• Linny

För oss som bakar

Cakeballs på mjuk pepparkaka, cream cheese och täckt med mörk apelsinchoklad från Lindt. 
    Receptet har jag hittat på en blogg, tillhörandes nån här i tråden. Minns bara inte vilken nu  

• Linny

Glace au four

Sonen är en liten vetgirig kille och då vi någon gång nämnt att man faktiskt kan ha glass i en varm ugn utan att den smälter, ville han till slut ha bevis. 

• Linny

Saffrans"bollar" doppade i strösocker samt apelsin/citronsmörkola

• Linny

Apropå saffransbröd. Jag gör inte med kesella utan ett recept med ägg i. Har dessutom i extra smör och saffran. Blir saftigt och gott.

Detta, fast med 300 gram smör och 3 kuvert saffran istället. Rullar till bollar, penslar och gräddar i ca 7 minuter. Penslar vid servering med smält smör och doppar i strösocker. Mums
    http://www.recept.nu/1.129199/anna_och_fanny_bergenstrom/kakor_tartor/mjol/det_fina_saffransbrodet

Har gjort lingonkola också!
    Recept här: http://www.alltommat.se/recept/lingonkola-8111 

• Linny
    Linny skrev 2010-11-25 13:17:15 följande:
    Apropå saffransbröd. Jag gör inte med kesella utan ett recept med ägg i. Har dessutom i extra smör och saffran. Blir saftigt och gott.

Detta, fast med 300 gram smör och 3 kuvert saffran istället. Rullar till bollar, penslar och gräddar i ca 7 minuter. Penslar vid servering med smält smör och doppar i strösocker. Mums
    www.recept.nu/1.129199/anna_och_fanny_bergens...

Har gjort lingonkola också!
    Recept här: www.alltommat.se/recept/lingonkola-8111 
    Just det.. Tyckte den saknade något (lingonkolan alltså) så jag tog i ca 100 gram vit choklad också. Får se hur den blir. Har inte provat ännu..
  • Linny
    Linny skrev 2010-11-25 14:52:48 följande:
    Just det.. Tyckte den saknade något (lingonkolan alltså) så jag tog i ca 100 gram vit choklad också. Får se hur den blir. Har inte provat ännu..
    Lingonkola var inte min favorit. Flera kollegor diggade den dock.

Gjorde pepparkakssmörkola också. Den gillade jag mer! 
  • Linny

Stefanie: Säkert.. Går att göra hallon också.

jag experimenterar och gör massa kolasorter nu. Idag gjorde jag en kombinerad hallon/chokladkola.
    Ett lager hallonkola. Lät det svalna och hällde sedan på ett lager med Leilas chokladsmörkola. Mums!! Blir fint med de två lagrena när man skär upp också. 

• Linny
    Shaun the sheep skrev 2010-12-02 14:33:33 följande:
    Hur gör man egentligen såna där kolor? Sånt är ju så gott!
    Här har du några varianter:

http://www.recept.nu//1.126548/leila_lindholm/efterratter_godis/varldens_godaste_smorkola
    Jag har gjort chokladkolan som är här (som jag hade ihop med hallonkolan)
    Jag har även gjort pepparkakskolan (men den är godare med hälften så mycket pepparkakskryddor som i receptet) samt apelsin/citronkolan.

Hallonkolan var från senaste numret av Allt Om Mat (gjorde dock inte med den kola som var till, för jag gillar inte smaken av honung i kola)  

Svar på tråden För oss som bakar