• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • Bubba80
    Virriga Vera skrev 2010-08-06 16:46:57 följande:
    Favoritcrackers som är hur lätta som helst att baka.

Crackers

1,8 dl vatten 3,5 dl dinkel fullkornsmjöl 2,4 dl vetemjöl 2 tsk socker 1 tsk torrjäst 1 tsk salt 2 tsk krossade linfrö eller hela linfrö 2 tsk sesamfrö

Topping

1,2 dl solrosfrö och/eller pumpafrö 0,6 dl sesamfrö 0,6 dl linfrö

Directions

1) Blanda ihop allt utom fröna till en slät och fin deg. Känns degen för torr ta i några matskedar vatten tills den känns bra.

2) Knåda I fröna.

3) Låt degen jäsa övertäckt i 60 to 90 minuter.

4) Dela i 2 bitar och kavla ut till en rektangel några mm tjock.

5) Strö over fröblandningen och tryck i degen genom att kavla över degen. Vänd över degen på ett bakpapper och strö över frön.

6) Picka med degen med gaffel eller kör över med en kruskavel. Låt jäsa ca 30 minuter

7) Dela degen I lagom stora bitar med en pizzaslicer eller en vass kniv.  

8) Baka i 175 grader I 20 minuter, stäng av värmen och låt stå kvar i ugnen i 15 minuter. Ta ut och låt svalna.

Det här lät toppengott Ska nog testa att toppa med lite flingsalt oxå
    (¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Sigrid
    Linny skrev 2010-08-09 20:43:01 följande:
    Ikväll har jag bakat toblerone/banan-muffins.
    Åh, vad gott det låter. Har du recept på det som du vill dela med dig av?
  • Linny
    Sigrid skrev 2010-08-09 20:53:02 följande:
    Åh, vad gott det låter. Har du recept på det som du vill dela med dig av?
    150 g smör
    2 dl socker
    ägg
    1 tsk vaniljsocker
    1/2 dl mjölk
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1-2 bananer
    ca 200 gram toblerone

ugnen på 200°C. Vispa smör och socker pösigt. Rör i äggen. Tillsätt vaniljsocker och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten. Mosa bananerna och blanda i. Grovhacka chokladen (jag brukar verkligen GROVhacka) Fyll formarna med smeten.  Grädda mitt i ugnen i ca 15 min.

Denna gång ska jag göra en creamcheese frosting till och toppa med en minitobleronebit.
  • Carolina1979
    Linny skrev 2010-08-09 21:02:03 följande:
    150 g smör
    2 dl socker
    ägg
    1 tsk vaniljsocker
    1/2 dl mjölk
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1-2 bananer
    ca 200 gram toblerone

ugnen på 200°C. Vispa smör och socker pösigt. Rör i äggen. Tillsätt vaniljsocker och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten. Mosa bananerna och blanda i. Grovhacka chokladen (jag brukar verkligen GROVhacka) Fyll formarna med smeten.  Grädda mitt i ugnen i ca 15 min.

Denna gång ska jag göra en creamcheese frosting till och toppa med en minitobleronebit.
    Hur många blir det av receptet?
    (¯`°?.¸ ღ♥Oliver 07-08-07 & Isabella 09-02-21 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Linny

Smurfan: Ser otroligt gott ut

Carolina1979: Beror på storleken. Jag gjorde minimuffins och då blir det hur många som helst. Kanske 8 amerikanska och runt 12 medelstora skulle jag tro.. 

• Carolina1979

Linny; Bakade en plåt med dem nu ikväll och guuuud så goda de var! Tusen tack för receptet!

(¯`°?.¸ ღ♥Oliver 07-08-07 & Isabella 09-02-21 ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden För oss som bakar