• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Jösses, har det redan gått 3 månader till!!!
    Här är den nya tråden iallfall

Här är alla som är 30+, barnlösa, och som haft 2 eller fler mf/ma välkomna att hänga på.

Anledningen till att vi inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur vi menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 09:39
    Ny medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49858810.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:00
    Plustråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
  • Cali

Frustrerande, hemskt och trist om man inte får hjälp av sjukvården. Härborta får man iallafall vara glad om man har sjukvård; som tur är har jag det via arbetet. Annars upplever jag det inte som man behöver vänta alltför länge, peppar, peppar... Men jag funderar själv på att söka privat hjälp, även om det kommer att bli en stor kostnad (den privata kliniken har öppet alla dagar, året runt!). 

• BettanB

Funderar alltmer på pregnyl till nästa gång. Ni som har tagit; vad har ni haft för övrig medicinering? Har läkaren sagt något om vad man INTE kan ta ihop? Har alla tagit 10000/v? Hur många har tagit varje 3:e dag 5000?

Många frågor, men ni vet hur det är.

Sorg i BettanMansion.
  • NinniNinna

Bettan: Ja, minst sagt dålig kombination. Jag tycker att det är rent provocerande att du inte kan få hjälp och att de värderar våra problem så lågt. Tyvärr är jag väldigt dåligt insatt i medicinering, men jag hoppas  att någon annan kan hjälpa dig. Du brukar ju prata om en bra läkare (dr LM?), kan kanske han hjälpa dig att få svar på sådana frågor? Går det att få telefontid med honom? Skickar en styrkekram!

Cali: jag har ju gått till en privat mottagnng och ångrar mig inte en sekund. Det är dyrt, men faktiskt inte så dyrt som jag trodde. ... men jag kan tänka mig att det är dyrare hos er. Du kanske bara kan kolla upp pris och sånt och fundera på det? Vad är det du skulle vilja ha hjälp med på en privat klinik?

Fialisa: jag tror inte att vi har träffats förut, men hoppas det gick bra på läkarbesöket!

Mojutten: har du fått någon tid för spolning?

• Fialisa10

Läkarbesöket gick märkligt nog bra! Vi fick ta kromosomprover direkt och fick med mig lite remisser  hem att ta efter nästa ÄL. Luften gick helt ur mig. Jag som var så stridsberedd Glad Proverna jag ska ta ligger uppe i en blogg på min sida.

Jag har en fråga till er kloka här inne. Jag ska ju ta vissa tester på koagulationen. Men nu självmedicinerar jag ju med albyl! Kommer det att påverka testresultaten?? Å ena sidan så vill jag ju att resultaten ska visa rätt och inte visa bättre än vad det egentligen är. Å andra sidan vill jag inte sluta med albylen för vi kommer försöka igen här vid nästa ÄL! Vet ni om albylen kan påverka testresultaten?

Mojutten: Himla bra förutsättningar att ni båda har en sådan utbildning Glad 

• icka76

Fialisa: Ja, albylen kan påveka koagulation. Men om du talar om innan att du äter det så skriver de till det på labbremissen och räkanr med den ev. felmarginal. SÅ gjorde de på mig när jag tog mina prover och åt trombyl.

• Fialisa10

Åh! Tusen tack, Icka! Då gör jag så.

Bettan: Jag har ju tyvär inte kommit så långt än så jag vet inte. Nån annan här som vet kanske? 

• mojutten

Bettan, tyvärr har så vet jag inte så mkt om pregnyl, visst är det hCG? Varför skulle du äta detta, räcker det inte med progesteron eller menar du på att det inte bildas nog iaf?
    Upplys mig gärna.

Jag har nu fått tid för spolningen av livmodern, onsdag nästa vecka mitt i ägglossningen. Tack för den, men jag antar att vi får ge upp en månad.

• BettanB

mojutten: ja, det är hcg, en del läkare tror på att "stödge" för att stärka. Jag har aldrig haft några symptom under mina graviditeter så jag funderar på om det kan vara för lite hcg som spökar. Det är sprutor förresten.

Fialisa: Om jag vore du hade jag skippat albylen dagarna innan provtagningen istället.

Sorg i BettanMansion.
  • Cali

När jag testades för anlag för blodkoagulation gjorde de genetiskt test, dvs kollade i DNA:t om jag hade en speciell mutation som påverkar koagulationen. Detta påverkas inte om jag skulle ätit något blodförtunnande. Kanske andra slags tester hemma i Sv?

Bettan: Även jag har funderat om jag har låga hormonnivåer eftersom jag inte haft några symptom. Tänker berätta det för doktorn nästa gång. När börjar man med dessa sprutor?

Ninni: Jag vill få hjälp med att lägga upp en plan och eventuellt starta en behandling. Känns liksom som tiden rinner mellan fingrarna. 
    Hur fungerade Pergo för dig? Biverkningar? Var det något annat man ska tänka på innan insemination?

• BettanB

Cali: Olika prover. De finns i Sverige med.
    Pregnyl börjar man med vid plus och kör till v.12-14.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3