För oss som bakar
Vad ska du baka idag/ har bakat idag??
Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.
Vad ska du baka idag/ har bakat idag??
Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.
någon som har lyckats hitta recept på american cookies som blir seeeeega. De jag hittat och testat blir alltid bara trist och knapriga. Eller om jag läst omdömmen så har det varit detsamma.
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
150 gram smör som smältes
1/2 dl farinsocker
3 1/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
4 dl hackad choklad dvs cirka 200 gram, gärna mörk
Tillagning
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål och ställ åt sidan.
Rör ihop smält smör, farinsocker och socker i en annan skål. Häll i vaniljsocker, ägg och äggula och vispa ihop allt så det blir lite lätt och fluffigt.
Tillsätt mjölblandningen och rör ihop, rör inte för länge.
Blanda i den hackade chokladen.
Lägg kakdegen i små högar på plåt med bakplåtspapper. 5 kakor per plåt, sprid ut dem ordentligt.
Grädda sedan kakorna i ca 15 minuter, tills kanterna fått lite färg. Låt de färdiga kakorna svalna några minuter och förflytta dem sedan till ugnsgaller.
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/2 dl farinsocker
3 1/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
Tillagning
Rör ihop smält smör, farinsocker och socker i en annan skål. Häll i vaniljsocker, ägg och äggula och vispa ihop allt så det blir lite lätt och fluffigt.
Lägg kakdegen i små högar på plåt med bakplåtspapper. 5 kakor per plåt, sprid ut dem ordentligt.
Grädda sedan kakorna i ca 15 minuter, tills kanterna fått lite färg. Låt de färdiga kakorna svalna några minuter och förflytta dem sedan till ugnsgaller.
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/2 dl farinsocker
3 1/4 dl strösocker
2 msk mörk sirap
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
Tillagning
Rör ihop smält smör, farinsocker, sirap och socker i en annan skål. Häll i vaniljsocker, ägg och äggula och vispa ihop allt så det blir lite lätt och fluffigt.
Igår fick jag hem min Kitchen Aid
Min nya BEBIS
Så nu skall här bakas.
Slänger in en fråga. Ska göra morotskaka. Vad hade ni haft för garnityr uppe på glasyren?
Är så himla dålig på garnityr. Är nåt speciellt man ska tänka på?
Har sett så många här som gjort så fint. Kan man köpa färdigt nånstans?
Några enkla tips kankse...? ![]()
Så nu skall här bakas.Nu är det bestämt vad det skall bakas till kalaset:
Kanelbullar, men inte med kanel,socker o smörfyllning utan:
1: chokladfyllning
2: Glasyrfyllning
Ska bre på det o sen rulla ihopa. Visst kan de bli gott, särskilt den med choklad, jammie.
Jag ville ta med nutella, men älskling säger riven choklad.. Hmm..
Bondkakor
Drömmar
Gräddtårta
Marrängtårta
Saft, kaffe o te.
Förlåt, men jag kan inte hålla mig från att le lite...
kanelbullar men inte med kanel... men då blir det väl inte kanelbullar? Blir väl i så fall bullar med chokladfyllning? ;).
Det lät i alla fall gott :).