• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • gudrunberit
    Sigrid skrev 2010-09-23 09:30:19 följande:
    Ett tips till helgen är att baka kalljästa frukostfrallor. Perfekt med nybakt bröd till helgfrukosten.
    Recept och bilder:
    bakgladje.blogspot.com/2010/09/kalljasta-fruk...
    Jag har bara torrjäst hemma, funkar det lika bra? Och blandar jag ut jästen fortfarande med kallt vatten då precis som i receptet? Vet du?
  • Sigrid
    gudrunberit skrev 2010-09-24 15:55:05 följande:
    Jag har bara torrjäst hemma, funkar det lika bra? Och blandar jag ut jästen fortfarande med kallt vatten då precis som i receptet? Vet du?
    Tror inte det funkar. Läste just på torrjästförpackningen och där står det att till degar som har kall degvätska ska man använda färsk jäst.
  • Snuttjulla

Måste bara fråga, ang cheesecakes. Jag åt en alldeles underbar cheesecake isomras på ett cafe, med pecannötter, men jag tror inte det var vit choklad i, men alla recept jag hittat som verkar vara beprövade, så står det vit choklad i receptet, hur är det nu??? Har googlat som en tokig, men verkar inte hitta nån som är som den jag åt, därför tänkte jag prova mig fram, men undrar hur det är med den vita chokladen, ska man bara utesluta, eller köra nåt annat, eller ha i den och låta det vara lite smak av vit choklad?

• sevgilim

Ska baka till sonens och morfars namnsdagskalas

Min dotter snackade tårta så fort hon hörde ordet kalas och pratade om grädde och alla möjliga frukter!
    Tänkte baka en tårtbotten, om ingen annan har något gott förslag?

Vad kan man baka, där det inte är fel att lägga på grädde och frukt

• Tinkerbelle
    Snuttjulla skrev 2010-09-30 12:09:25 följande:
    Måste bara fråga, ang cheesecakes. Jag åt en alldeles underbar cheesecake isomras på ett cafe, med pecannötter, men jag tror inte det var vit choklad i, men alla recept jag hittat som verkar vara beprövade, så står det vit choklad i receptet, hur är det nu??? Har googlat som en tokig, men verkar inte hitta nån som är som den jag åt, därför tänkte jag prova mig fram, men undrar hur det är med den vita chokladen, ska man bara utesluta, eller köra nåt annat, eller ha i den och låta det vara lite smak av vit choklad?
    Det finns gott om recept även utan vit choklad i smeten Kommer att återkomma med många olika cheesecakes i bloggen under hösten

Har inte måtten klara för mig i huvudet på rakarm, tyvärr, men jag tror att du kan utesluta chokladen och grädden samt dra ner på maizenan med någon matsked om du inte vill ha  i choklad Det borde ge en bra cheesecake också. Å andra sidan så blir det ingen speciel smak av den vita chokladen i kakan, den ger nog mer konsistens, i alla fall tycker jag att det smakar så....
  • Maria84

Har bakat äppel-och kanelmuffins med crumble idag, första gången och helt klart godkända Men nästa gång blir det nog lite mer kanel än vad som står i receptet.

Mamma till Liam 030605 & Lucas 080127 & ängeln Axel 090507
Svar på tråden För oss som bakar