Inlägg från: Fialisa10 |Visa alla inlägg
  • Fialisa10

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Hej, har inte skrivit här tidigare utan mest hållt till i en annan tråd men känner igen många här därifrån. Måste få skriva av mig för jag håller på att få ett utbrott. Innan jag än vet om jag har anledning att vara förbannad. Som sagt, man blir lite labil...

Alltså. Idag ska jag till gyn. Idiotgyn. Jag var där sist den 13 april och sa då att jag vill ta prover/påbörja utredning så fort som möjligt. Han sa att vi måste vänta tills mensen kommit tillbaka och efter mycket om och men så kunde min man iaf boka tid för nästa möte. Och det är idag. Om han idag säger att "jahapp då anmäler vi er för utredning nu då", då vet jag inte vad jag gör. Har han suttit på arslet och inte gjort något sen april och först idag ställer oss i kö... Jag är rädd att jag kommer börja grina. Eller bli förbannad och fråga om han är dum i huvudet. Nu har jag ju fixat en tid för utredning själv, utan hans hjälp, men det vet ju inte han.

Ärligt talat, om det är så att han FÖRST IDAG tänker ställa oss i kö, kan jag fråga om han är dum i huvudet? Eller lat? Eller bara jävligt oempatisk som inte fattar att jag inte har kunnat fungera normalt senaste 7 månaderna? Och att 3-4 månader till är som ett hån? Hjälp! Känner mig så förbannad i förväg att jag håller på att spricka!

• Fialisa10

Läkarbesöket gick märkligt nog bra! Vi fick ta kromosomprover direkt och fick med mig lite remisser  hem att ta efter nästa ÄL. Luften gick helt ur mig. Jag som var så stridsberedd Glad Proverna jag ska ta ligger uppe i en blogg på min sida.

Jag har en fråga till er kloka här inne. Jag ska ju ta vissa tester på koagulationen. Men nu självmedicinerar jag ju med albyl! Kommer det att påverka testresultaten?? Å ena sidan så vill jag ju att resultaten ska visa rätt och inte visa bättre än vad det egentligen är. Å andra sidan vill jag inte sluta med albylen för vi kommer försöka igen här vid nästa ÄL! Vet ni om albylen kan påverka testresultaten?

Mojutten: Himla bra förutsättningar att ni båda har en sådan utbildning Glad 

• Fialisa10

Åh! Tusen tack, Icka! Då gör jag så.

Bettan: Jag har ju tyvär inte kommit så långt än så jag vet inte. Nån annan här som vet kanske? 

• Fialisa10

Mojutten: Åh vad drygt! Typiskt!

Cali: Jag tror att de testerna du gjort är lite dyrare, och de läkare jag har haft har sagt det rakt ut att de inte vill göra för dyra prover. Det jag ska göra är inga DNA-tester utan lite annat. DNA-testerna hoppas jag få göra i augusti.

Bettan: Det är så svårt... Läste att effekten sitter i i 7-10 dagar dessutom (under trombocytens hela livslängd elle rnåt liknande...). Kanske att jag slutar 3 dagar innan och säger att jag tagit aspirin 400 mg eller nåt... Så svårt!  

• Fialisa10

Cali! JAG VET! Ingenting känns roligt längre. Jag är så jävla trött på att hålla på så som du skriver. Jag är så trött på att inte heller kunna lita på att läkarna gör sitt yttersta utan att man själv ska läsa läsa läsa LÄSA på om precis ALLT precis HELA TIDEN. Två små exempel: Efter massa tjat och bearbetning så ska jag ju få ta några prover nu. Men läkaren skriver t.ex. bara ner kardiolipin-ak på remissen och jag måste återigen tjata att vi måste få lägga till beta-2-glukoprotein också (läkaren visste inte ens vad det var).
    Jag gick också igenom mina provsvar på blodstatusen som Dr fd Snäll tog och som han sa att allt var normalt på. Men nu ser jag att jag har för lågt antal röda blodkroppar (vilket tyder på anemi)! Och förhöjt MCV-värde (vilket tyder på anemi t.ex. orsakat av B12-brist och/eller folsyra-brist). Och anemi gör att syretillförseln ut i kroppen minskar, så det kan ju vara så att de små bebisarna inte fått tillräckligt med syre och därför har dött... Eller att jag inte tar upp tillräckligt med B12 eller folsyra och att det är därför de slutat utvecklas. Jag blir så himla trött! Varför är det här mitt ansvar? Varför tar ingen läkare ansvar?

Jag önskar också ibland att vi aldrig började med barnverkstan. Och ibland önskar jag att vi började för flera år sen. Och ibland känner jag att vi borde göra slut nu på en gång. Istället för att långsamt döda förhållandet. För hur kul har jag varit att umgås med nu det senaste året? Illamående, trött och irriterad när gravid. Och förbannad, ledsen och hysterisk efter ultraljuden.

Undrar också om någon har samma problem som mig... Pga allt det här känner jag inte längre för att ha sex. Jag har absolut noll lust. Vilket ju ställer till det en hel del. Speciellt nu när ägglossningen närmar sig. Visst, vid ÄL kan jag ju typ tvinga mig själv men det är ju inte särskilt roligt. Hur känner ni? Vad kan man göra för att komma ur det här?

Borde kanske också prata med någon men jag vill inte ha snack, jag vill ha handling. Alltså: Jag vill inte prata om att inte få barn - jag vill ha hjälp med att få barn! Ska det vara så svårt att förstå?

Så... Cali, jag förstår precis hur du känner. Och ni andra, förlåt för längsta egoinlägget. 

• Fialisa10

NinniNinna: Såklart att naturen/gud/whatever inte bestämmer vem som ska ha barn! Det stämmer ju inte nånstans. Något är knasigt med våra kroppar men det ska ordna sig. Det SKA det. Kram

Bettan: MEN GUD! Grattis! Så det var fragmin och ASA som gjorde susen till sist? Du ger oss andra hopp!

Ego: Måste få skriva av mig. BIM var för tre dagar sen, i tisdags.  Men ingen mens. Har tagit 3 grav test på olika dagar men inget visar positivt. Har såklart kollat upp vad det kan vara för orsak och utomkvedshavandeskap (X) verkar ju troligast. Och då måste man operera och/eller ta cellgifter. Är så himla rädd och ledsen nu. Och arg. Det är inte rättvist! Förutom missfallen ska jag nu minska mina chanser att bli gravid ännu mera?? Tack. Tack för det. Ringde gyn igår men jag måste vänta till BIM+7 för ta ett nytt gravtest och sen får jag ringa dem igen. Men efter jag har ringt dem så måste jag vänta en vecka till innan jag får komma in och göra ett VUL. Och är det ett X så måste jag boka om min utredningstid som jag har nu i slutet av augusti... Hur ska man kunna koncentrera sig på jobbet när det är så här? Eller kunna umgås med vänner?Skrikandes Förlåt för långt och argt inlägg.

• Fialisa10

Tack för pepp! Ser nu att det ser lite konstigt ut att helt förutsätta att det är ett X... Har testat i helgen igen utan plus men ska göra det imorgon igen, då har det gått en vecka sen BIM. Och då ska jag ringa gyn och begära VUL i nästa vecka. Tack för peppningen! Glad

Bettan: Haha! Du är så rolig. Tog du några immunologiska prover innan du började med medicinerna (prednisolonet tänker jag väl främst på) eller har har du självdiagnosticerat? Jag har tid i London i höst och ska göra åtminstone Chicago-testerna. Om jag inte måste avboka alltså...

• Fialisa10

Ninni: Äter du albyl? Om inte så kanske det kan vaar en idé att börja med det bums? Och kan du inte försöka få fragmin/prednisolonsprutor av din läkare? Han/hon behöver bara ta några blodprov och om de är ok så finns det inga risker med sprutorna. MIn gynekolog resonerade så, eftersom det inte är farligt på något sätt och jag mår bättre av att veta att jag gör något för att minska risken så skrev hon gärna ut sprutorna. Om din läkare är motsträvig och du bor i Sthlm så kan du få hennes kontaktuppgifter från mig. Lycka till!

• Fialisa10

Hej alla duktiga och starka tjejer! Vad kul att det är så många som plussat och många som fått hjälp av dr LM! Stort grattis! 

Tänkte höra med er som går till dr LM. Kan inte någon höra med honom den vetenskapliga anledningen till varför ni ska ta Innohep fram till vecka 37? Eller om någon vill inboxa mig hans kontaktuppgifter så kan jag fråga själv. Min gynekolog som har skrivit ut fragmin tror bara att sprutorna har någon effekt fram till vecka 20, och efter det ska det inte vara några problem att sluta med sprutorna. Hon kan inte hänvisa till några studier men menar att moderkakan är fullt funktionell efter vecka 20. Mina sprutor räcker fram till torsdag (vecka 21) och jag börjar så smått få panik. Jag skulle inte klara att få missfall nu. Inte igen. Och inte så här sent. Missförstå mig rätt, jag skulle gärna sluta med sprutorna för det är ju inget nöje direkt, men det är ju inte värt det om bebisen skulle dö! Vad baserar LM vecka 37 på? Är det en teori han jobbar efter eller har han något bevis för att det är skadligt att sluta med sprutorna innan dess?

• Fialisa10

Tusen tack Bettan! Du är en pärla. Ska maila direkt!

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3