• Linny

För oss som bakar

Bubba80 skrev 2011-11-20 18:14:43 följande:
    Linny: vad smart uppdatera gärna hur det smaka. Är själv less på vanliga lussekatter, så jag letar alternativ...
    Jag är också less på vanliga lussebullar men de två sista åren har jag gjort några jättegoda. Gör som små runda bollar, med russin i degen. Gör med extra smör och saffran i (säg till om du vill ha recept).
    Vid servering penslas de med smält smör och doppas i strösocker. Mmmmmmmmmmmmmm 
  • Linny
    http://www.recept.nu/1.129199/anna_och_fanny_bergenstrom/kakor_tartor/mjol/det_fina_saffransbrodet

Jag gör detta men lägger till 100 gram smör och ett paket saffran..

Sedan runda bollar, in i ugnen. Jag brukar undergrädda mina lite, för jag vill värma dem vid servering. Så jag tar ut dem två-tre minuter för tidigt och fryser in. Sedan tar jag fram dem när det är dags att äta, värmer några minuter i ugnen, penslar med smör och doppar i strösocker... 
  • Linny

Gör just nu en pepparkaksbrownie med bland annat mörk choklad, vaniljstång,  ljus muscovado, pistagenötter. Ripplas med vit choklad och toppas med tranbär. 

• Linny
    Malva5 skrev 2011-11-28 21:16:08 följande:
    Gällande mitt recept på lussebullar så vet jag inte riktigt. Jag har hört att anledningen till att saffransbullar ofta blir torrare än vanliga vetebullar är saffranet. Det jag funderar på är om iochmed att man inte låter degen jäsa med saffranet så blir de saftigare. Men jakten på den perfekta lussekatten har nog gett upphov till en hel del myter och egna tricks. VIssa menar också på att russinen torkar ut om man inte blötlagt dem innan. Någon annan kanske har någon egen teori.
    Jag har också ett recept på lussebullar som är saftiga och goda.. 100 gram smör extra gjorde susen
  • Linny
    Linny skrev 2011-11-28 22:12:52 följande:
    Jag har också ett recept på lussebullar som är saftiga och goda.. 100 gram smör extra gjorde susen
    eh...glömde skriva ägg också.
  • Linny

Igår gjorde jag citronkola toppat med ett lager vit choklad samt cakepops med mjuk pepparkaka, philadelphiaost och mörk apelsinchoklad.

• Linny
    Mamasnest skrev 2011-12-02 18:20:08 följande:
    Var det någon här som hade recept på pepparkasbrownies? Jag tänkte köpa dessa:
    www.kakburken.se/product_info.php?products_id... och fylla med gott till personalen på förskolan.
    Jag gjorde en pepparkaksbrownie med mörk choklad. Ripplad vit choklad och tranbär på toppen. Fanns i sista Allt om mat.
  • Linny
    Mamasnest skrev 2011-12-02 22:52:56 följande:
    Åh, det ska jag kolla! Blev den bra?
    Ja, tog med till kollegorna och de tyckte den var supergod
  • Linny

Idag bakas lussebollar, penslas med smör och doppas i strösocker.
    Dessutom har jag gjort lakritskola med mörk choklad och flingsalt på. 

• Linny
    NatalieH skrev 2011-12-04 16:31:30 följande:
    Åhh har du nåt bra recept på lakritskolan? :)
    Koka 2 dl vispgrädde, 3 dl strösocker, 100 gram äkta smör, 1 dl ljus sirap tills det klarar kulprovet.
    Ta bort från värmen och rör i ca 75 gram mörk choklad samt 15 droppar lakritsarom (jag har turkisk peppar från Borgeby kryddgård) Det går naturligtvis också att krossa/pulvrisera turkisk peppar och hälla i..

Sedan häller jag upp i form, ripplar över mörk choklad och häller över lite flingsalt, ställer kallt och skär sedan upp. 
  • Linny

Jag blir lite kolafrälst vid jul. Jag äter inte så värst mycket, men tycker det är kul för det går att variera så mycket och snabbt går det

Igår testade jag att göra en variant på Leilas populära Rocky Road. Kokade smörkola med mörk choklad i, hällde i lite hackade salta jordnötter på slutet och toppade till slut med minimarshmallows som trycktes ner i den varma kolan innan den ställdes på nerkylning. 

• Linny
    Koppkaka skrev 2011-12-08 23:25:19 följande:
    Ikväll har jag bakat Bountybollar med apelsin

Vad kul! De ser exakt ut som mina jag gjorde förra veckan. Mörk choklad, en snöflinga och det guld/vita strösslet
  • Linny

Bubba80: Förrra årets pepparkaksborg finns i standardgalleriet, om du vll se den

• Linny

fudge med smak av clementin, mörk choklad och kardemumma samt mörk chokladtryffel med muscovado och chili.

• Linny

Vit choklad fudge med citron och apelsin
    Pepparkakskola doppade i mörk apelsinchoklad 

• Linny
    Boost skrev 2011-12-18 21:26:38 följande:
    Du borde starta en matblogg, verkar göra så goa grejjer hela tiden :)
    Vill du dela med dig av den vita chokladfudgen?
    Orkar bara baka och äta det, inte hålla på att skriva bloggar. Det gör andra så bra

Jag gör inte som man ska göra fudge Jag gör som ett kolarecept ungefär (3 dl. socker, 2 dl vispgrädde, 1 dl ljus sirap, 100 gram smör och 1 tsk vaniljsocker). Stormkokar i traktörpanna och rör om. Tar ca 7 minuter tills det är klart. Tar då från värmen, lägger i ca 125 gram vit choklad och rivet skal från 1 citron samt 1/2 stor apelsin. Låter chokladen smälta något och vispar det sedan lite luftigt innan jag häller över det i form och låter svalna. Ett mycket enklare sätt än vanlig fudge men gott.
  • Linny

Bakat en femvåningstårta. Varannan botten i choklad och varannan vaniljbotten. Sedan är vartannat lager med lemoncurd och vartannat med hallon/rabarbersylt. Täcks med vit chokladgrädde med lite cream cheese i och dekoreras med chokladfingrar ståendes runtom och i mitten toppas/täcks den med färgade chokladlinser i regnbågens alla färger.

• Linny
    MTG skrev 2012-03-04 18:58:14 följande:

Provade ett nytt recept på cookies, med vit choklad och blåbär i. Hann tyvärr inte smaka på dem för vi blev magsjuka allihop och slängde kakorna, ´men tyckte de blev fina i alla fall =)
    Men vad synd att ni slängde kakorna. Magsjuka smittar ju inte innan det bryter ut, så bakade du innan du insjuknade, även så lite som en timma innan, ska det inte vara nån fara..
Svar på tråden För oss som bakar