• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • Gunsan75

Här bakas det för fullt. I morgon har Hjärtebarnsföreningen i Uppsala hjärtebarnsfika. Tyvärr kan vi inte ta med Alice, men vi andra åker o Alice får vara med barnvakt. Ska bli trevligt att träffa andra hjärtebarnsföräldrar.

• Gunsan75
    norpansnorpan skrev 2010-02-13 20:36:23 följande:
    Gunsan75:Ja men då ses vi där :) Vi ska bara imorgon på fm.
    Vad kul. Jag/Vi har inte träffat så många andra hjärtebarnsföräldrar ännu av förklarliga saker som operation m.m.
    Vi får se om storebror följer med eller stannar hemma.
    Blir nog en hel del fika skulle jag tro då vi är många som bakar:)
  • willsam
    2små2stora skrev 2010-02-13 17:01:23 följande:
    Det är inte så att det är mjölkproteinet hon inte tål. Laktosintolerans är ovanligt hos små barn.
    hade hon inte opererat bort halva tunntarmen så hade hon förmodligen inte haft några problem alls, utan det är för att sista halvan saknas som hon har svårt att ta upp vätska och bryta ner laktos och sakaros. det är ganska svårsmält. när hon blir äldre och tarmen har växt så kommer förmodligen problemen att försvinna också...(hoppas jag{#lang_emotions_frown}) . laktosintolerans är ganska ovanlig överhuvudtaget, många säger sig vara intoleranta.. fast man inte har en ställd diagnos.(sa läkaren)
    vi skulle börja med att prova så här. hon har ju mindre avföring iaf, fast lika löst. (förut var det 10-12ggr/dygn och nu är det 5-6ggr)
    annars finns det medicinska alternativ som imodium ex.
    ja vi får hoppas att det blir bättre...
    kram
  • Fujji
    Gunsan75 skrev 2010-02-13 18:43:55 följande:
    Här bakas det för fullt. I morgon har Hjärtebarnsföreningen i Uppsala hjärtebarnsfika. Tyvärr kan vi inte ta med Alice, men vi andra åker o Alice får vara med barnvakt. Ska bli trevligt att träffa andra hjärtebarnsföräldrar.
    Vi bor också i Uppsala och har undrat lite om det finns något här som anordnas, har varit inne på hjärtebarnsförbundets hemsida men hittar inget i Uppsala...? Vore intressant att träffa andra i samma situation.
  • idamarja

angående det där med infektionskänsliga barn, nu e ju vår pojke så liten så nå dagis e det ju inte frågan om än, och jag kommer nog dra på det så långt som möjligt också.
    men n-j är också väldigt infektionskänslig, så när vi ska tex till bvc, eller till barnmottagningen får vi alltid gå bakvägen och komma till ett separat rum, absolut inte väntrummet. nu när vi ska ner på operation igen så blir det amublansflyg, men det är även eftersom han kan behöva syrgas på höga höjder. men läkarna här hemma försöker även få till så att båda föräldrarna får följa med i ambulandsflyget. vi har väldigt bra hjälp av hemsjukhuset som e väldigt måna om att han inte ska utsättas för något.
    klart att man blir lite isolerad här hemma, men så fort vädret tillåter så går jag o han till hans farmor o farfar, (om dom e friska vill säga) kommer det folk dit så springer vi inte o gömmer oss, (om dom inte e sjuka, då gömmer vi oss)

vi fick det svart på vitt att man ska vara försiktig, när vi skulle ta vacciner mot svininfluensan passerade vi väldigt snabbt väntrummet på vårdcentralen, men ändå måste han ha blivit smittad där, o det gav ju svåra följder för honom förstås. så vi är väldigt försiktiga.

• Gunsan75
    Fujji skrev 2010-02-14 12:37:20 följande:
    Vi bor också i Uppsala och har undrat lite om det finns något här som anordnas, har varit inne på hjärtebarnsförbundets hemsida men hittar inget i Uppsala...? Vore intressant att träffa andra i samma situation.
    Ja vi har träffar c.a 4 ggr per år med Uppsala län.
    Nästa gång blir i juni då vi har lekparksfika.
    De brukar ha i februari, juni, sepetmber, adventsfika..
  • willsam

idag ska jag och felicia prata med våran lokaltidning, där vi kommer att vara med på fredag. vi skulle vara med redan förra året, men då blev vi magsjuka och hamnade på sjukhus.
    det ska bli kul!
    har redan haft en fotograf här. men jag gillar ju verkligen inte att vara med på bild.. men man får ju ställa upp för den goda saken skull! hihi.
    kram

• Fujji

Hej allihopa!

Nu när det har gått en tid sen vår dotter föddes, 3,5 veckor, så har jag hamnat i en depp period. Jag har blivit sjukt orolig över att hon ska ha något annat fel förutom hjärtat...exempelvis catch 22 eller något annat. Jag pratade med vår kontaktsjuksköterska idag som sa att de inte sett något på henne som skulle tyda på det. Saken är den att på rutin ul så såg de cystor i henne shuvud, vilket kunde ha en koppling till kromosomavvikelse 18 (trisomi 18), de såg inte heller hela hjärtat vilket gjorde att vi fick göra ul på hjärtat redan då som sedan visade sig inte vara nåt fel på enligt dem när jag var i v 20. Gjorde även fostervattenprov men det visade inget fel.

Sen nu när hon föddes och hjärtfelet upptäcktes, Fallots anomali, kom allt det svåra tillbaka som jag lämnade under graviditeten när allt visade sig bra i v 20. JAg vet inte nu hur jag skulle klara något mer...känns som det vart så mycket motgångar...

Har era barn blivit "helt friska" efter op?

Har ni känt så här?

• Gunsan75
    Fujji skrev 2010-02-18 19:38:03 följande:
    Hej allihopa!Nu när det har gått en tid sen vår dotter föddes, 3,5 veckor, så har jag hamnat i en depp period. Jag har blivit sjukt orolig över att hon ska ha något annat fel förutom hjärtat...exempelvis catch 22 eller något annat. Jag pratade med vår kontaktsjuksköterska idag som sa att de inte sett något på henne som skulle tyda på det. Saken är den att på rutin ul så såg de cystor i henne shuvud, vilket kunde ha en koppling till kromosomavvikelse 18 (trisomi 18), de såg inte heller hela hjärtat vilket gjorde att vi fick göra ul på hjärtat redan då som sedan visade sig inte vara nåt fel på enligt dem när jag var i v 20. Gjorde även fostervattenprov men det visade inget fel. Sen nu när hon föddes och hjärtfelet upptäcktes, Fallots anomali, kom allt det svåra tillbaka som jag lämnade under graviditeten när allt visade sig bra i v 20. JAg vet inte nu hur jag skulle klara något mer...känns som det vart så mycket motgångar...Har era barn blivit "helt friska" efter op?Har ni känt så här?
    Jag tror att det är vanligt med "deppperioder" . Har det själv mer eller mindre vissa dagar. Efter Alice hjärtbyte så tycker man att man borde vara glad o tacksam o allt ska vara bra, men så är det inte alla dagar. Visst är jag glad att hon fick en chans till ett liv, men nu isoleringen. Inga kompisar, massor av biverkningar av mediciner m.m. Man har rätt o må dåligt så länge man inte gräver ner sig för långt så är det nog ingen fara.
    Av någon märklig anledning så orkar man alltid mer än man själv tror.
    Är du med i Hjärtebarnsföreningen? Där kan du ju träffa andra i liknande situation och prata med kontaktföräldrarna som kan lotsa dig med tips och ideer. JAg själv har haft stort erfarenhetsutbyte av andra hjärtebarnsfamiljer.
Svar på tråden Hjärtebarnen