som ditt barn hade från dig så är det givet att stora mängder kan trigga det men rent medicinskt, vad jag vet, så finns det inga belägg för att någon som inte har överkänslighet/allergi i nära familj skulle få en allergi/överkänslighet av överkonsumtion....
    Vi överkonsumerade havre, hade det i typ allt. Nu tål tjejen inte sädesslag och havren är det hon reagerar mest på. Läk sa att havreallergi ökat på sistone - innan förekom det nästan inte men nu var det inte så väldigt ovanligt. Ökningen har kommit efter utbudet av alla havreprodukter, och man misstänker att det beror på det. Men eftersom det inte studerats på det får läk inte komma med några rekommendationer om det - men läk sa att de kanske i framtiden kommer komma med rekommendationer att inte ersätta mjölken med EN annan produkt utan flera olika. Kanske sluta rekommendara total avhållsamhet från soja så att barnen får lite av varje (havre, soja, ris och kokos) istället. Men först måste det göras studier, och det tar ju några år - tills dess kan man bara gissa och tro. Och jag tror att det inte är bra att överkonsumera något. Som mjölk så som vi gör i Sverige
  • Blå Flygare
    Lalalong skrev 2010-02-23 19:48:39 följande:
    Hej på er! Hoppas det är OK att ställa lite frågor här... Har en flicka på 5 veckor (äter bara ersättning) som är missnöjd för det mesta. Hon kan skrika länge länge, och krånglar sig då väldigt mycket. Oro i hela kroppen lixom. Vi har gett henne Minifom, men det blev bara värre. Vi ger henne nu Sempers magdroppar, och det har blivit lite lite bättre. Ibland när hon äter så tar hon flaskan, suger några tag släpper sen och skriiiiiker, och börjar om. Så håller hon på till flaskan är slut... De senaste dagarna har hon börjat basja vatten! Vi byter uppemot 10 bajsblöjor om dagen och det ser bara ut som hon kissat, men att det är bajsfärgat. Och det luktar bebisbajs. Hon kräker också, men inga jättejätte mängder... bara ofta! Min man var på BVC i går, det var läkankontroll också och vi tog upp detta för jag blir lite orolig över mjölkallergi. Men hon hade gått upp 140 gram på en vecka så de trodde inte alls det. De tyckte det var lite bekymmersamt att hon var så pass lös trots att hon äter ersättning, men eftersom hon kissar (kissade på skötbordet där ) så är hon inte uttorkad så då var det inget att bry sig om. Är det verkligen så enkelt att man kan säga att eftersom hon går upp normalt är det inte mjölkallergi? Vad har ni för erfarenheter kring detta?
    De kan gå upp fint i vikt trots mjölkallergi, min dotter gjorde det. Min son hade ungefär samma symtom som ditt barn, och i hans fall var det fisk o ägg. Finns visst fiskolja i viss ersättning, men jag vet inte så mycket om det eftersom jag ammar.
  • Blå Flygare
    Lalalong skrev 2010-02-23 22:12:11 följande:
    Tack för svar! Vi börjar med mjölk och ser vad som händer... Sen jag skrev mitt första inlägg för drygt 2 timmar sen så har vi bytt 4 bajsblöjor med vattenbajs och Alva har skrikit i 1,5 timme av dessa två. Jag tror jag blir tokig snart
    Fyyy Vet hur det är, min grabb bajsade "vatten" 20 ggr/dag i flera veckor innan vi kom på att det var ägg o fisk. Ja jösses, nu kommer jag knappt ihåg hur det var. Han är ju stora gossen nu, 11 mån. Och har varit en glad grabb länge
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-02-24 09:18:48 följande:
     Och utslagen syns knappt sen vi tog bort tvålen. Kan fortfarande inte begripa varför de skulle ha mjölk i tvål!
    För att mjölk är bra för huden - om man tål det. Mjölk har används länge inom hudvård. Och det är ffa många som smörjer sina bäbisars hud med bröstmjölk  för det ska vara det bästa.
    Mjölk kan också finnas i schampon, främst volymschampon kan ha mjölkprotein tillsatt eftersom proteiner får hår att "spreta". Mjölk och vete är de billigaste proteinerna, så ofta är det en av de två i volymschampon.
    Zendiums vuxentandkräm innehåller colostrum - råmjölk (från kor) eftersom det är antibakteriellt  - det är ju därför man så gärna vill amma barnen åtminstone de först dagarna så de ska få i sig råmjölken. Colostrum är helt klart ett bättre antibakteriellt medel än de som finns i andra - de klassast som gifter! Men tål man det inte är det ju inte så bra förståss

När man inte tål något så reagerar man så klart med "varför ska de ha i det där", men mjölk är ju faktiskt ngot helt naturligt som de allra flesta tål.
  • Blå Flygare
    Pokergirl skrev 2010-02-25 19:09:38 följande:
    Har en fundering. Cornelia är nu fyra månader, när gör man pricktest? Har småstartat med smakportioner men det hade varit skönt att veta om det är något mer vi ska undvika. Sen undrar jag, hur ofta gör ni provokation? Vår läkare sa att vi ska testa var sjätte vecka. Tycker det känns grymt!
    Var 6e månad är vanligt att man gör.
  • Blå Flygare

Duvmamma: Saltet är ingen fara, det är inte mer salt i havredrycken än i vad det är naturligt i mjölk t.ex.

• Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-02-28 21:05:49 följande:
    Nu har dottern varit mjölkfri både via intag och via kontakt sedan i torsdags. Och redan nu är hon sååå fin i hyn! Inget torrt och ytterst ytterst lite eksem ! Behöver inte ens smörja henne längre men gör det innan nattning för säkerhetens skull! Så här fin har hon inte varit sedan hon föddes =) Tänk att det kan gå så fort! Vi är jätte glada här hemma! Allra mest dottern som slipper ha en svidande och kliande kropp! Jag och sambon diskuterade lite idag! Vad är det som säger om ett barn är känsligt eller allergiskt mot ett födoämne?! Han hävdar att dottern bara är känslig medans jag säger att hon är allergisk! Egentligen spelar det absolut ingen roll vilken benämning man använder men hans sätt att säga det på tyder på att han inte tar det på allvar. Jag försökte få honom att förstå hur nogranna vi måste vara för att hon ska få fortsätta vara så här fin i hyn! Struntsak egentligen. Men blir lite fundersam vilket ord ni använder om era barn ?!
    Vi säger allergisk för att det handlar om så ytters små mängder som ger reaktion. Vid överkänslighet tänker jag att man tål lite. Ena läk vi haft säger överkänslighet och "tål inte", men den andre säger "icke-IgE-förmedlad allergi".
  • Blå Flygare
    SaraLj skrev 2010-02-28 22:55:59 följande:
    Hejsan! Skrev här för flera månader sedan då min son inte gick upp i vikt som han skulle och min BVC sköternska trode att det kanske var mjölk som han var känslig mot. Jag plockade bort mjölken och fick en kille som gick upp i vikt och blev om möjligt ännu gladare än han var innan. Men det är inget konstaterat och han har aldrig haft några utslag men bajsat svartgrönt. Nu är han 5,5 månad gammal och jag känner mig rätt övertygad om att han inte mår bra av att få i sig mjölk. I torsdags så råkade jag äta en klar grönsaksoppa som innehöll vassleprotein i en lite mängd. Han började knorra direkt efter första amningen och efter att ha sovit en halvtimme så hör jag hur han galskriker och springer omedelbart in till honom och då ligger han i en pöl av kräks och så fortsätter han att kräkas kaskadvis både genom munnen och näsan i ungefär en timme. Sen lugnar det ner sig något men han har haft ont i magen sedan i torsdags och kräkts flera gånger så att det står som en stråle ur munnen. (och de sista kaskaderna har snarare varit gula än vita) Är dethär något som någon av er andra känner igen eller ska jag leta efter andra orsaker? Kan de reagera så kraftigt och snabbt på en väldigt liten mängd? Ska till läkaren i morgon. Hoppas att jag kan få ett bra svar på vad det är som händer för dethär är döläskigt.... kram Sara
    Min dotter hade samma snabba reaktion, kommer inte längre ihåg hur mycket eller länge hon kräktes dock. Hon fick också utslag, magont... De säger att man ska provocera tre ggr för att veta säkert om reaktionen kan misstas på. Men detta låter som en tydlig reaktion!!!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar