• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • Jossebell

någon som har lyckats hitta recept på american cookies som blir seeeeega. De jag hittat och testat blir alltid bara trist och knapriga. Eller om jag läst omdömmen så har det varit detsamma.

• Ann Lee
    Jossebell skrev 2010-09-09 17:42:08 följande:
    någon som har lyckats hitta recept på american cookies som blir seeeeega. De jag hittat och testat blir alltid bara trist och knapriga. Eller om jag läst omdömmen så har det varit detsamma.
    Detta recept är på stora cookies, blir bara 15 st men kaffefatsstora... blir sega och ljuvliga, precis som på 7eleven eller waynes eller dylikt...

5 dl vetemjöl
    1/2 tsk bikarbonat
    1/2 tsk salt
    150 gram smör som smältes
    1/2 dl farinsocker
    3 1/4 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 ägg
    1 äggula
    4 dl hackad choklad dvs cirka 200 gram, gärna mörk

Tillagning
    Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål och ställ åt sidan.

Rör ihop smält smör, farinsocker och socker i en annan skål. Häll i vaniljsocker, ägg och äggula och vispa ihop allt så det blir lite lätt och fluffigt.
    Tillsätt mjölblandningen och rör ihop, rör inte för länge.

Blanda i den hackade chokladen.

Lägg kakdegen i små högar på plåt med bakplåtspapper. 5 kakor per plåt, sprid ut dem ordentligt.

Grädda sedan kakorna i ca 15 minuter, tills kanterna fått lite färg. Låt de färdiga kakorna svalna några minuter och förflytta dem sedan till ugnsgaller.

• dae
    Shaun the sheep skrev 2010-09-09 14:48:10 följande:
    Dae:

Vilken av alla cheesecakes tänkte du göra? Du kan säkert ha hackad geisha som garnering, det ser nog bra ut
    jag tänkte faktiskt göra en chokladtårta med hallon och marsan fyllning och en mumsig chokladkräm över hela och hackade geisha som ganering... hoppas den smakar nuuu
  • Ann Lee
    Ann Lee skrev 2010-09-09 18:55:12 följande:
    Detta recept är på stora cookies, blir bara 15 st men kaffefatsstora... blir sega och ljuvliga, precis som på 7eleven eller waynes eller dylikt...

5 dl vetemjöl
    1/2 tsk bikarbonat
    1/2 tsk salt
    1/2 dl farinsocker
    3 1/4 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 ägg
    1 äggula

Tillagning

Rör ihop smält smör, farinsocker och socker i en annan skål. Häll i vaniljsocker, ägg och äggula och vispa ihop allt så det blir lite lätt och fluffigt.

Lägg kakdegen i små högar på plåt med bakplåtspapper. 5 kakor per plåt, sprid ut dem ordentligt.

Grädda sedan kakorna i ca 15 minuter, tills kanterna fått lite färg. Låt de färdiga kakorna svalna några minuter och förflytta dem sedan till ugnsgaller.

Hjälp! Sirapen har "ramlat" bort från receptet... det ska vara 2 msk mörk sirap också... så här kommer komplett recept!

5 dl vetemjöl
    1/2 tsk bikarbonat
    1/2 tsk salt
    1/2 dl farinsocker
    3 1/4 dl strösocker
    2 msk mörk sirap
    1 tsk vaniljsocker
    1 ägg
    1 äggula

Tillagning

Rör ihop smält smör, farinsocker, sirap och socker i en annan skål. Häll i vaniljsocker, ägg och äggula och vispa ihop allt så det blir lite lätt och fluffigt.

• Shaun the sheep
    dae skrev 2010-09-09 21:05:34 följande:
    jag tänkte faktiskt göra en chokladtårta med hallon och marsan fyllning och en mumsig chokladkräm över hela och hackade geisha som ganering... hoppas den smakar nuuu
    Oj, det såg jag först nu när jag läste lite mer noggrannt Men jag tycker det låter jättegott Lycka till!
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • dae
    Shaun the sheep skrev 2010-09-10 06:43:20 följande:
    Oj, det såg jag först nu när jag läste lite mer noggrannt Men jag tycker det låter jättegott Lycka till!
    tack:)  hoppas nu den blir god
  • Bubba80

Igår fick jag hem min Kitchen Aid Min nya BEBIS Hjärta Så nu skall här bakas.

Slänger in en fråga. Ska göra morotskaka. Vad hade ni haft för garnityr uppe på glasyren?
    Är så himla dålig på garnityr. Är nåt speciellt man ska tänka på?
    Har sett så många här som gjort så fint. Kan man köpa färdigt nånstans?
    Några enkla tips kankse...?

(¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Shaun the sheep
    Bubba80 skrev 2010-09-10 12:11:15 följande:
    Igår fick jag hem min Kitchen Aid Min nya BEBIS Hjärta Så nu skall här bakas.

Slänger in en fråga. Ska göra morotskaka. Vad hade ni haft för garnityr uppe på glasyren?
    Är så himla dålig på garnityr. Är nåt speciellt man ska tänka på?
    Har sett så många här som gjort så fint. Kan man köpa färdigt nånstans?
    Några enkla tips kankse...?
    Hörrudu, vad är det här för drygheter! Här går jag i KitchenAid-tankar och så går du och berättar om ditt köp! Vad är det här för fasoner? Nu måste ju jag också köpa en snart, blir ju sååå sugen!

Hoppas den funkar bra btw :)
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Sweet N Cute

Nu är det bestämt vad det skall bakas till kalaset:

Kanelbullar, men inte med kanel,socker o smörfyllning utan:

1: chokladfyllning
    2: Glasyrfyllning

Ska bre på det o sen rulla ihopa. Visst kan de bli gott, särskilt den med choklad, jammie.
    Jag ville ta med nutella, men älskling säger riven choklad.. Hmm..

Bondkakor
    Drömmar

Gräddtårta
    Marrängtårta

Saft, kaffe o te.

• Skogsflikkan

Förlåt, men jag kan inte hålla mig från att le lite... 
    kanelbullar men inte med kanel... men då blir det väl inte kanelbullar? Blir väl i så fall bullar med chokladfyllning? ;).
    Det lät i alla fall gott :).  

Svar på tråden För oss som bakar