Inlägg från: Mammassaga |Visa alla inlägg
  • Mammassaga

För oss som bakar

Linny skrev 2010-08-05 20:33:37 följande:
    Har  bakat 50 minimuffins idag. Citron- och hallon. Ska frysa in och ha till sonens kalas. Kommer nämligen ha fem olika sorters cupcakes då och med olika topping.

Nu till frågan. Testade en ikväll med topping gjord på färdigköpt marshmallowfluff ihoprört med lite lemoncurd. Höll inte riktigt formen (för att spritsa snyggt) tyckte jag och blir något bittert. Tips på något annat?

För att det inte ska bli för mycket av samma på kalaset kan jag tala om vad jag har för topping på de andra;
    - Mörk choklad/hallon täckt med halloncremecheese frosting, rosa/gula blommor
    - Björnbär täckt med björnbärs och vit chokladcremecheese frosting, sprayad med blå färg och röda blommor
    - Minikladdkakor toppade med polkagrisfluff  och små polkagrisbitar för dekoration

Vad tror ni?
    Kommer nog ha en tårta med ljusa bottnar (brukar göra lite luftigare med potatismjöl i), jordgubbsmousse, limemousse, vit chokladcreme som foder och täcka med sp.

Har du något bra cupcakesrecept som du använder då du gör minisar?
    Jag har en minicupcakeplåt men har aldrig fått dom riktigt bra
  • Mammassaga

Ohhh, jag måste tacka er här inne. Speciellt dig Tinkerbelle.
    Jag bakade mycket förut då jag va aktiv på familjeliv. Dock taklade både bakintresset och familjelivsintresset av ett tag men nu när familjelivsintresset kom tillbaka så damp snart bakintresset tillbaka med. Får en så otrolig motivation till att baka igen när jag ser era gudomliga bakverk. Speciellt efter tittat i Tinkerbelles blogg! Cheesecake och biskvier är det jag har startat med nu när jag kommit igång igen, har ni tänkt på att de kan varieras i MASSOR?:)

• Mammassaga

Någon här inne som vet någon affär där man kan köpa pastafärger och färga bakverk med?
    Ska ha barnkalas 21/5 och skulle vilja göra en regnbågstårta men har inte möjlighet att köpa färgerna innan 20:e hmm.. Bor i Eskilstuna, men kan ju ta mig till närliggande, även till sthlm om det krisar... hmm

• Mammassaga
    Shaun the sheep skrev 2011-05-03 16:28:44 följande:
    Köp från internet? Bor också i Eskilstuna, tror inte det finns några sådana affärer här :/
    Hinner inte få hem ddet eftersom jag inte kan köpa innan 20e :/
    Blir nog en tripp till järfälla. haha
  • Mammassaga
    Shaun the sheep skrev 2011-05-04 13:03:47 följande:
    Men köp mot faktura då? Eller är det något annat som är i vägen?
    Tyvärr får jag inte det pga betalningsanmärkningar. hmm men får se om det går att lösa på någon vis
  • Mammassaga

Hej igen! som ni kanske såg i tidigare inlägg så ska jag ha barnkalas 21/5, till min dotter som fyller 4 år!
    Kalaset ska ha lite rosa tema. Eller egentligen bara ett färgglatt tema:)
    Eftersom dottern gillar alla färgglada färger i princip och även blivit intresserad av sjörövare samtidigt som det är hello kitty som lockar. Som ni ser är det mycket olika. hehe

Tänkte baka en stor regnbågstårta och sen en cheesecake för de vuxna sominte vill äta tårta. Tänkte även göra 3 sorters biskvier (hallon, citron och choklad).
    Men vill gärna ha mer tips på vad man kan ha på ett barnkalas? Alla tips mottages tacksamt så ös på!

• Mammassaga

hur gör ni era cakepops? Jag har testat på ballerina, men det smakade mest mjöl tuycker jag.

• Mammassaga

Tack för tipsen!
    Jag läste att man kunde göra på kakor och testade på ballerina men på mjuk kaka e kanske godare. med jordnötssmör låter ju supergott. Frågan är väl om man ska ta det på barnkalas? hmm vet inte vad gäller just jordnötter.

Svar på tråden För oss som bakar