Ninni: Jag har inte heller någon i min situation som jag kan identifiera mig med. Känner ett par där tjejen är betydligt yngre än mig och jag vet att de kommer säkert att ha barn inom ett par år. Har även en manlig bekant som är äldre och pga livsstil (förmodligen) valt bort barn, men annars är alla i min ålder föräldrar. Jag tvekar om att prata om vårt problem med andra; dels är det skönt att slippa prata om det och slippa "tycka synd om"-blickar. Ibland känns det dock som jag vill skrika att jag inte orkar med bebis- och graviditetsprat alls. När jag pratar om det blir jag också så känslosam och det kan ju vara svårt att hantera om man är på offentlig plats/hemma hos någon etc, vilket hände häromvekan när jag var på den tillställningen som gjorde mig så ledsen. Tjej X som var gravid frågade tillslut mig hur jag mådde och jag sa som det var att jag tyckte hela situationen var jobbig för att jag haft två missfall det senaste året. Hon sa sedan (i all välmening?) "du kan ju iallafall bli gravid". Suck! Jamen vad jätteroligt att vara gravid flera gånger och det aldrig blir något....
Som du vet arbetar jag ju i USA och har försökt ta kontakt med andra svenskar här. Nästan alla svenska tjejer jag träffat är dock hemmafruar och man har helt enkelt svårt att relatera till deras liv. Så jag har ett dilemma: dels vill jag ju träffa andra och prata svenska etc, men samtidigt klarar jag inte av när de ALDRIG pratar om något annat än sina barn och graviditeter. Tjej Y som redan har barn och är gravid igen pratade om hur illa hon mådde och frågade mig om jag kände igen det, trots att hon visste om mina missfall. Det tyckte jag också var lite okänsligt. Men så är man ju hela tiden på helspänn.
Ett annat problem är min mans släktingar som ständigt hör sig för om eventuella "goda nyheter" eller "ni är välkomna båda två eller tre". Jag blir vansinning på dem.
Jag har funderat över om jag behöver professionell hjälp för min nedstämdhet, men jag är rädd att de bara ska skriva ut mediciner. Så här långt har jag terroriserat min man, min bästa kompis och min mamma. Jag känner igen det där att hela ens tillvaro påverkas - även jag har problem med självkänsla och självförtroende när det gäller prestationer och kontakt med människor i allmänhet. Det är som ett litet mörkt moln som alltid hänger över mig, ibland växer det, ibland krymper det, men det är alltid där.
Bettan: Trist med okänslig sjukvårdspersonal. Man tycker ju att de som arbetar med att möta personer under våra omständigheter skulle vara lite mer finkänsliga och lyhörda. Själv har jag träffat på olika läkare som har haft väldigt olika åsikter, någon tror starkt på det här med att ökad koagulationsbenägenhet kan öka risk för missfall medan en annan läkare jag mötte inte alls trodde det. Man blir ju inte klokare själv av alla olika åsikter.
Mojutten: Inte kul med krånglande hormoner. Skönt att du iallafall att ägglossningen har kommit igång. För mig tog det ca 45 dagar att få första mensen efter senaste missfallet, och hCG:t stannade i kroppen länge. Vet du några bra tricks att komma tillbaka i form eller är det bara att vänta?
Jemema: Den attityden tillämpar även jag! Strongt av dig att orka fortsätta konversera genom att byta samtalsämne!
Hur är det annars i gamla Svedala? Här på västkusten skiner solen och spenderade första dagen på stranden (Memorial Day = de flesta är lediga). Skickar sol till er alla fyra! Kram!
Tack till Icka och Liss för att ni tänker på oss! Hoppas allt är bra med er och era magar.