• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Tarda
    Macpau skrev 2010-04-20 07:20:19 följande:
    Välkommen Tarda! Ja, jag tror att Vitsippa började denna veckan? Sen är det några som redan börjat spraya. Berätta gärna om er väg från början tills idag (om du vill dela med dig, givetvis). Här ska jobbas (läs: surfa).

Fick en liten chock när sambon kom hem igår och sa att vi inte har  vare sig någon präst eller orgelspelare. Tydligen ingår inte det när man bokar kyrka...hur i hela friden ska man veta det? hade varit schysst att säga det i samband med bokningen av kyrkan tycker iallafall jag...6 veckor att hitta en prelle!!
    Jag tror jag presenterade mig längre bak i tråden, men jag har inte varit här så mycket sen dess.

Vi har försökt i drygt 2 år och började vår utredning på SU i september. Ganska snart konstaterades att spermaprovet innehöll på tok för lite simmare. Våra chanser att lyckas på naturlig väg bedömdes som extremt låga (iofs tyckte de att vi borde skydda oss om vi nån gång i framtiden inte skulle vilja bli gravida) och det blev remiss till IVF.

Först hade vi planerat ÄP v 22 men det har flyttats 2 ggr (har oregelbunden mens), nu ser det ut att bli v 20 istället. Helst hade jag velat ha det så nära SUs sommarstängning som möjligt men det är svårt att styra över naturen, som ni nog märkt

Vi gifter oss oxå senare i år. Märkligt att inte präst och kantor ingår, har aldrig hört om att det inte skulle göra det innan. Vilken församling gifter ni er i?
  • Tarda
    Vitsippa76 skrev 2010-04-20 20:15:26 följande:
    Tarda: Jag börjar också den här veckan, på fredag. Då följs vi åt!
    Jag trodde oxå att jag skulle börja till helgen men mensen dök upp idag så det fick bli ett akutbesök på apoteket.

Blev väldigt förvånad över att man fick montera ihop sprayen själv, iofs inte svårt men vanligtvis kommer ju mediciner färdigförpackade.

Skönt att fler är i samma stadie, jag är vanligtvis en lugn person men det här gör mig nervös. Så mycket som står på spel.
  • Stella Kardunn

Kallelsen har kommit!

17 maj är det dags, nu ska jag bara se om det är möjligt att få nybesöket före lunch så jag kanske inte behöver ta en hel dags semester.

• Macpau
    Liffan skrev 2010-04-20 13:46:47 följande:
    Sorry, jag var kanske lite otydlig. jag menade alltså mån och tis vecka 20 och hela vecka 21.*smiter ut igen när missförstånd förhoppningsvis är uppklarade*
    OK, jag tänkte att du kanske menande det så Men då säger jag måndag eller tisdag v.20. jag kan båda dagarna. Sen blir det mindre än 2 veckor till bröllopet och kanske lite tajt. Kul! Vi kan väl se vilka som kan respektive dag & utgå från majoriteten?
    Tarda skrev 2010-04-20 20:36:44 följande:
    Jag tror jag presenterade mig längre bak i tråden, men jag har inte varit här så mycket sen dess.Vi har försökt i drygt 2 år och började vår utredning på SU i september. Ganska snart konstaterades att spermaprovet innehöll på tok för lite simmare. Våra chanser att lyckas på naturlig väg bedömdes som extremt låga (iofs tyckte de att vi borde skydda oss om vi nån gång i framtiden inte skulle vilja bli gravida) och det blev remiss till IVF.Först hade vi planerat ÄP v 22 men det har flyttats 2 ggr (har oregelbunden mens), nu ser det ut att bli v 20 istället. Helst hade jag velat ha det så nära SUs sommarstängning som möjligt men det är svårt att styra över naturen, som ni nog märkt Vi gifter oss oxå senare i år. Märkligt att inte präst och kantor ingår, har aldrig hört om att det inte skulle göra det innan. Vilken församling gifter ni er i?
    Sorry Tarda, det är jag som inte mindes . Kul att du också har kommit igång..det känns som att det börjar rulla på för de flesta! (även för er som äter Pergo, det är en bra grej med fin statistik ). Då drar väl ett par av os igång efter sommaren då...spännande! Men som du sa Tarda- det är så mycket nu som står på spel...den sista anhalten. Tur att den är uppdelad på så många delmål & trial & errors!

Vad roligt att ni också ska gifta er!! Hur har ni tänkt & ha det?
    Stella Kardunn skrev 2010-04-20 22:14:01 följande:
    Kallelsen har kommit! 17 maj är det dags, nu ska jag bara se om det är möjligt att få nybesöket före lunch så jag kanske inte behöver ta en hel dags semester.
    Tjoho, jag visste det!! Deras tisdags, onsdagsutskick är att räkna med . Vad skönt!

Jag laddar inför mötet idag kl. 9:00. Även om det bara är infomöte så är det så skönt att komma igång. Jag ska gå själv, vilket är OK för mig. Det står att samling sker i foajén i entréplanet i KK-byggnaden. Är det den gamla vanliga reprokliniken på Sahlgrenska?

kram
  • Finiz

Var på SU igår för att lära mig ta spruta. Eller sambon fick ta den, jag fegade ur.
    Sprutan kändes inte först men sen brände det till lite när vätskan kom ut.
    Så det kommer nog gå bra detta. Men det är mycket att hålla reda på med sprayande och sprutande, jag har fått ställa alarm 5 gånger för att inte missa någon tid.

• Stella Kardunn
    {#lang_emotions_undecided} Glömde numret till tidsbokningen hemma och verkar inte hitta rätt på hemsidan, någon som har kallelsen nära tillhands som kan inboxa det till mig?
  • Liffan

Tarda: Lycka till med spraystarten! läskigt det är när mensen spelar en spratt på det sättet...

Stella Kardunn skrev 2010-04-20 22:14:01 följande:
    Kallelsen har kommit! 17 maj är det dags, nu ska jag bara se om det är möjligt att få nybesöket före lunch så jag kanske inte behöver ta en hel dags semester.
    GRATTIS! Äntligen!! och på Norges nationaldag också... då kan du kanske fika med oss sen på eftermiddagen?  Har ju inte fått någon kallelse men pröva 031-342 28 71, det går till sekreteraren som har hand om IVF-kön. om inte annat kan de kanske ge dig numret där.

Macpau: Åh, vad spännande med informationsmöte idag och första möte imorgon!! gud vad tiden har gått fort sen du startade tråden och precis hade fått remiss. även om väntan ibland har känts olidlig... tänker på dig idag när du sitter där och, förhoppningsvis, lär dig en massa!
    Finiz skrev 2010-04-21 07:49:47 följande:
    Var på SU igår för att lära mig ta spruta. Eller sambon fick ta den, jag fegade ur.Sprutan kändes inte först men sen brände det till lite när vätskan kom ut.Så det kommer nog gå bra detta. Men det är mycket att hålla reda på med sprayande och sprutande, jag har fått ställa alarm 5 gånger för att inte missa någon tid.
    Åh. jag är hur rädd för sprutor som helst men det jag möjligtvis är än mer rädd för är att min sambo skulle ge dem till mig. modigt av dig (även om du säkert fungerar annorlunda ).

Gud vad mycket det är som händer här nu! Lycka till med spraystart Vitsippa!

Och MissDrutten: jag håller tummarna för och tänker på dig!!

Försöker: Hoppas du mår bra!!

Kram till er alla!!
  • MissDrutten

Negativt besked på testet...{#lang_emotions_cry} I början tog jag det bra men efter samtalet med Su har jag gråtit konstant.
    När hon började prata om vad vi kan göra nu så blev min första reaktion att jag skiter i det här....
    Först försöker man naturlig väg i flera år sedan väntar man på behandling och där får man vänta och det växlar mellan hopp och förtvivlan. Det är tortyr och hur länge ska psyket palla med?

Men jag vet ju att vi kommer försöka igen. Har ju ägg i frysen att sätta in men just nu är det bara tungt. Och ni är min räddning...för ni förstår...

• Finiz
    MissDrutten skrev 2010-04-21 09:43:46 följande:
    Negativt besked på testet... I början tog jag det bra men efter samtalet med Su har jag gråtit konstant. När hon började prata om vad vi kan göra nu så blev min första reaktion att jag skiter i det här.... Först försöker man naturlig väg i flera år sedan väntar man på behandling och där får man vänta och det växlar mellan hopp och förtvivlan. Det är tortyr och hur länge ska psyket palla med? Men jag vet ju att vi kommer försöka igen. Har ju ägg i frysen att sätta in men just nu är det bara tungt. Och ni är min räddning...för ni förstår...
    Nää vad tråkigt {#lang_emotions_cry} måste kännas jättejobbigt nu, det är ju en helvetes process det här. Ursäkta svordomen.
    Men du får tänka att detta bara var en testomgång för nu vet dom bättre hur dom ska göra nästa gång eftersom alla är så olika. Är ju skönt iallfall att du har ägg i frysen så du slipper den biten.
    Vet du hur snart du får göra ett nytt försök?
    Stor kram till dig!!

• Finiz
    Liffan skrev 2010-04-21 08:59:35 följande:
    Tarda: Lycka till med spraystarten! läskigt det är när mensen spelar en spratt på det sättet... Åh. jag är hur rädd för sprutor som helst men det jag möjligtvis är än mer rädd för är att min sambo skulle ge dem till mig. modigt av dig (även om du säkert fungerar annorlunda ). Gud vad mycket det är som händer här nu! Lycka till med spraystart Vitsippa! Och MissDrutten: jag håller tummarna för och tänker på dig!! Försöker: Hoppas du mår bra!! Kram till er alla!!
    Ja jag har också vart rädd för sprutorna, och tycker det är för läskigt att sticka mig själv. Sambon är inte mycket bättre han, men nått ska han väl få stå ut med. Inte för att denna process är mindre jobbig för honom men ni kanske förstår vad jag menar.

Macpau: Hoppas det går bra på infon idag och imorgon får ju ju träffa läkare och bestämma när ni kör igång, spännande! Tiden kommer gå fortare när du får exakta datum att gå efter, man tänker liksom mindre då.
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?