• Linny

För oss som bakar

smultronmaränger och päronmaränger. Minivarianter, som små godisbitar.

• Linny

Sonen fyllde sex år idag. Kom hem från semestern sent igår kväll, men lyckades få ihop denna tårta ändå.
    Fyra lager varvat med färska mosade hallon och dumlefluff. Chokladfingrar runt om och chokladlinser på toppen.
    Till kalaset vet jag inte vad det blir för tårta ännu..

• Linny

Idag gjorde jag Ultimate chocolate chip cookies och en stor sats vaniljbullar (alltså, vetedeg med krossad kardemumma i och fyllning med smör, socker och vaniljsocker, istället för kanel/smör/socker)

• Linny

Bakar kokosmums. Nu ska de bara stelna i två timmar, sedan skäras upp och så ska sidorna doppas i strösslet. Topp och botten är redan fyllda av strösslet. Mums

(skumrutor som doppas i  en strösselblandning av kakao och kokos. Smakar som kokostoppar, fast utan kexet i botten.) 

• Linny

Gjorde italiensk maräng smaksatt med tuttifrutti-polkagris. Istället för att bara bränna av, ställde jag in dem och tillagade ungefär som vanliga maränger... (det har jag hittat flera recept på att man kan). Men konstigt nog flöt de ut lite, blev gummiaktiga ocfh skitfula. Har jag aldrig varit med om någonsin...
    Någon annan som har det? 

• Linny

Ikväll blir det till att montera tårta. Den är i fem våningar och ska fyllas med rårörda hallon och hallonmousse och täckas med vit chokladganache. Dekoreras med geléhallon och jellybeans enligt sonens önskemål.
    Ska även fixa frosting till citronmuffinsen. Det blir en vit choklad/cream cheesefrosting med smultronsmak. Dessutom grädda lite chocolate chip cookies. Imorgon blir det fem sorters bullar/kakor till, men de är redan bakade och ligger i frysen  

• Linny

Håller på att baka Chocolate chip walnut brownie med fudge glaze. Men några 15-25 minuter i ugnen tar det knappast. Har varit inne i 20 nu och är helt lös fortfarande.. Jaja. Någon gång blir den väl klar.

• Linny
    Husis skrev 2011-09-07 16:20:18 följande:
    Hallå, alla ni superduktiga bagare/kreatörer/frestare.    Flört

Jag gillar festliga bakverk, men kan bara inte äta gräddtårtor.
    Sockerkaka blir jag illamående av och kombinationen med sylt och grädde är rena plågan.

Meeeeen, jag vill ju ha något annat än kladdkaka!

Tips på recept?

Ni får gärna länka till något ni skrivit tidigare, det är ju jättemycket i den här tråden! 

Tack! 
    Jag gjorde en grymt god brownie häromdagen. Leilas chocolate chip walnut brownie with fudge glaze
    http://www.recept.nu/1.149559/leila_lindholm/kaka/agg_mejeri/chocolate_chip_walnut_brownies 
  • Linny

Kladdkaka med jordnötsbotten. Har först krossat salta jordnötter och blandat med råsocker, lite smör och lite mjöl. Sedan tryckt ut i en form och gräddat fem minuter. Sedan har jag toppat detta med kladdkakesmet och in i ugnen igen. Ska ätas med lite vispad grädde.

Svar på tråden För oss som bakar