• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • gudrunberit
    Shaun the sheep skrev 2010-08-26 07:45:47 följande:
    Hon har skrivit här i tråden lite för nån sida sen, såg jag
    Jag håller med, det är verkligen en underbar sida! Mitt nästa projekt: Kryddburkens banankolapaj! :D
    Ah, nu såg jag det! Glad
    Det är så kul att få inspiration och nya recept att prova på! Jag ska ta och baka morotsfrallorna ikväll tänkte jag. Sambon ska jobba kväll / natt så då kan jag dra på musik och baka! Flört Vill inte laga för mycket godsaker eftersom jag är gravid och kilona hoppar på mig ändå, haha. Hoppas banankolapajen var smaskens.
  • höstäpple
    Sigrid skrev 2010-08-08 21:12:42 följande:

Världens godaste bärpaj med mazarinfyllning, här med hallon. Fler bilder och recept finns här:
    bakgladje.blogspot.com/2010/08/barpaj-med-maz...
    Gjorde denna, supergod!
    Men, den blev lite rinnig. Kan det berott på att jag använde frusna blåbär tro?
    Tror jag använde potatismjöl istället för maizena också..

Tänkte göra om den!
  • Sigrid
    höstäpple skrev 2010-08-30 12:43:00 följande:
    Gjorde denna, supergod!
    Men, den blev lite rinnig. Kan det berott på att jag använde frusna blåbär tro?
    Tror jag använde potatismjöl istället för maizena också..

Tänkte göra om den!
    Kul att du gillade det.
    Jag använde frysta hallon i den jag gjort på bloggen, men lät de tina och rinna av först. Kan kanske bero på att de var frusna. Jag gillar den också med blåbär, gjorde med blåbär förra året. Tänkte testa med äpplen nu när äppelsäsongen kommer igång också.
  • Sigrid
    Shaun the sheep skrev 2010-08-27 08:42:46 följande:
    Skulle jag kunna få receptet på bärkakan? Jag gjorde en förra året som blev så himla god,
    men jag hittar inte receptet! Vi har rensat i köket och det måste ha försvunnit då
    Nu hittar jag inget recept som liknar den, så jag hoppas att det ska bli rätt snart =)
    Minns du ungefär vad som var i den kakan du bakade förra året?
  • höstäpple
    Sigrid skrev 2010-08-30 12:49:10 följande:
    Kul att du gillade det.
    Jag använde frysta hallon i den jag gjort på bloggen, men lät de tina och rinna av först. Kan kanske bero på att de var frusna. Jag gillar den också med blåbär, gjorde med blåbär förra året. Tänkte testa med äpplen nu när äppelsäsongen kommer igång också.
    Då testar jag att tina dem först!

Den var verkligen kanongod!

Tack för hjälpen!
  • Shaun the sheep
    Sigrid skrev 2010-08-30 12:51:02 följande:
    Minns du ungefär vad som var i den kakan du bakade förra året?
    Typ alla vanliga ingredienser, fast jag tror att det var väldigt lite eller inget bakpulver alls och så mandelmassa.
    Jag är helt säker på att det var ett sånt där receptkort man kan hitta på ica och har kollat på deras hemsida,
    men jag har inte hittat nåt som känns som det rätta :S
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Maria84
    Shaun the sheep skrev 2010-08-27 08:42:46 följande:
    Skulle jag kunna få receptet på bärkakan? Jag gjorde en förra året som blev så himla god,
    men jag hittar inte receptet! Vi har rensat i köket och det måste ha försvunnit då
    Nu hittar jag inget recept som liknar den, så jag hoppas att det ska bli rätt snart =)
    Javisst!

3 ägg
    4 dl socker
    150 g smör eller margarin (smält)
    2 tsk vaniljsocker
    4 dl vetemjöl

200 grader ca 20-25 min.

Bara att blanda ihop och sen hälla i en långpanna.
    Sen i med de bär man vill ha :)
    Jag brukar köra på antingen jordgubbar (barnens favorit) eller blåbär/hallon.

Har fler recept på bärkakor men recepten tycks ha kommit på villovägar.
    Mamma till Liam 030605 & Lucas 080127 & ängeln Axel 090507
  • Sigrid
    Shaun the sheep skrev 2010-08-31 00:08:23 följande:
    Typ alla vanliga ingredienser, fast jag tror att det var väldigt lite eller inget bakpulver alls och så mandelmassa.
    Jag är helt säker på att det var ett sånt där receptkort man kan hitta på ica och har kollat på deras hemsida,
    men jag har inte hittat nåt som känns som det rätta :S
    Den här pajen innehåller bär och mandelmassa. Väldigt god. Fast den har jag länkat till tidigare i tråden så det är kanske inte likt den:
    http://bakgladje.blogspot.com/2010/08/barpaj-med-mazarinfyllning.html
Svar på tråden För oss som bakar