• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • Linny

Carolina: Så lite så  Har inte haft frosting på förut men testade denna gång och det var riktigt gott. Creamcheese, smör, florsocker, citron och så gul karamellfärg

Ikväll bakade jag Rimbobullar. 

• Linny

Å ikväll bakar jag små sega polkagrismaränger med kolasås i..

• Belavon
    Linny skrev 2010-08-11 20:07:23 följande:
    Å ikväll bakar jag små sega polkagrismaränger med kolasås i..
    Låter mumsigt, har du något recept man kan få? :)
  • Linny
    Belavon skrev 2010-08-11 20:10:27 följande:
    Låter mumsigt, har du något recept man kan få? :)
    Polkagrismaränger

3 äggvitor
    2 dl socker
    1 dl polkagrisar
    1 tsk citronsaft
    röd karamellfärg

Gör såhär:
    1. Sätt ugnen på 100 grader.
    2. Krossa polkagrisarna i en mortel
    3. Häll vatten i botten på en kastrull. Sätt en rundbottnad skål ovanpå. Skålen ska vara så stor att den täcker kastrullens öppning
    4. Blanda äggvitor och socker i skålen. Låt vattnet sjuda under skålen och vispa med elvisp tills smeten är fast, ca 10 minuter. Droppa i citronsaften under vispningen.
    5. Lyft bort skålen från kastrullen och vänd ner de krossade polkagrisarna. (pulver om det ska spritsas). Ringla över kolasås och rör runt en gång. Vänd försiktigt ner ett par droppar karamellfärg så att smeten blir rosastrimmig.Jag brukar ibland bara hälla några droppar mitt i bunken och så dra skeden genom färgdropparna när jag tar upp smeten. Då får man tydligare strimmor sedan (riskerar annars att i slutändan ha helt rosafärgade maränger.
    6. Klicka/spritsa ut smeten glest på bakplåtspapper (man kan ju klicka ut dem ganska tätt, det är ju inte så att de jäser)
    7. Grädda marängerna mitt i ugnen i ca 30- 45 minuter för små (jag gör jättesmå) , och 1 timme för stora. Marängerna ska kännas torra och lätta.
  • Linny

Har förresten gjort chokladsmörkräm (till tårtan i helgen) och frusit in och så har jag gjort en frosting med vit choklad, philadelphia och limeskal som jag också har frusit in. Så mycket som ska garneras på söndag att jag inte hinner göra alla grejerna då..

• Linny

smurfan: Japp. Det hade jag gjort denna gång. Men ibland kletade det ihop sig ändå. Men de blir snygga ändå. Man kan ju vrida skeden när man klickar av dem, samt avsluta i små "krokar" osv..

• Linny

Monterade tårtan igår kväll... Blir hembakade bottnar med färska hallon på två lager och dumlefluff på två lager. Tårtan är spacklad med mörk chokladsmörkräm och täckt med sp. 

Svar på tråden För oss som bakar