• Linny

För oss som bakar

katt skrev 2011-04-20 09:55:34 följande:
    på fredag planera jag att göra en apelsin mouse och creme brulle på lördag.
    någon med dunder recept!
    åt en fantastisk creme brulé på Görvälns slott nyligen, och har återskapat den hemma. Mums!
    I botten lägger man hjortronsylt och så täcker man med ett tunnt lager creme brulé med lite messmör i. Fantastiskt gott faktiskt. Låter kanske konstigt men det var underbart. Gillar inte när creme brulé är tjocka utan vill ha ganska tunnt lager, ca         1-1,5 cm för då blir det mycket krispigt sockertäcke och god smak
  • Linny
    sandrachristofer skrev 2011-04-20 13:47:05 följande:
    Någon som vill dela med sig av något gott dessert/tårt recept? Jag ska ha folk hemma på påskafton och har fått hjärnsläpp...

Gärna någon frisk fräsch tårta så jag får spritsa å dekorera lite..
    Inte tårta kanske, men friskt och fräscht :och påskigt! En citroncheesecake toppad med apelsingelé
    http://www.alltommat.se/recept/Citron--och-apelsincheesecake-17606 
  • Linny
    Bye baby Bunting skrev 2011-04-20 22:41:51 följande:
    Undrar om ni med er samlade erfarenhet och kunskap kunde bistå en mindre erfaren inom området. Jag vill baka en god men enkel påsktårta, gärna med ett recept för lättutvecklingsstörda. Förstår aldrig recept med instruktioner som "en nypa salt" eller "en kopp ditten eller datten". Snöar alltid in i tankegångar som "vems nypa är referens?" Kaffekopp... är det vad man på 40-talet kallade för kaffekopp eller räcker det med en espressokopp?"

mao ett recept med klara instruktioner, som garanterat ger ett imponerande resultat. 
    pekar uppåt på citroncheesecake med ett lager apelsingelé. Kolla länken och bilden
    Fördelen är ju att du kan göra allt utom geletäcket dagen innan (eller tidigare). 
    Mitt tips: Om cheesecaken stått i frysen länge; sätt inte in den i kylskåpet med en gång när du hällt på gelén. Då kristalliserar den sig. Låt den stå ute några minuter först.
  • Linny

Jag gjorde en cupcake med inspiration av en chokladcupcake från Louisespis (Tinkerbelle). Det var de där med massa hackad mörk choklad, kaffe osv i. Jag ersatte dock en del av sockret med ljust muscovado och sedan toppade jag med "crumble" gjort på hackade salta jordnötter, råsocker, smör och yttepytte lite mjöl i.

De är nog goda *haha* men jag gillar inte mörk choklad (ändå envisas jag med att baka det till andra). Förmodligen för att mörk choklad är lite strävare och mindre sött än ljus choklad. Kanske hade cupcaken blivit godare (för mig i alla fall) med lite glasyr på (som Tinkerbelle hade), men det hade blivit lite kaka på kaka, över crumblen. Får se om mina kollegor (som gillar mörk choklad) gillar dem idag. 

• Linny

ska rätta mig själv lite.. (pekar uppåt). Idag tyckte till och med jag att de var goda. De hade liksom gosat till sig över natten och kändes mindre sträva (mindre kakaoaktiga och mer choklad). De på jobbet som gillar mörk choklad tyckte de var supersmaskiga.

• Linny
    k girl skrev 2011-05-02 20:40:33 följande:
    Jag är lite förvånad över att du inte gillar mörk choklad, Linny. Jag uppfattar ju dig som en finsmakare ut i fingerspetsarna.
    *viskar* "jag gillar fortfarande mjölkchoklad* Jag kan tycka mörk choklad i desserter är gott. Skulle inte få för mig att slänga i mjölkchoklad _istället_ för mörk choklad liksom. Men en bit mörk choklad till kaffet; nej tack.
    Dessa muffins var som sagt godare dag två

• Linny
    k girl skrev 2011-05-04 19:07:31 följande:
    Här hemma har det blivit denna banankaka som är världens godaste - det är ett fantastiskt recept. Lika god även utan chokladen, och det går även bra att ta t ex vit choklad.

www.ica.se/Recept/banankaka-4261/
    åh du, det liknar några av mina favvomuffins
    http://www.dagensmuffin.se/show.pl?id=492

Jag brukar ta och mixa bananerna till puré istället och ha i smeten. De blir saftigare då. Då får man dessutom plats med fler bitar av mjölkchokladen i. Äts de direkt från ugnen behövs nästan sked  
  • Linny

Ska nog koka dulce de leche ikväll. Det funkar väl att koka ikväll och låta svalna och sedan använda imorgon?
    Ska göra Tinkerbelles dulche de leche brownie
    Tinkerbelle; du har ingen salt i DDL när du gör den (salted caremel) utan det är grundreceptet på DDL du har in kakan väl? 

• Linny

Brownien blev mumma!

Ang. kokad kondenserad mjölk. Man kan ju tycka att den borde hålla ännu längre, eller åtminstone lika länge. Förpackningen är inte bruten och den är upphettad ännu en gång.. Men knappast att man skulle KUNNA ha DDL stående i kylskåpet så länge utan att det åts upp Gud så gott det var!
    Undra hur man kom på det. Visst; förmodligen var det nån som skulle koka bara en liten stund och råkade koka tills det blev kola. MEN; varför koka kondenserad mjölk i oöppnad burk alls kan man ju undra? 

Svar på tråden För oss som bakar