• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • Csve
    Shaun the sheep skrev 2010-08-17 14:40:09 följande:
    Holy moly, du har legat i! =) Det lät otroligt gott! Har du något recept på jordnötsbrownies, och vad sjutton är chokladbröd? Låter farligt!
    Googla chokladbröd så känner du nog igen dom!
    Skärs i snittar, penslas och på med pärlsocker.

Så här gör ja mina jordnötsbrownies:

150 gr ljus choklad
    125 gr smör
    3 dl strösocker
    2 ägg
    2 msk kakao
    1½ dl vetemjöl
    100 gr mörk choklad
    en näve jordnötter

Smält den ljusa chokladen. Rör rumsvarmt smör  o socker poröst.
    Vispa upp äggen och blanda ner i smörblandingen, tillsätt sen den smälta chokladen.
    Blanda mjöl o kakao o sikta ner det i smeten. Hacka den mörka chokladen grovt o blanda ner den o
    jordnötterna i smeten.
    Använd en form som är ca 24x24, lägg i ett bakplåtspapper o i med smeten.
    Gräddas mitt i ugnen ca 30-35 min.

Såå goda!
    Ska nu blanda ihop ännu en sån smet fast skippar jordnötterna denna ggn då de tyvärr e slut!
    Ska ha i lite kokos ist!
    ?♥ För evigt ♥?
  • Csve
    Csve skrev 2010-08-17 15:11:33 följande:
    Googla chokladbröd så känner du nog igen dom!
    Skärs i snittar, penslas och på med pärlsocker.

Så här gör ja mina jordnötsbrownies:

150 gr ljus choklad
    125 gr smör
    3 dl strösocker
    2 ägg
    2 msk kakao
    1½ dl vetemjöl
    100 gr mörk choklad
    en näve jordnötter

Smält den ljusa chokladen. Rör rumsvarmt smör  o socker poröst.
    Vispa upp äggen och blanda ner i smörblandingen, tillsätt sen den smälta chokladen.
    Blanda mjöl o kakao o sikta ner det i smeten. Hacka den mörka chokladen grovt o blanda ner den o
    jordnötterna i smeten.
    Använd en form som är ca 24x24, lägg i ett bakplåtspapper o i med smeten.
    Gräddas mitt i ugnen ca 30-35 min.

Såå goda!
    Ska nu blanda ihop ännu en sån smet fast skippar jordnötterna denna ggn då de tyvärr e slut!
    Ska ha i lite kokos ist!
    aa just de ja.. ca 175 grader
    ?♥ För evigt ♥?
  • Mammassaga
    Linny skrev 2010-08-05 20:33:37 följande:
    Har  bakat 50 minimuffins idag. Citron- och hallon. Ska frysa in och ha till sonens kalas. Kommer nämligen ha fem olika sorters cupcakes då och med olika topping.

Nu till frågan. Testade en ikväll med topping gjord på färdigköpt marshmallowfluff ihoprört med lite lemoncurd. Höll inte riktigt formen (för att spritsa snyggt) tyckte jag och blir något bittert. Tips på något annat?

För att det inte ska bli för mycket av samma på kalaset kan jag tala om vad jag har för topping på de andra;
    - Mörk choklad/hallon täckt med halloncremecheese frosting, rosa/gula blommor
    - Björnbär täckt med björnbärs och vit chokladcremecheese frosting, sprayad med blå färg och röda blommor
    - Minikladdkakor toppade med polkagrisfluff  och små polkagrisbitar för dekoration

Vad tror ni?
    Kommer nog ha en tårta med ljusa bottnar (brukar göra lite luftigare med potatismjöl i), jordgubbsmousse, limemousse, vit chokladcreme som foder och täcka med sp.

Har du något bra cupcakesrecept som du använder då du gör minisar?
    Jag har en minicupcakeplåt men har aldrig fått dom riktigt bra
  • Linny
    Mammassaga skrev 2010-08-17 19:51:52 följande:
    Har du något bra cupcakesrecept som du använder då du gör minisar?
    Jag har en minicupcakeplåt men har aldrig fått dom riktigt bra
    Gör inte något speciellt recept. Samma som för stora, men bara i mindre formar. Brukar inte använda mig av cupcakeplåtar. 
  • Sweet N Cute

Gör friterade bullar. Bröd blir det som i miniformat. Lite som langos. Har precis gjort deg, de jäser nu, sen ska jag göra avlånga längder som är små, sen ska de få jäsa igen. Sen ska jag slänga ner dom i fritösen i 180 grader ca 5 min. Hoppas det kan bli ngt gott.

• final

Har någon har några hemsida adresser för mat och bakning ?

• Barret08

Är det någon som har ett bra recept på mockarutor? Jag vill att den ska vara mörk och smaka mycket. En del är så ljusa och lite "mesiga" i smaken. Tänkte göra i vanlig form, inte långpanna.

Svar på tråden För oss som bakar