För oss som bakar
Här är pepparkaksborgen som jag, maken och femåriga sonen har byggt
Här är pepparkaksborgen som jag, maken och femåriga sonen har byggt
Tornen gjorde vi med hjälp av teamwork och smält socker
När det var dags att sätta ihop tornen med de andra väggarna använde jag hemgjord kristyr (då var jag själv och ville inte drälla smält socker överallt). Var svårt att spritsa kristyr på alla fogar när borgen väl stod upp, det rann bara.. Men men, jag är nöjd ändå
Ulfs farsa: Häftig
Idag vabbar jag med yngsta sonen, som dock är pigg.. Så vi har gjort pepparkakskola (en ny sats; den förra tog visst slut) , en sats rocky road (ville dekorera den lite, så de lådor jag redan har kan mina jobbarkompisar få) och så provade jag att göra polkagriskola. Mums!
Blev sega chokladmaränger med non-stop också..
Har gjort minimala polkagrismaränger.. Så minimala att jag fått plats med 100 stycken små spritsade, rosastrimmiga (röd karamellfärg) på en plåt
Satte deg vid sextiden imorse. Fick receptet från en kompis bakblogg
http://annasbakstuga.blogspot.com/2010/11/morgonfrallor-deluxe.html#comment-form
Ska ha det till en fisksoppa ikväll. Det ska jäsa i 11 timmar.
Cupcakes fyllda med vit choklad, valnötter och hallon. Toppade med crumble (smuldeg)
Nåt bakverk till alla hjärtans dag? Står still i huvudet.. Nån med blogg som har tips och gärna bild?
Har gjort egen lemoncurd. Mums!
Den ska jag hälla i en mördegsklädd pajform, täcka med spritsad hallonmaräng och baka några minuter i ugnen så den får fin yta. Det blir till fredag kväll.
Torsdag kväll ska jag göra botten med hackade jordnötter, smör och lite mjöl, baka den och när den svalnat ska den toppas med mörk chokladganache och stå kallt. Serveras med lätt vispad grädde.