• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • bea79

Leo skulle fått sin spruta mot RS-viruset idag, men han är riktigt förkyld. Har en riktigt hemsk hosta stackarn. Satt uppe i nästan 2 timmar inatt eftersom han hade lite jobbigt med andningen.

~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & underbara hjärtepojken Leo född 090223 ~
  • Underlig

Blev så irriterad på bvc idag då det var 2månaders kontroll på våran lillkille som fortfarande inte fått nåt namn...

Alla läkare jag träffar i vilket sammanhang det än är vill höra vad dom på hjärtmottagning tycker och säger. Hur hjärtfelet ser ut, vad som ska göras åt det, när operation ska ske osv... Jag vill så gärna säga att jag förmodligen aldrig kommer träffa den läkaren mer och att den inte har någon del i vården på min pojkes hjärtfel och inte behöver veta allt.

Hoppas jag har en dålig dag idag bara för förmodligen är det inte sista gången jag får dra hela historien...

• Jo  anna

bea: Va jobbigt. =( Hoppas han blir bättre snart. Får han nånting för andningen?

Underlig: Dom måste nog veta, så att dom inte gör något fel, eller för att kunna säga "vänd er till barnkliniken istället".

• bea79
    Jo anna skrev 2010-03-09 20:30:28 följande:
    bea: Va jobbigt. =( Hoppas han blir bättre snart. Får han nånting för andningen? Underlig: Dom måste nog veta, så att dom inte gör något fel, eller för att kunna säga "vänd er till barnkliniken istället".
    Han får bara pulmicort, airomir klarar han inte.
    ~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & underbara hjärtepojken Leo född 090223 ~
  • willsam

bea79- jobbigt med sån förkylning. har han blivit bättre?

imorgon ska felicia läggas in inför hjärtkat. på fredag. Dom hade inte riktigt någon bra ide om varför hon är blå och ligger lägre i sat. det ska dom tydligen inte bli efter  glenn... kanske har det letat sig nya kärl mellan hjärtat och lungorna... hoppas inte.. sen får vi se om dom kan göra tcpc nu, annars skulle vi vänta 1 år till...
    det jag funderar på nu är att jag ska emla henne, så att dom kan sätta pvk.. dom tyckte att jag skulle bada henne varmt och sen titta om jag såg nåt fint kärl.. men det syns inget alls! jag får väl emla på 8 ställen där man brukat sticka.{#lang_emotions_undecided} knepigt det där. sist så stack dom henne massor av gånger och tillslut så satte dom nålen på insidan av handleden där det inte var bedövat..  stackarn!
    jag återkommer på fredag hur allt har gått!
    kram

• bea79
    willsam skrev 2010-03-10 19:11:40 följande:
    bea79- jobbigt med sån förkylning. har han blivit bättre? imorgon ska felicia läggas in inför hjärtkat. på fredag. Dom hade inte riktigt någon bra ide om varför hon är blå och ligger lägre i sat. det ska dom tydligen inte bli efter  glenn... kanske har det letat sig nya kärl mellan hjärtat och lungorna... hoppas inte.. sen får vi se om dom kan göra tcpc nu, annars skulle vi vänta 1 år till... det jag funderar på nu är att jag ska emla henne, så att dom kan sätta pvk.. dom tyckte att jag skulle bada henne varmt och sen titta om jag såg nåt fint kärl.. men det syns inget alls! jag får väl emla på 8 ställen där man brukat sticka. knepigt det där. sist så stack dom henne massor av gånger och tillslut så satte dom nålen på insidan av handleden där det inte var bedövat..  stackarn! jag återkommer på fredag hur allt har gått! kram
    Njae det är samma idag tycker jag. Han sover hela dagen, idag blev det 6 timmar. Hostan är riktigt jobbig för honom.

Hoppas allt går bra med Felicia på hjärtkat:en. Håller tummarna att allt ser bra ut.
  • 2små2stora
    willsam skrev 2010-03-10 19:11:40 följande:
    bea79- jobbigt med sån förkylning. har han blivit bättre? imorgon ska felicia läggas in inför hjärtkat. på fredag. Dom hade inte riktigt någon bra ide om varför hon är blå och ligger lägre i sat. det ska dom tydligen inte bli efter  glenn... kanske har det letat sig nya kärl mellan hjärtat och lungorna... hoppas inte.. sen får vi se om dom kan göra tcpc nu, annars skulle vi vänta 1 år till...det jag funderar på nu är att jag ska emla henne, så att dom kan sätta pvk.. dom tyckte att jag skulle bada henne varmt och sen titta om jag såg nåt fint kärl.. men det syns inget alls! jag får väl emla på 8 ställen där man brukat sticka. knepigt det där. sist så stack dom henne massor av gånger och tillslut så satte dom nålen på insidan av handleden där det inte var bedövat..  stackarn! jag återkommer på fredag hur allt har gått! kram
    Tyvärr gör emlan att kärlen drar ihop sig.

hoppas att det går bra på fredag.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • brumme lisa

willsam: Vi brukar alltid be om huvudnål. Ida verkar tycka det gör mindre ont och framför allt bir det mindre fasthållning vilket hon hatar. Tyvärr medför det viss rakning...

Bea: Jobbigt med förkylningar Hoppas han blir bra snart!

• 2små2stora

Skalpen är den plats som gör minst ont att bli stucken i. Fötterna gör mest ont. Det ser dock lite hemskare ut med en nål i huvudet än i handen. Om barnet ska sövas kan de söva med mask först och sedan sätta nålen.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Små Hjärtan

Ni med barn som gjort TCPC, har dom börjat bli blå igen efter op?? Trinity gjorde sin för snart 6 månader sedan och hon har börjat bli blå igen nu.

Nu har vi äntligen flyttat känns skönt så nu sover inte hela familjen i ett sovrum längre.
    Trinity börjat med att försöka bli blöjfri innan bebisen kommer och det går framåt. Idag var första dagen på dagis som det inte hänt någon kisse olycka. Duktiga tjejen.

Svar på tråden Hjärtebarnen