Inlägg från: gudrunberit |Visa alla inlägg
  • gudrunberit

För oss som bakar

Shaun the sheep skrev 2010-08-25 08:29:58 följande:
    Lite sent nu kanske, men Kryddburkens är jättegoda! Om du använder sökfunktionen kommer det upp några alternativ, kolla efter dom som hon beskriver som kladdkakeliknande. Gjorde dessa när jag var gravid och det var såå gott! Tyvärr kräktes jag titt som tätt så nu har jag jättesvårt för att äta mockarutor :(
    Tack för tipset om Kryddburken! Vilken fantastisk hemsida!! Jag blev helt lyrisk och har genast satt den som favorit. Här ska bakas och lagas mat Solig. Massor med inspiration!
  • gudrunberit
    Shaun the sheep skrev 2010-08-26 07:45:47 följande:
    Hon har skrivit här i tråden lite för nån sida sen, såg jag
    Jag håller med, det är verkligen en underbar sida! Mitt nästa projekt: Kryddburkens banankolapaj! :D
    Ah, nu såg jag det! Glad
    Det är så kul att få inspiration och nya recept att prova på! Jag ska ta och baka morotsfrallorna ikväll tänkte jag. Sambon ska jobba kväll / natt så då kan jag dra på musik och baka! Flört Vill inte laga för mycket godsaker eftersom jag är gravid och kilona hoppar på mig ändå, haha. Hoppas banankolapajen var smaskens.
  • gudrunberit
    Sigrid skrev 2010-09-23 09:30:19 följande:
    Ett tips till helgen är att baka kalljästa frukostfrallor. Perfekt med nybakt bröd till helgfrukosten.
    Recept och bilder:
    bakgladje.blogspot.com/2010/09/kalljasta-fruk...
    Jag har bara torrjäst hemma, funkar det lika bra? Och blandar jag ut jästen fortfarande med kallt vatten då precis som i receptet? Vet du?
  • gudrunberit
    jennie1980 skrev 2010-10-15 18:22:37 följande:
    Här kommer receptet på dumle kladdkaka
    100 g smör
    1 påse dumlekolor (200g)
    2 ägg
    1½dl socker
    1½ dl mjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    ½ tsk salt
    Smält smöret och dumlekolorna så dom också smälter. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
    Häll i smör och dumleblandningen. Häll smeten i en smord och bröad (bröa med kokos eller ströbröd) rund form med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 20 min.
    Jag undrar om man verkligen ska vispa ägg och socker pösigt? Blir det en kladdig kladdkaka då? När jag vispat tidigare när jag gjort kladdkakor så har de blivit mer sockerkaksliknande, till skillnad mot när man bara rör ihop socker och ägg.

Jag är precis i bakartagen och tänkte prova kakan! Mums! 
  • gudrunberit

Tack för svar! Jag har precis tagit ut kladdisen ur ugnen nu så vi får se hur det blev...jag gjorde en halvkompromiss och vispade mycket snabbt och rörde sedan Flört. Doftar ljuvligt!!

• gudrunberit
    Bubba80 skrev 2010-10-20 17:17:47 följande:
    MUMS Tungan ute Ska oxå testa en till helgen. Uppdatera gärna om hur den smakade oxå:)
    Den var supergod!!!! Mycket mäktig så fastän jag mer än gärna vill ha en bit till så får jag inte ner en smula till. Jag får vänta ett par timmar Flört. Jag kommer definitivt att göra den igen.
  • gudrunberit
    Ann Lee skrev 2010-11-02 12:20:03 följande:

Jag har nu uppdaterat bloggen med recept och bild på mina bullar med vaniljkräm och hallonmarmelad!

frostrosor.blogspot.com

Mmm, såg hur smaskigt ut som helst! Har lagt din blogg som favorit för det fanns ju hur mycket gottigt som helst där. När jag såg vetelängderna minns jag mina barndomssomrar i Finland Glad. Synd att jag inte har någon jäst hemma och inte heller någon bil, så bakandet får vänta tills imorrn.
Svar på tråden För oss som bakar