• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • Belavon
    sevgilim skrev 2010-07-31 22:45:23 följande:

Hej!
    I många brödrecept står det att man ska knåda degen 10-15 minuter! Gör ni det? Och blir därför brödet mycket godare då?
    Jag gör aldrig det...

Jag använder min Kitchen Aid och den låter jag gå minst 10 minuter om det står det. Degen blir mycket smidigare och lättarbetad. Tror det är glutentrådarna i vetemjölet som behöver arbetas rejält. Fluffigt och gott!
  • MBert

Hej!
    I många brödrecept står det att man ska knåda degen 10-15 minuter! Gör ni det? Och blir därför brödet mycket godare då?
    Jag gör aldrig det...

Svar Ja. Det här svarade jag precis på i den andra tråden www.familjeliv.se/Forum-5-72/m53487577.html
  • Csve

Hej!
    Jag gör aldrig det...

Knådar man ordentligt blir brödet högt och snyggt, godare och håller ihop bättre.
    ?♥ För evigt ♥?
  • MBert
    Sweet N Cute skrev 2010-08-03 07:47:09 följande:
    På tal om bröd.. Jag klarar inte av att baka de Blir aldrig bra
    På vilket sätt blir det inte bra?
    Jag kanske kan klura ut lite tips åt dig.
  • Sweet N Cute
    MBert skrev 2010-08-03 10:55:31 följande:
    På vilket sätt blir det inte bra?
    Jag kanske kan klura ut lite tips åt dig.
    Antingen blir brödet hårt.. Eller inte alls gott. Har inte hittat ett bra recept. De jag provat har aldrig varit gott.
    Jag vill inte ha som frnasbröd, alltså mkt lätt söndrigt när man brer smör på. Jag vill helrre ha lite hårdare, och typ med riven morot i. Jag har inte använt en form som jag lagt bröden i, utan lagt degen på bakplåtspapper. Jag kanske ska köpa en sån form ??
  • MBert
    Sweet N Cute skrev 2010-08-03 13:07:07 följande:
    Antingen blir brödet hårt.. Eller inte alls gott. Har inte hittat ett bra recept. De jag provat har aldrig varit gott.
    Jag vill inte ha som frnasbröd, alltså mkt lätt söndrigt när man brer smör på. Jag vill helrre ha lite hårdare, och typ med riven morot i. Jag har inte använt en form som jag lagt bröden i, utan lagt degen på bakplåtspapper. Jag kanske ska köpa en sån form ??
    Det låter som om du vill ha ett lite grövre bröd?
    Det är lite svårtolkat när du skriver att det antingen blir för hårt, samtidigt som du vill ha ett lite hårdare (fastare och kompaktare?) bröd.
    Riven morot funkar fint i bröd och gör det saftigt och gott. Jag har flera recept på det, men det är nog bättre du letar upp ett brödrecept du tror på.
    Berabeta degen tillräckligt länge, som vi skrivit om här, och använd gärna en brödform om degen är lös och riskerar att flyta ut under jäsningen.
  • Sweet N Cute
    MBert skrev 2010-08-03 13:25:33 följande:
    Det låter som om du vill ha ett lite grövre bröd?
    Det är lite svårtolkat när du skriver att det antingen blir för hårt, samtidigt som du vill ha ett lite hårdare (fastare och kompaktare?) bröd.
    Riven morot funkar fint i bröd och gör det saftigt och gott. Jag har flera recept på det, men det är nog bättre du letar upp ett brödrecept du tror på.
    Berabeta degen tillräckligt länge, som vi skrivit om här, och använd gärna en brödform om degen är lös och riskerar att flyta ut under jäsningen.
    Bullar går fint att göra Så jag ska nog lyckas med det där brödet en dag Tack
  • mimmi14

har bakat latmajas bröd idag

25 g jäst
    6 dl kallt vatten
    2 tsk salt
    2 tsk socker
    2 msk brödkryddor
    7 dl lantbrödsmjöl
    7 dl vetemjöl special

rör ut jästen i vattnet tillsätt övriga ingredienser
    knoda degen i 10 min
    blir en lös deg