• Linny

För oss som bakar

Har  bakat 50 minimuffins idag. Citron- och hallon. Ska frysa in och ha till sonens kalas. Kommer nämligen ha fem olika sorters cupcakes då och med olika topping.

Nu till frågan. Testade en ikväll med topping gjord på färdigköpt marshmallowfluff ihoprört med lite lemoncurd. Höll inte riktigt formen (för att spritsa snyggt) tyckte jag och blir något bittert. Tips på något annat?

För att det inte ska bli för mycket av samma på kalaset kan jag tala om vad jag har för topping på de andra;
    Mörk choklad/hallon täckt med halloncremecheese frosting, rosa/gula blommor
    - Björnbär täckt med björnbärs och vit chokladcremecheese frosting, sprayad med blå färg och röda blommor
    - Minikladdkakor toppade med polkagrisfluff  och små polkagrisbitar för dekoration

Vad tror ni?
    Kommer nog ha en tårta med ljusa bottnar (brukar göra lite luftigare med potatismjöl i), jordgubbsmousse, limemousse, vit chokladcreme som foder och täcka med sp.

• Linny
    Sigrid skrev 2010-08-09 20:53:02 följande:
    Åh, vad gott det låter. Har du recept på det som du vill dela med dig av?
    150 g smör
    2 dl socker
    ägg
    1 tsk vaniljsocker
    1/2 dl mjölk
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1-2 bananer
    ca 200 gram toblerone

ugnen på 200°C. Vispa smör och socker pösigt. Rör i äggen. Tillsätt vaniljsocker och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten. Mosa bananerna och blanda i. Grovhacka chokladen (jag brukar verkligen GROVhacka) Fyll formarna med smeten.  Grädda mitt i ugnen i ca 15 min.

Denna gång ska jag göra en creamcheese frosting till och toppa med en minitobleronebit.
  • Linny

Smurfan: Ser otroligt gott ut

Carolina1979: Beror på storleken. Jag gjorde minimuffins och då blir det hur många som helst. Kanske 8 amerikanska och runt 12 medelstora skulle jag tro.. 

• Linny

Carolina: Så lite så  Har inte haft frosting på förut men testade denna gång och det var riktigt gott. Creamcheese, smör, florsocker, citron och så gul karamellfärg

Ikväll bakade jag Rimbobullar. 

• Linny

Å ikväll bakar jag små sega polkagrismaränger med kolasås i..

• Linny
    Belavon skrev 2010-08-11 20:10:27 följande:
    Låter mumsigt, har du något recept man kan få? :)
    Polkagrismaränger

3 äggvitor
    2 dl socker
    1 dl polkagrisar
    1 tsk citronsaft
    röd karamellfärg

Gör såhär:
    1. Sätt ugnen på 100 grader.
    2. Krossa polkagrisarna i en mortel
    3. Häll vatten i botten på en kastrull. Sätt en rundbottnad skål ovanpå. Skålen ska vara så stor att den täcker kastrullens öppning
    4. Blanda äggvitor och socker i skålen. Låt vattnet sjuda under skålen och vispa med elvisp tills smeten är fast, ca 10 minuter. Droppa i citronsaften under vispningen.
    5. Lyft bort skålen från kastrullen och vänd ner de krossade polkagrisarna. (pulver om det ska spritsas). Ringla över kolasås och rör runt en gång. Vänd försiktigt ner ett par droppar karamellfärg så att smeten blir rosastrimmig.Jag brukar ibland bara hälla några droppar mitt i bunken och så dra skeden genom färgdropparna när jag tar upp smeten. Då får man tydligare strimmor sedan (riskerar annars att i slutändan ha helt rosafärgade maränger.
    6. Klicka/spritsa ut smeten glest på bakplåtspapper (man kan ju klicka ut dem ganska tätt, det är ju inte så att de jäser)
    7. Grädda marängerna mitt i ugnen i ca 30- 45 minuter för små (jag gör jättesmå) , och 1 timme för stora. Marängerna ska kännas torra och lätta.
  • Linny

Har förresten gjort chokladsmörkräm (till tårtan i helgen) och frusit in och så har jag gjort en frosting med vit choklad, philadelphia och limeskal som jag också har frusit in. Så mycket som ska garneras på söndag att jag inte hinner göra alla grejerna då..

• Linny

smurfan: Japp. Det hade jag gjort denna gång. Men ibland kletade det ihop sig ändå. Men de blir snygga ändå. Man kan ju vrida skeden när man klickar av dem, samt avsluta i små "krokar" osv..

• Linny

Monterade tårtan igår kväll... Blir hembakade bottnar med färska hallon på två lager och dumlefluff på två lager. Tårtan är spacklad med mörk chokladsmörkräm och täckt med sp. 

Svar på tråden För oss som bakar