För oss som bakar
Vad ska du baka idag/ har bakat idag??
Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.
Vad ska du baka idag/ har bakat idag??
Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.
Jag ska baka havreflarn med apelsinskal och vaniljstång.. Min födelsedag ligger runt knuten och man lär ju bunkra upp lite
Är på väg att köpa en Kitchen Aid. Ni som har en... Är ni nöjda?
En Kitchen Aid är lite av en våt köksdröm för min del. Tyvärr är dom så sabla dyra
har precis gjort klart falska potatibakelser om nu ligger i frysen tills all släkt kommer på söndag då vi ska fira min sambo så på lördag blir det smörgåstårtor och vanliga tårtor.
Min ugn har alltid varit knasig, luckan stängs inte helt o man får ha lite högre gradantal än vad som behövs.. Men idag har den fukkat totalt..
Fina maränger, men bara färdiga utvändigt, en omelett som bara stannade i ena hörnet o jitterbugg som blev skiiiiitfula.. *suck*
Har bakat 50 minimuffins idag. Citron- och hallon. Ska frysa in och ha till sonens kalas. Kommer nämligen ha fem olika sorters cupcakes då och med olika topping.
Nu till frågan. Testade en ikväll med topping gjord på färdigköpt marshmallowfluff ihoprört med lite lemoncurd. Höll inte riktigt formen (för att spritsa snyggt) tyckte jag och blir något bittert. Tips på något annat?
För att det inte ska bli för mycket av samma på kalaset kan jag tala om vad jag har för topping på de andra;
- Mörk choklad/hallon täckt med halloncremecheese frosting, rosa/gula blommor
- Björnbär täckt med björnbärs och vit chokladcremecheese frosting, sprayad med blå färg och röda blommor
- Minikladdkakor toppade med polkagrisfluff och små polkagrisbitar för dekoration
Vad tror ni?
Kommer nog ha en tårta med ljusa bottnar (brukar göra lite luftigare med potatismjöl i), jordgubbsmousse, limemousse, vit chokladcreme som foder och täcka med sp.
Favoritcrackers som är hur lätta som helst att baka.
Crackers
Topping
Directions
1) Blanda ihop allt utom fröna till en slät och fin deg. Känns degen för torr ta i några matskedar vatten tills den känns bra.
2) Knåda I fröna.
3) Låt degen jäsa övertäckt i 60 to 90 minuter.
4) Dela i 2 bitar och kavla ut till en rektangel några mm tjock.
5) Strö over fröblandningen och tryck i degen genom att kavla över degen. Vänd över degen på ett bakpapper och strö över frön.
6) Picka med degen med gaffel eller kör över med en kruskavel. Låt jäsa ca 30 minuter
7) Dela degen I lagom stora bitar med en pizzaslicer eller en vass kniv.
8) Baka i 175 grader I 20 minuter, stäng av värmen och låt stå kvar i ugnen i 15 minuter. Ta ut och låt svalna.