• Linny

För oss som bakar

dae skrev 2011-10-23 13:35:21 följande:
    hej behöver svar fort... tänkte göra en pavlovatårta.på toppen lägger jag vispadgrädde o hallon på,,vispar alltså grädde o hallon tillsammans o lägger ovanpå,,sen skivar jag kiwi över.... nån som vet/tror att det kan blii gott eller ska jag slå av det på annat sätt..

svar svar:)))
    Det låter gott

Jag brukar göra marängbotten med hallon i (vispar alltså i mosade färska hallon i marängsmeten så den smakar hallon och blir ljust rosa). Sedan toppar jag bottnarna (brukar lägga två lager) med vanlig vispad vispgrädde och så öser jag på med blåbär, hallon och jordgubbar.. och ibland kiwi.
    Har även provat att lägga tex. lemoncurd eller limecurd på mellanlagret och så bara ha grädde och hallon på toppen. 
  • Linny
    3tjejer skrev 2011-10-25 12:50:01 följande:
    Idag bakar jag cupcakes fyllda med limemarinerade jordgubbar och toppade med cream cheese/vit choklad frosting. Ska försöka få in en bild sen när de är färdiga
    gott!

Igår testade jag att göra päronsmörkola med täcke av mörk mintchoklad.. 
  • Linny
    Renesme skrev 2011-10-31 17:02:08 följande:
    Funkar det att ha kakmonstret i kylen över natten eller det är bäst att fixa till dom samma dag dom ska ätas?
    Första gången jag gjort dem, så jag vet inte egentligen. Men det går jättesnabbt att sätta på frosting och doppar i kokosen. Så färga kokosen och gör klart ögonen och själva muffinsen dagen innan så sätter du ihop den samma dag som du ska äta dem.
  • Linny

Tickeline: Superläckra! Är det där muffinsformar du köpt eller nåt du gjort?

Denna vecka är jag höstlovsledig med barnen (2 och 6). Sexåringen hade en kompis på besök så vi bakade tillsammans allihopa. Det blev cupcakes med vit choklad, hallon och så toppade med smuldeg. 

• Linny
    Ms M skrev 2011-11-03 21:30:37 följande:
    åh, det lät underbart.. Får man receptet på dom??
    http://www.dagensmuffin.se/show.pl?id=975
    Men jag vispade i hallonen så smeten blev mörkrosa. Dessutom lite extra vit choklad.
    Sedan gjorde jag som vanlig smuldeg (50 gram smör, 2 msk socker, 1,5 dl mjöl...ungefär) och toppade med. 
  • Linny

Ikväll gjorde jag polkagrismaränger, med smak av citronlakritspolkagris alltså.

• Linny

Bakar rimbobullar.
    Tvååringen "hjälpte till" genom att vända vaniljsockerpaketet upp och ner och skaka ut allt på golvet. Uppskattat.. 

• Linny
    Bubba80 skrev 2011-11-20 16:05:55 följande:
    Åååå sååå gott Älskar Rimbobullar
    I hälften av dem tillsatte jag saffran i smör/socker/vaniljsmeten inuti. Får se om det blir gott.
Svar på tråden För oss som bakar